راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

او در روسیه در گذشت

این زن روس

852 پرواز جنگی

انجام داده بود

ساویتسکایا راسیا

ترجمه وتلخیص "س .آشنا"

 

 

شورای جنگ آوران با سابقه و دوستان باشگاه 46 مین هنگ هوایی زنان روسیه، خبر درگذشت  "نادژدا واسیلونا پوپووا "، دختر افتخار آفرین  اتحاد جماهیر شوروی ، قهرمان جنگ میهنی ( جنگ دوم جهانی ) با انجام737 پرواز جنگی، دارنده بالاترین نشان ومدال، دارنده عنوان قهرمان اتحاد جماهیر شوروی را اطلاع داد.

زندگی او بعنوان فعال اجتماعی تقریبا هفت دهه پس از جنگ ادامه یافت. " نادژدا پوپووا " که در سن 91 سالگی درگذشت جزو بخش زبدگان زن ارتش سرخ اتحاد شوروی بود . وی  و دوستانش  خود را جادوگران شب می نامیدند، عنوانی که به خاطر پروازهای شبانه بمب افکن ها و نبردهای هوایی آنان در برابر اشغال گران آلمانی به آنان داده شده بود.

او یکی از معدود کسانی بود که سه بار نشان جنگ میهنی "به خاطر شجاعت" را دریافت کرد. بر خلاف مردان ، زنان را برای جنگ، احضار نمی کردند بلکه آنان خود داوطلبانه به ارتش می پیوستند. آما پس از شکست های اولیه سال 1941 ارتش سرخ ، با استفاده  وسیع از حضور زنان ، خون تازه ای در رگهای ارتش جاری شد. آنان نقشی حیاتی در جنگ ایفاء نمودند.  فقط در نبرد  دهشتناک استالینگراد بیش از 8000 زن ، در مبارزه شرکت داشتند. درپایان سال 1941 استالین فرمان تشکیل سه هنگ هوایی زنان: جنگنده  شکاری، بمب افکن  و بمب افکن در شب را صادر کرد. در طی 4 سال نبرد این هنگ ها بیش از 30 هزار پرواز جنگی انجام  و متجاوز از 23 هزار تن بمب  بر سر نیروهای آلمانی  فرو ریختند. نادژدای 19 ساله جزو  اولین زنانی بود که در  هنگ بمب افکن های پروازشبانه  588  پذیرفته شد. هنگی که از لحاظ تجهیزات و سلاح ضعیف  بود . لباس آنان لباس مستعمل پروازی مردان بود . هواپیمای بمب افکن پرواز شب آنان ، هوایپماهای ابتدایی  دو باله قدیمی سالهای 1920 بود که بدنه و بال آنها از تخته سه لا و پارچه تشکیل شده بود. هواپیما فاقد دستگاه ارتباط رادیویی و دستگاه ناوبری بود و مسیر پرواز با قطب نما، کرونومتر و نقشه تنظیم می شد. این نوع هواپیما ها فاقد سلاح وحتی چترنجات بودند. به زیر بالها دو بمب با کابل متصل می شد که به خاطر محدودیت حمل بمب ، مجبور به پرواز های بیشتر می شدند ( به همین جهت  پیش آمد  که نادژدا  در طول یک شب 18 پرواز جنگی انجام داد) گذشته از بی دفاع بودن این بمب افکن ها سرما  و یخ زدن  خلبان (بخصوص در زمستان ) آنها را آزار می داد.  از آنجا که  هدایت این هواپیماها پیچیده نبود و پروازشان  در ارتفاع پایین برای  رادار و دفاع ضد هوایی نیروهای آلمانی  قابل شناسایی نبود ، از این بمب افکن ها برای بمباران شبانه استحکامات نظامی ، انبارها و پایگاه تدارکات آنان استفاده می شد. در عملیات شبانه بمب افکن ها هنگ زنان بصورت دسته های سه فروندی پرواز می کردند که با تاکتیک خاصی وارد عمل می شدند. نادژدا بر خلاف سایر دوستان خلبان زن خود خوش شانس بود و کمتر دچار سانحه شد. او با تاثر در خاطراتش از تحت آتش دشمن قرارگرفتن چهار بمب افکن در یک عملیات و زنده زنده در آتش سوختند. دخترانی که با هم در یک اتاق می خفتند، یاد می کند. او یکی از بهترین خلبانان هنگ 588 بود و عنوان سرهنگی این هنگ را داشت . او 852 پرواز جنگی در نبرد  اوکراین ، در نزدیکی راستوف بر روی رودخانه دن ، در قفقاز شمالی نزدیک گروزنی ، نوروسیسک در سواستوپل ، مینسک ، ورشو و برلین ، شرکت داشت . هواپیمای او بارها هدف گلوله قرار گرفت و به دفعات مجبور به فرود اجباری شد. هنگام جنگ با خلبان قهرمان  دیگری  به نام سیمون خارلاموف آشنا شد که آشنایی  این دو قهرمان اتحاد جماهیر شوروی منجر به ازدواج آنان شد  و زندگی آنان تا سال 1990 به هنگام مرگ همسرش ادامه داشت.

 " نادژدا پوپووا "  فرزند یک کارگر راه آهن ، در 17 دسامبر 1921 در روستایی در اوکراین متولد شد . او در 15 سالگی در باشگاه پرواز ثبت نام کرد. در سال 1937 در  16 سالگی اولین پرواز مستقل خود را انجام داد . وی پس از جنگ  به عنوان مربی و تربیت کننده خلبان مشغول به کار شد . از وی پسری به جای مانده است که در نیروی هوایی جمهوری بلاروس خدمت می کند.

در میان مدال ها و نشان هایی که او دریافت کرده می توان از نشان لیاقت ، نشان دوستی ، نشان لنین و نشان ستاره سرخ نام برد.

 

http://www.sovross.ru/modules.php?name=News&file=article&sid=594220

 

 

 

                        راه توده  41    27 تیر ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت