راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بازگشت دوباره
اسرائیل و فلسطین
به پشت میز
مذاکرات صلح

آذرفریتاش
با استفاده از تفسیرهای روزنامه اومانیته
 

 

  در پی موافقت با از سرگیری مذاکرات اسرائیل و فلسطین دولت اسرائیل موافقت خود را با آزادی شماری از زندانیان فلسطینی اعلام کرد.
آیا این موافقت و این وعده آزادی زندانیان می تواند به نتیجه بخش بودن مذاکرات میان اسرائیل و فلسطین بیانجامد؟
موانع بسیاری برای توافق قطعی بیت دو کشور قرار دارد. جان کری وزیر امور خارجه امریکا، پس از اعلام و انتشار این اخبار، به سفر خود به اسرائیل خاتمه داده و راهی کشور پادشاهی عمان شد و در بدو ورود به این کشور گفت: "ما با خوشحالی ایجاد مبنایی برای توافقنامه از سرگیری مذاکرات اسرائیل فلسطین را اعلام می کنیم."
او درهمین سفر از رهبری دولت فلسطین ستایش کرد و گفت: "رهبری شجاعانه محمود عباس رئیس حکومت خود گردان فلسطین را ستایش می کنم.
محمد عباس به جان کری گفت که که فلسطینی ها مذاکرات با اسرائیل بر مبنای بازگشت به مرزهای سال 1967 می پذیرند.
همزمان با این اخبار، کمیته مرکزی حزب" فتح" (جنبش آزادی بخش فلسطین) چند مسئله مهم را برای از سرگیری مذاکرات صلح اسرائیل ــ فلسطین از جان کری وزیر امور خارجه امریکا برای اغاز مجدد مذاکرات صلح در خواست کرد . دبیر کل جنبش آزادی بخش فلسطین " امین مقبولی " اعلام کرد که مذاکرات صلح در ابتدا باید براساس دو کشور با مرزهای سال 1967 آغاز شود. تشکیلات خود گردان فلسطین تحت شرایط خاصی حاضر به بازگشت به میز مذاکره است. جنبش" فتح " از جان کری خواست که تغییراتی را در نظر بگیرد تا بتوان به یک تصویبنامه دست یافت.
یکی از اعضای ارشد فتح که خود را معرفی نکرد گفت: "در حال حاضر پیشنهادها به همراه جدول از سرگیری مذاکرات مشوق ما برای مذاکره نیست".
محمود عباس، رئیس حکومت خود گردان فلسطین در آخرین جلسات کمیته مرکزی فتح و کمیته اجرائی سازمان آزادی بخش فلسطین "ساف" برای بررسی و تصویب پیشنهادهای امریکا حضور یافت . مهمترین پیشنهاد در طرح پیشنهادی جان کری آغاز مجدد "بدون وقفه " مذاکرات صلح اسرائیل ــ فلسطین بدون بحث و گفتگو برای حل و فصل مسئله ساختن "شهرک ها" در سرزمین فلسطین است. رئیس تشکیلات خود گردان فلسطین گفت این طرح خواستار از سرگیری مذاکرات "با توجه به سخنرانی بارک اوباما رئیس جمهور امریکا در سال 2011 است. یعنی بر اساس خطوط مرزی قبل از اشغال سرزمین فلسطین در سال 1967 توسط ارتش اسرائیل. اما آنچه مربوط به خانه سازی است، اکنون غرب برای حل وفصل این مشکل از اصطلاح جدید "خویشتنداری" در ساخت و ساز شهرک ها استفاده می کند. در طرح امریکا ــ اسرائیل ساخت و ساز شهرک ها و توسعه آنها در سه شهرک آویل ــ گوش آتزین ــ ماله ادامین و همچنین بیت المقدس شرقی ادامه دارد و فقط از توسعه شهرک ها درمنطقه غرب نوارغزه "خویشتنداری" میشود. در عوض فلسطینی ها خواهان عضویت رسمی در سازمان ملل هستند. قطنامه "کنوانسیون چهارم ژنو" به صراحت اشغال سرزمین ها را ممنوع کرده است. فلسطین در اواخر سال 2012 عضو ناظر سازمان ملل شد.
هنوز همه موانع برای دور تازه مذاکرات میان فلسطین و اسرائیل برداشته نشده است و با اینکه جان کری اعتراف کرد که "توافق نهائی برای آغاز مذاکرات پایان یافته، اما جزئیات این خوش بینی انتشار نیافته است.
نماینده فلسطین برای مذاکرات صلح "عریقات" و نماینده اسرائیل که وزیر دادگستری این کشور است، در قرار است بزودی در واشنگتن با یکددیگر مذاکرات صلح را آغاز کنند.
"عریقات" پیش از بازگشت وزیر خارجه امریکا به واشنگتن، در عمان با وی دیدار کرد و نظریات پیشنهادی رهبری فلسطین، یعنی روشن شدن وضع مرزهای سال 1967، متوقف شدن شهرک سازی در مناطق اشغالی که وعده ان را دولت اسرائیل در گذشته داده بود و آزادی زندانیان سیاسی را مطرح کرد. معاون وزیر امور خارجه اسرائیل "زیو الکین " نیز به نوبه خود گفت. "اگر قبل از اغاز مذاکرات صلح اعلام شود که اسرائیل امتیازاتی برای مذاکرات صلح میدهد این مسئله بی معنی است و در طول مذاکرات است که به جزئیات برای حل فصل صلح باید پرداخت."
جان کری وزیر امور خارجه امریکا پس از تماس تلفنی با "اوباما" با "نتانیاهو" برای از سرگیری مذاکرات صلح "در اسرع وقت " برای دیدار با محمود عباس به "رام الله" رفت.
در این ملاقات رئیس دولت خودگردان فلسطین از توافق بر سر اصول مذاکرات استقبال کرد و تاکید کرد که "با اینکه پیشرفت هائی برای امکان توافق بر سر اصول اساسی برای از سرگیری مذاکرات صورت گرفته است، اما هنوز بسیاری از جزئیات باید بررسی شود".
مذاکرات میان اسرائیل و فلسطینی ها از چهار سال پیش قطع شده است

..http://www.humanite.fr/monde/des-negociations-en-vue-entre-israel-et-palestine-546254
 

 

 

 

                        راه توده  41    3 مرداد ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت