راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

جنگ و ترور

کودک و بزرگ

در سوریه نمی شناسد

ساویتسکایا راسیا

ترجمه آزاده اسفندیاری

 
 

 

جنگ در سوریه برای کودکان و آینده جامعه این کشور فاجعه ایست غیر قابل  جبران. در اوج هوای گرم تابستانی عده ای ارازل و اوباش که خود را "مبارز راه آزادی" و "مخالف" حکومت می نامند، با شلیک چندین گلوله خمپاره،  منازل مسکونی محله "مز" در شهر دمشق را هدف قرار دادند  که در پی آن، یک  پسر یازده ساله معلول  شد  و یک کودک هشت ساله و مرد مسنی زخمی. شلیک کنندگان گلوله ها و بمب گذاران حرفه ای به نام " آزادی" و " انقلاب " پیام آوران مرگ و تباهی هستند.

در روستای "زهرا"  از توابع شهر حلب که درمحاصره تروریست ها قرار دارد، بر اثر تیر اندازی، پسر بچه ای که  بیماری هپاتیت داشت زخمی می شود. خانواده این کودک نتوانستند برای مداوای او  دارو فراهم کنند و در نتیجه طفل روی دستان مادر خود جان باخت . در این محل نه تنها دارو یافت نمی شود بلکه مواد غذایی هم نایاب است. (تروریست ها ادعا می کردند که این خانواده شیعه مذهب هستند و کشتن آن ها واجب! در کشوری با مردمانی با فرقه های گوناگون مذهبی و قومی، بمب ها و گلوله ها سوال نمی کنند شخص به کدام دسته و گروه تعلق دارد) .

قربانی شدن کودکان سوریه را تنها نمی توان در شلیک گلوله ها و انفجار بمب های منادیان "آزادی " و"انقلاب" خلاصه کرد . تخریب مدراس، محاصره اقتصادی و عدم دسترسی مردم به دارو، استفاده گروه های جنایت کار از مراکز آموزشی برای ذخیره کردن سلاح های خود و سپر بلا ساختن زنان و کودکان در عملیات جنگی را هم باید به لیست تبهکاری آن ها اضافه کرد .

بنا بر تقاضای مکرر مقامات سوریه از سازمان ملل متحد برای مشاهده وضعیت ناگوار کودکان این کشور، چندی پیش "لیلا زروگی" مسئول امور کودکان در مناطق جنگی در این سازمان جهانی، به سوریه جنگ زده سفر کرد. او در مسافرت خود علاوه بر بازدید از مدارس تخریب شده توسط تروریست ها  و محل نگهداری و سرپرستی کودکان توسط دولت سوریه، با  وزیر آموزش و پرورش این کشور نیز ملاقات کرد . وزیر آموزش و پرورش از وضع اسفناک کودکان در این کشور با فرستاده سازمان ملل سخن گفت . او در سخنان خود اشاره کرد که تعداد مدارسی که توسط گروه های جنایتکار اشغال یا تخریب و سوزانده شده اند به 2994 می رسد . 232 مربی کودک و صد ها معلم مدرسه کشته و بیش از صد ها دانش آموز کشته شده اند .

خانم " لیلا زروگی " در گفتگو های خود با مقامات سوری، اعتراف کرد که علیرغم دشواری شرایط   جنگ، دولت این کشور (در مناطقی که برای آن ها امکان پذیر بوده) به بهترین وجه شرایط مناسبی را برای کودکان فراهم کرده است .

این اولین بار نیست که  " مادام زروگی " برای رسیدگی به وضعیت کودکان در سوریه به این کشور سفر می کند . او از دریافت ها و تحقیقات خود در مورد مشکلات کودکان، با مقامات سوری از موفقیت های دولت این کشور در حفاظت و نگهداری از کودکان سخن می گوید، اما به علت نداشتن شهامت مدنی، در گزارش خود به شورای امنیت سازمان ملل از این مرجع جهانی می خواهد تا جهت " اقدام فوری" علیه مقامات سوریه تصمیم گیری کند! آن چه در گزارش او به شورای امنیت نا گفته  می ماند نقش تروریست ها علیه کودکان سوری است .

 در همین زمینه وزیر امور اجتماعی سوریه در باره گزارش "لیلا زروگی " به شورای امنیت با شگفتی گفت ، او با دو رویی سعی بر آن دارد تا مسایل کودکان سوری را اختلاف سیاسی بین مردم و دولت جلوه دهد ، در حالی که آسیب های روانی و اجتماعی کودکان ما صرفا جنبه جنایی دارد و مسببین آن – تروریست ها و حامیان آنان – هستند که باید در یک دادگاه جهانی پاسخ گو باشند .

چندی پیش " انصاف حمد " مسئول کمیته دفاع از خانواده سوریه گفت، تروریست ها کودکان ما را از داشتن یک زندگی عادی آینده ساز محروم کرده اند . نداشتن حق تحصیل، عدم استفاده از امکانات پزشگی و دارویی، ودار کردن آن ها برای همکاری با آنان درتبهکاری ها و عملیات جنگی و در نهایت کشتن آنان. کلیه این فجایع  در حق کودکان سوریه با قوانین شناخته شده جهانی مقایرت کامل دارد. نه سازمان ملل و نه کشور هایی که در جنگ سوریه ذی نفع هستند در هیچ یک از بیانیه ها و خبرهای خود از محروم کردن کودکان سوری از یک  زندگی انسانی  توسط " اپوزیسیون " سخنی به میان نمی آوردند. چشم پوشی آنان از این همه جنایات واقعا تعجب برانگیز است .

 خانم " لیلا الشریف " روان شناس سوری در نشستی با روزنامه نگاران گفت: شرایطی که کودکان سوری در آن قرار دارند آینده نابسامانی را برای آنان رقم خواهد زد. تجاوز، کشت و کشتار و انفجار بمب آن ها را نا متعادل و پرخاشجو بار خواهد آورد که دامن خانواه ها و معلمان مدارس را نیز در بر خواهد گرفت. نتیجه رفتارهای خشونت آمیز عدم تعادل به وجود می آورد و در آینده کل جامعه سوریه با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد بود .

سوء استفاده تروریست ها از تفاوت های دینی و مذهبی مردم و پخش کینه و نفرت بین کودکان دیگر پیروان دینی، جنایتی است مسلم در حق کل جامعه سوریه. تفاوتی که کشورهای مداخله کننده در امور داخلی سوریه به عنوان تروریست "خوب"  و تروریست "بد" می گذارند تفاوتی است که "بد" و  "خوب" آن ، یک نتیجه دارد و آن هم ویرانی یک کشور و نا بسامانی زندگی شهروندان آن است. تجارب سال های اخیر برای رو در رو قرار دادن ادیان و مذاهب – خصوصا در کشور های خاورمیانه – اهدافی غیر انسانی اند و در خدمت جهان خواران .

 

 

 

                        راه توده  41    17 مرداد ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت