راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

احیای
اقتصاد فلسطین
در خدمت
منافع اسرائیل
روزنامه  اومانیته- ترجمه آذرفریتاش
 

 

  جان کری وزیر امور خارجه امریکا اعلام کرد گروهی از کارشناسان بین المللی مشغول بررسی احیای اقتصادی فلسطین هستند. دولت فلسطین در اثر ناتوانی اقتصادی و بمنظور بهره مندی از سرمایه گذاری خارجی مذاکرات روند صلح را اغاز می کند، اما تحت چه شرایطی ؟
پس از دوران طولانی بن بست سیاسی جزئیات طرح مشهورو پیشنهادی" تونی بلر" به نام " شرق میانه" که بطور محرمانه تحت نظارت نمایندگان گروه چهار امریکا، المان، انگلستان و فرانسه تنظیم شده بود افشاء شده است. و اشنگتن در واقع در انتظار از سرگیری مذاکراتی است که از سپتامبر سال 2010 متوقف شده است. چالش اصلی برای آغاز مذاکرات در روند صلح فلسطین ـ اسرائیل در گرو باز گشت به مرزهای تعین شده در سال 1967 ، یعنی قبل از الحاق کرانه های باختری رود اردن، نوار غزه، بلندی های جولان "سوریه" و مزارع "شبا " در لبنان به اسرائیل است که نتانیاهو آن را بطور قطعی رد کرده است . البته اوباما در این زمینه پیشنهادی را طرح کرده که ابهام از این طرح باعث واکنش سریع رهبران فلسطین شد. محمد مصطفی، رئیس صندوق سرمایه گذاری فلسطین در پاسخ به اظهارات جان کری هشدار داد. "فلسطین در ازای منافع اقتصادی هیج امتیاز سیاسی به اسرائیل را قبول نمی کند ."
در واقع "طرح باج خواهی "معروف به "شرق میانه" برای احیای اقتصادی فلسطین توسط سرمایه گذاری خصوصی است که آن را وزیر امور خارجه امریکا جان کری در ماه مه گذشته در مجمع جهانی اقتصادی در اردن اعلام کرد، ابتدا جذب چهار میلیارد دلار سرمایه گذاری در هشت بخش کلیدی اقتصادی فلسطین در سه سال آینده است، تا این پروژه اقتصادی "واقعی و ملموس" اماده راه اندازی شود. وی افزود طرح اول مبارزه با مواد مخدر است و اهداف این طرح افزایش 50 درصدی تولید ناخالص داخلی و کاهش بیکاری از 21 در صد به 8 در صد در سه سال اینده در فلسطین میباشد .
"ماریام شرمن" سرپرست کرانه غربی و نوار غزه از طرف بانک جهانی در این مورد گفت: این طرح سرمایه گذاری را برای کاهش وابستگی اقتصادی فلسطین هموار میکند. وی ابراز تاسف کرد که "موتور رشد اقتصادی فلسطین تا حد زیادی در نتیجه کمک های مالی خارجی است" وی معتقد است که "این کمکها در دراز مدت پایدار نیست" و امیدوار است که در "آینده سرمایه گذاری بیشتری در بخش خصوصی" صورت گیرد. اما مانع اصلی و ماهیت این ثروت و"بخشش برباد آورده" که به مقامات فلسطینی از طرف غرب برای سرمایه گذاری خصوصی در هشت بخش کلیدی اقتصادی "مسکن ، مصالح ساختمانی، گردشگری، تولید برق، کشاورزی ، انرژی آب و فناوری اطلاعات" در چه انگیزهای نهفته است که از طرف غرب پیشنهاد شده است. طبیعی است احیای منافع اسرائیل در مقابل احیای اقتصاد فلسطین. دولت نتانیاهو گردش و حمل و نقل کالا و سرمایه و اشتغال " کار" را در سرزمین فلسطین نه تنها محدود کرده است، بلکه کنترل میکند. بنا به گزارش صندوق بین المللی پول "پست های بازرسی مداوم اسرائیل مانع رشد اقتصادی، صادرات، واردات در کرانه باختری و نوار غزه است. و تقریبا فعالیت های اقتصادی متوقف شده است . به بهانه برخی از محصولات که استفاده دوگانه دارند مانند کود شیمیائی که میتواند در ترکیب مواد منفجره مورد استفاده قرار گیرد و از لیست واردات ممنوع شده است بهره برداری در بخش کشاورزی به صورت چشمگیری تنزل کرده است. بنا به گزارش صندوق بین المللی پول رشد اقتصادی که تا سالهای 2011 و2010 در حدود 11 در صد بود به 4.25 در صد در سال 2013 نزول کرده است. بیکاری به مرز 24 درصد در کرانه غربی و 31 در صد در نوار غزه رسیده است و 50 درصد از زنان نیز در دو منطقه در بیکار ی بسر میبردند.
.http://www.humanite.fr/monde/palestine-les-etats-unis-troquent-leurs-dollars-co-546021
 

 

 

 

                        راه توده  41    27 تیر ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت