راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

گفتگوی یونگه ولت با دبیر اول حزب چپ آلمان

آلمان در آستانه

انتخابات  نخست وزیری

ترجمه عسگر داوودی

 
 

 

«کاتیا کیپینگ» از سال 2012 با همراهی «براند ریکزینگر» مسئولیت رهبری حزب چپ آلمان را به عهده دارد. روزنامه چپ گرای "یونگه ولت" آلمان که به نوعی سخنگوی چپ این کشور است، مصاحبه ای با وی انجام داده که می خوانید:

 

یونگه ولت: انتخابات نخست وزیری و مجلس آلمان 22 سپتامبر برگزار می شود، نظر شما به عنوان یکی از مسئولین اول حزب چپ آلمان در این رابطه چیست؟

 

کاتیا کپینگ: تجربه جالبی است. تفاوت دیدگاه های ما در برند ها و پوسترهای تبلیغات انتخاباتی، در بین دیدگاه های احزاب دیگر کاملا قابل مشاهده است. تبلیغات انتخاباتی مشخص کننده دیدگاه های مشخص هر حزب سیاسی هستند. مطالبات سیاسی ما به طور مشخص در انواع تبلیغات انتخابات پیش رو بطور عریان اعلام شده است. ما از افزایش حداقل درآمد در حد 1050 یورو را برای بیکاران و حداقل کار مزد برای شاغلین را 10 یورو در ساعت خواستار هستیم. امنیت مالی بیکارانی که طولانی مدت شاغل نیستند با افزایش حقوق مورد نظر ما به همراهی تامین بیمه سلامتی کامل آنها مورد مطالبه دائمی ما است. علاوه بر این ما شعار مخالفت با جنگ را با شدت تبلیغ می کنیم. 15 ماه قبل 5 درصد رای دهندگان را داشتیم اما الان این رقم به8 و 9 درصد افزایش داشته است. البته ما در حد 10 درصد حساب می کنیم.

سوال: برخورد رسانه ها با حزب چپ آلمان چندان هم دوستانه نیست.

جواب:رسانه های حتی باید ممنون باشند که حزب چپ وجود دارد و با تمام قدرت عمل می کند. ما مطالب زیادی مطرح کرده ایم و افشاگری هائی انجام داده ایم که قبلا اتفاق نمی افتاد و جز ما نیز کسی به چنین افشاگری هائی اقدام نکرده بود. در مواردی بعضی از رسانه های حتی می کوشند افشاگری های ما را با هو و جنجال دیگری تحت شعاع قرار دهند. ما افشاگران مجلس در آلمان هستیم. به همین دلیل نیز در بین احزاب حاضر در پارلمان فقط ما هستیم که در لیست کمک های مالی کنسرن ها و بانک قرار نداریم. البته با وجود وضعیت مالی نه چندان مناسب حزب چپ، اگر هم این مراکز قدرت بخواهند به حزب ما کمک مالی بدهند، ما آنرا قبول نمی کنیم.

س: حزب چپ آلمان در جامعه به عنوان حزبی ضد جنگ شناخته شده است. تاثیر این موضوع در انتخابات پیش رو چگونه می تواند باشد؟

ج: ما مثل دیگر احزاب کلی گوئی انتخاباتی نمی کنیم. یکی از این کلی گوئی ها در رابطه با سیاست خارجی است. ما تنها حزب سیاسی پارلمان هستیم که همیشه با اعزام نظامیان آلمان برای جنگ به کشورها و مناطق دیگر مخالفت کرده ایم و بر علیه ارسال اسلحه نیز همین روش را بکار برده ایم. در رابطه با وضعیت سوریه ما با تمام امکانات در مقابل دخالت در امور داخلی این کشور مخالفت کرده ایم. حتی خواسته ایم تا به مناطق اطراف سوریه نیز سلاح صادر نشود. با صراحت بگویم، شرکت های تولید کننده سلاح در آلمان، انواع  سلاح ها را به عربستان سعودی فروخته اند و از آنجا دائما به شورشیان سوریه ارسال می شود. مشاهده می کنید که چگونه کلیه منطقه را به خاک و خون کشیده اند.

س: اغلب احزاب حاضر در پارلمان می کوشند «موضوع جنگ در سوریه» را به عنوانی فرعی تبدیل کرده و عملا به فراموشی بسپارند. بخش اکثریت مردم آلمان مخالف حمله نظامی غرب به سوریه اند. حزب چپ چگونه می تواند این موضوع را به یکی از مباحث اصلی پارلمان تبدیل کند؟

ج: مسئله این است که ما تنها حزب سیاسی حاضر در پارلمان هستیم که در رابطه با تهاجم نظامی به سوریه موضع مشخص داریم. احزاب دیگر با این موضوع نه استراتژیک بلکه تاکتیکی برخورد می کنند. این موضوع بویژه در نظریات آقای « اشتاین بروک» از حزب سوسیال دموکرات که یکی از کاندیداها ی انتخابات نخست وزیری این دوره می باشد، کاملا قابل مشاهده است. ایشان با لحنی کلی و غامض، آنهم پس از تهدید های نظامی آمریکا و اعلام مجلس انگلیس در مخالفت با دخالت نظامی این کشور در سوریه، نظر انتقادی خود را اعلام کرد. ما نه فقط در روز های ماقبل این انتخابات بلکه همیشه برخلاف سیاست تهاجمی آمریکا به سوریه موضع گیری کرده ایم. از همان آغاز درگیری ها درسوریه مخالف ارسال اسلحه به شورشیان این کشور بودیم و خواسته ایم هزینه مالی بیشتری برای فراریان و آواره گان اختصاص داده شود.برنامه ما این است که در صورت تهاجم نظامی آمریکا به سوریه، در همان روز اول کلیه اعضاء حزب چپ برای تظاهرات در ساعت 6 بعدازظهر در تمام میادین شهرهای آلمان تجمع اعتراضی برگزار کنند.

س: مسائل اجتماعی و مسئله جنگ از همدیگر جدا نیستند. در چند روز اخیرا حزب چپ با اعلام 10 مورد که به عنوان حداقل مطالبات حزب شما است، احزاب سوسیال دموکرات و سبزها را دعوت به همکاری کرده است. دو حزب مذکور در گذشته موادر زیر را تائید کرده اند: دخالت نظامی ناتو در یوگسلاوی، حذف بخشی از خدمات اجتماعی که بیشتر مربوط به امکانات برای بیکاران را فراهم می کرد، چه انگیزه ای باعث شده است تا حزب چپ به همکاری با دو حزب مذکور امیدوار باشد؟

ج: جهت اطلاع بیشتر در باره 10 مورد پیشنهادی ما، لازم است بگویم که هدف  ارائه پیشنهاداتی است که در صورت اجرای آنها دیگر آنچه که ما آنرا فقر حاصل از بیکاری وبازنشستگی می نامیم، برطرف می شود. ما معتقدیم که روز پس از برگزاری انتخابات هر جمعی که بیشترین آرا را داشت و خواست با گروه های دیگری دولت ائتلافی تشکیل دهد لازم است به موارد ذکر شده از طرف حزب ما توجه کند. به همین دلیل نیز اعمال فشار سیاسی را از هم اکنون در این رابطه شروع کرده ایم. رئوس خواست های ما که بر آن ها ازهم اکنون پافشاری می کنیم شامل حذف قانون «قرار داد های موقت» است. این امر سوء استفاده کامل از فرد شاغلی است که تا زمان افزایش مزد کارش می رسد و با اتمام قراردادش که معمولا بین6 تا 2 سال است، او  را از کار اخراج می کنند. این درست زمانی است که اگر فرد شاغل در همان شغل ادامه کار داشت، مطابق قانون باید به حقوقش افزوده می شد، بدین ترتیب و در یک کلام با اتمام قرارداد کار موقت و با توجه به اینکه در تمام طول زندگی این فرد شاغل همین روند به او مطابق قانون تحمیل می شود، هرگز شانس افزایش کار مزد نخواهد داشت. همانطور که می دانید این افراد توسط شرکت هائی استخدام شده برای مدت زمانی به شرکت ها و کارگاه های دیگر به عنوان کارگر «قرض» داده می شوند. به همین دلیل هم «کارگران قرضی» نامیده می شوند. واضح است که مزد کار این کارگران نیز در مقایسه با دیگران که کار دائم دارند، کم است. ما خواهان برچیده شدن قانون بیکاری برای بیکاران بلند مدت نیز هستیم که در سال 2005 توسط حزب سوسیال دموکرات پیشنهاد و تصویب شد. با تصویب این قانون کلی از خدمات دولتی به بیکاران حذف شده است. این جای تاسف است که حزب سوسیال دموکرات آلمان که 150 سالگی بنیانگذاری خود را با شعار حزب صلح جشن گرفت حزبی است که تهاجم ناتو به عراق را نیز تائید کرده است!

س: آلمان از طریق ترکیه و کشتی های جنگی در منطقه ارتباطات سوتی در سوریه را شنود می کند. حزب سوسیال دموکرات و سبز ها عکس العملی در این رابطه نشان نداده اند.

ج:فراکسیون های پارلمانی از استقرار سیستم«پاتریوت» مطلع هستند. واقعیت این است که با وجود اینکه حزب سبزها  مدعی صلح دوستی هستند اما با این عمل موافق است. ارسال نیرو نظامی به مناطق بحرانی از زمان یوشکار فیشر مورد تائید قرار گرفته است و اکنون نیز این حزب مشتاقانه از این موضوع دفاع می کند.این نوع اعمال تغییر رنگ از سبز به سبز زیتونی است! البته در حزب سبز ها و حزب سوسیال دموکرات افراد زیادی هستند که با این امر مخالف اند.ما با این بخش همدلی داریم و حتی امکان همکاری ما با این حزب سوسیال دموکرات هم وجود دارد البته با رعایت خطوط قرمزی که ما داریم.ما هرگز با حذف خدمات احتماعی تصویب شده، خصوصی سازی ها، صادرات سلاح و ارسال نیروی نظامی به خارج از آلمان موافقت نخواهیم کرد.

س:دبیر اول حزب سوسیال دموکرات تلویحا می گوید امکان همکاری ما با حزب چپ وجود دارد، به شرطی که مسئولین حزب چپ از بقایای اعضاء دوره آلمان دموکرات نباشند. در این رابطه چه می گوئید؟

ج: تجربه عملی نشان می دهد که حزب سوسیال دموکرات نه در حرف بلکه در عمل از همکاری دوری می جوید، مسئولان این حزب هربار حرف دیگری می زنند. من زمانی که دوازده ساله بودم، تغییرات سیاسی در آلمان دموکراتیک اتفاق افتاد، همکار من «براند ریکسینگر» نیز یک فرد سندیکائی است و به چپ غیردگماتیک غرب آلمان تعلق دارد، ایشان و من مسئولیت اول حزب چپ را داریم. همانطور که گفتم آنها هر باره حرف جدیدی می زنند. بنا به اطلاع ما در حزب سوسیال دموکرات یک مبارزه درون حزبی جدی در این رابطه وجود دارد، آنها یک دست نیستند. بحث این است که در صورت شکست انتخاباتی احتمالی حزب سوسیال دموکرات در انتخابات پیش رو، چه کسی  پاسخگو است.

س: حزب چپ حدود 12 درصد آرا را در انتخابات سال 2009 به خود اختصاص داد، با وجود اینکه شما مسائل مهم اجتماعی  و صلح  طلبانه را مطرح می کند، نتیجه آرا در انتخابات پیش رو چگونه می تواند باشد؟

ج: در سال 2009 که انتخابات مذکور برگزار شد وضعیت ویژه وجود داشت، حزب سوسیال دمکرات بخشی از دولت حاکم بود، خوشحالم که مسئولین حزبی در 15 ماه گذشته نتایج مهم حزبی فراهم آورده اند. این امر نشان می دهد که با وجود دیدگاه های مختلف درون حزبی می شود فعال و نتیجه بخش بود. به همین دلیل نیز ما همگی در این حزب جمع شده ایم.

 

 

 

                        راه توده  425     28 شهریور ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت