راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سیلی به صورت

دختر موسوی

به مشت بر سر

خویش انجامید!

 
 

 

سیلی به صورت دختر میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، حادثه تروریستی در سراوان که عربستان سعودی متهم به حمایت از آنست و اعدام 16 زندانی به بهانه کشته شدن 14 مرزدار، اعلام محکومیت پگاه آهنگرانی بازیگر حامی دکتر حسن روحانی، توقیف روزنامه "بهار" به بهانه انتشار یک مقاله، مخالفت اسرائیلی ها با رویکرد امریکا نسبت به دولت و مذاکرات با ایران، نصب اگهی های تبلیغاتی علیه مذاکره ایران و امریکا در خیابان های تهران، ندادن رای به وزیر ورزش در مجلس و ... مجموعه ای ازحوادث است که درهفته گذشته یکی پس از دیگری روی داد. حوادثی که همه آنها را می توان بنوعی واکنش به سیاست دولت روحانی برای برقراری گفتگو با ایالات متحده امریکا و گروه 5+1 و کوشش برای پایان دادن به تحریم ها دانست.

ناگفته پیداست که جریان های نیرومندی در داخل و خارج ایران در تداوم تحریم ها و ادامه تنش در مناسبات ایران با جهان منافعی بزرگ دارند و این نیروها این بار از داخل و خارج و دست در دست هم با تمام قوا علیه دولت روحانی و در حقیقت علیه مردم صلح جو و اصلاح طلب ایران فعال شده اند. در خارج از ایران علاوه بر جناح های راست و متجاوز در دولت ایالات متحده و کشورهای اروپایی، عربستان و اسرائیل و برخی شیخ نشین های خلیج فارس کشورهایی هستند که بیش از همه از سیاست های ایران در دوران احمدی نژاد سود برده اند و به هیچ بهایی تغییر آن سیاست ها و تغییر موقعیت بین المللی ایران را نمی خواهند بپذیرند. حادثه تروریستی سراوان و فشار اسرائیل به امریکا که در مذاکرت وزرای خارجه امریکا و اسراییل اشکار شد نمادی از این وضعیت بود. بقول اومانیته روزنامه حزب کمونیست فرانسه، اسراییل و کشورهای مرتجع منطقه و دولت های غرب «در تلاش برای نبرد با ایران و منزوی کردن این کشور یک متحد بزرگ داشتند: محمود احمدی نژاد.» (اومانیته 27 سپتامبر) اکنون نه عربستان، نه اسراییل و نه جناح های جنگ طلب در امریکا و کشورهای اروپایی نمی خواهند تغییر و ترک سیاست دوران احمدی نژاد را بپذیرند.

در داخل ایران نیز افراطیون راست حکومتی و دنبالچه ها و یتیم های دوران احمدی نژاد نیز در یک همسویی شگفت انگیز با اسراییل و عربستان و جنگ طلبان جهانی اقدام می کنند. حادثه ای که برای دختر میرحسین موسوی روی داد یا نصب اگهی های تبلیغی و اعلام محکومیت پگاه آهنگرانی همه نشان از آن دارد که آنها همچنان به ادامه گذشته امیدوارند، ضمن آنکه راه و روش جدیدی جز همانچه در دوران خاتمی علیه وی بکار گرفتند نمی دانند. اینها هم کسانی هستند که نان اقتصادی و سیاسی اشان در تنور تحریم ها و تنش جهانی پخته میشود. هم با توسل به تنش های جهانی می خواهند فضای سیاسی کشور را بسته نگه دارند و جلوی باز شدن آن که به معنای منزوی شدن و از کف دادن اهرم های قدرت سیاسی است بگیرند و هم در پیوند با باندهای مافیایی به بهانه تنش و تحریم های جهانی سودهای کلان و میلیاردی نصیب خود کنند.

افراطیون راست حکومتی در شرایطی به تکرار همان برنامه ها و سیاست هایی که در برابر خاتمی در پیش گرفتند روی آورداند که شرایط با آن دوران از هر جهت تفاوت کرده است. نه ایران توان ادامه تنش با جهان را دارد و نه طرفداران اصلاحات حاضر هستند این بار - برخلاف دوران خاتمی- بهانه بدست راست حکومتی بدهند. به همین دلیل آنچه مخالفان حسن روحانی در داخل انجام می دهند عملا به ضد خود تبدیل می شود. چنانکه تبلیغات ضدمذاکره در خیابان ها چند روزی بیشتر دوام نیآورد و دکان آن جمع و عملا بیشتر به یک شکست و آبروریزی برای طراحان آن تمام شد. حادثه ای را هم که برای دختران موسوی ساختند جز آنکه به میدان آمدن محمد خاتمی و حسن خمینی و آیت الله دستغیب و حتی علی مطهری و جواد ظریف وزیر خارجه علیه ادامه حصر موسوی و کروبی و خانم رهنورد منجر شد فایده ای دیگر ببار نیاورد. تا جایی که رجانیوز، رسانه طرفدار احمدی نژاد و مصباح یزدی از تهاجم اصلاح طلبان به بهانه هتک حرمت دختر میرحسین موسوی خبر داد.

هم فضای جهانی و هم فضای داخلی امروز برای پیشبرد سیاست های اصلاح طلبانه دولت روحانی بیش از هر زمان دیگر اماده است و حتی آن را به یک ضرورت تبدیل کرده است. افراطیون راستگرای حکومتی با ندیدن و نپذیرفتن این واقعیت عمر سیاسی خود را کوتاه تر می کنند.

 

 

 

                        راه توده  431     9 آبان ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت