راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

قتل"ستار بهشتی"

قوه قضائیه

در محاصره

پرونده جنایات

8 سال گذشته

 
 

 

در هفته های اخیر و با گذشت یکسال از قتل "ستار بهشتی" کارگر وبلاگ نویس در زندان اوین، این پرونده دوباره به جریان افتاد. از یکسو مطبوعات خبر دادند که رضا حیدرپور پزشک زندان اوین که اولین بار ستار بهشتی را معاینه و گزارش ضرب و شتم او را درج کرده بود بازداشت شده است. از سوی دیگر به گزارش "جرس" گیتی فاضل پور وکیل خانواده ستار بهشتی نیز اطلاع داد که بر اساس گزارش‌های پزشکی قانونی ستار بهشتی در کلیه، کبد و ریه خونریزی داشته و علاوه بر آن زیر مخچه وی نیز خونریزی دیده شده است. فاضل پور در گفت‌وگو با روزنامه قانون، چاپ تهران، ادامه می‌دهد که در گزارش نهایی علت اصلی مرگ مشخص نشده و احتمالا کل گزارش منتشر نشده است.

سخنان فاضل پور بنوبه خود تایید کننده گفتگویی بود که سال گذشته راه توده با یک پزشک متخصص انجام داد. در آن زمان نمایندگان مجلس از قول شجاعی رئیس سازمان نظام پزشکی مدعی بودند که مرگ ستار بهشتی گویا "طبیعی" بوده و وی براثر ضربه فوت نکرده است.

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت‌ملی همان روزها مصاحبه کرده و گفته بود که در بدن ستار آثار هیچگونه ضرب و شتم دیده نشده است. راه توده در گفتگوی خود از قول این پزشک نوشت:

اساس این توضیحات آن است که ستار بهشتی به چه دلایلی کشته نشده است. در حالی که وظیفه پزشک قانونی بیان این نیست که دلایل مرگ چه چیزهایی نمی تواند باشد.... وظیفه پزشکی قانونی آن است که دلیل مرگ را بدقت بیان کند و توضیح بدهد. قبلا هم از قول دکتر شجاعی رئیس پزشکی قانونی گفته بودند که ستار بهشتی به "مرگ طبیعی" فوت کرده است. چنین اظهار نظری اصولا یک گزارش پزشکی و بویژه پزشکی قانونی نمی تواند باشد. مرگ طبیعی را می شود همچون یک توضیح به مردم عادی ارائه داد. ولی در واقع حتی در مورد یک فرد کهنسال نیز اگر قرار باشد گزارش پزشکی قانونی داده شود دلیل دقیق مرگ ذکر می شود و باید مشخص شود...."

"... عدم انتشار گزارش پزشکی قانونی خود به معنای روشن بودن مرگ ستار بهشتی بر اثر شکنجه بوده است. آنچه من می فهمم آن است که احتمالا قسمت هایی از گزارش پزشکی قانونی خوانده می شود، بدون انکه مهمترین قسمت گزارش یعنی دلیل مشخص مرگ بیان شود."

اکنون مشخص شده، همانطور که راه توده نوشت ادعاهای کمیسیون امنیت ملی مجلس و نسبت دادن آن به پزشکی قانونی صحیح نبوده و گزارش نشاندهنده ضرب و شتم ستار بهشتی است. ولی همه اینها ضمنا نشان دهنده آن است که با روی کار آمدن دولت حسن روحانی فشار سنگینی بر روی قوه قضاییه برای رسیدگی به پرونده های باقی مانده از دوران احمدی نژاد وارد شده است. ضمن اینکه هم پزشکان، هم وکلا و هم نهادهایی نظیر پزشکی قانونی می توانند با استقلال و شهامت بیشتری درپرونده ها اظهار نظر نمایند و دست مجلس نیز در پرده پوشی بسته شده است. همه اینها در کوتاه مدت می تواند خود را بصورت فشار بیشتر نشان دهد ولی در درازمدت دستگاه قضایی ناگزیر از عقب نشینی خواهد بود.

گفتگوی مورد اشاره در راه توده را می توانید از اینجا بخوانید.

 

 

 

 

                        راه توده  434     30 آبان ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت