راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دو سال پس از قذافی
جنگ داخلی
و تقسیم عملی
لیبی میان جنگویان
ترجمه و تدوین آذرفریتاش
 

 

  روزنامه اومانیته گزارشی را درباره تکه تکه شدن کشور لیبی و تقسیم آن میان گروه های مسلح منتشر کرده است. بی شک نام قبائل و مناطق تقسیم شده به گوش ما آشنا نیست و در اصل نیز نمی تواند برای درک آنچه در لیبی می گذرد اهمیت تعیین کننده داشته باشد، اما نمی توان جنگ های منطقه در لیبی را بدون نام قبائل و شهرها و مناطق مختلف این کشور توضیح داد. با این همه، آنچه که در گزارش اومانیته قابل توجه است، دقت در ترسیم اوضاع و رویاروئی های نظامی دراین کشور، پس از سقوط رژیم قذافی است.
اومانیته می نویسد:

درگیری های مسلحانه اخیر در لیبی، که ادامه ترورهای سیاسی بویژه ترور وکیل برجسته "عبد السلام مسماری" است، یکبار دیگر ثابت کرد که در لیبی تقسیم کشور درجریان است.
نیروهای امنیتی اغلب در شهر بنغازی مقرر مخالفان قذافی هدف قرار می گیرند و تنش های قبیله ای روز به روز تشدید می شود. یک وحدت ملی به رویائی دوردست تبدیل شده است. شبه نظامیان با لباس های متنوع در اختیار احزاب سیاسی عمل می کنند. حزب عدالت و سازندگی"پ.ژ.ث"جناح مسلح اخوان المسلمین لیبی و رقیب آن نیروهای اتحاد ملی "ان .اف.آ" در مقابل هم قرار دارند. این احزاب در تحریک و تشدید تنش ها در میان قبایل و رقابت بین شبه نظامیان برای اهداف سیاسی از جمله جلوگیری از شکل گیری ارتش مستقل و ملی در لیبی و نیروهای پلیس حرفه ای عمل می کنند. دو سال پس از سقوط رژیم قذافی دولت مرکزی لیبی تنها کنترل قسمت کوچکی ازخاک لیبی را در اختیار دارد . کشور به سه بخش تجزیه شده است. منطقه "برقه " در ساحل شمال شرقی لیبی که بنیادگرایان اسلامی، در این ناحیه شهر"درنه" را تبدیل به قلعه خود کرده اند و پشت "اخوت صوفی" جبهه گرفته اند. در حالی که طرفداران لیبی "دو گانه "که خواستار حکومتی فدرال و یا غیر فدرال هستند از قدرت مرکزی در طرابلس جدا شده اند. منطقه طرابلس (تریپولی) و شهر "مصراط" زادگاه ژنرال"یوسف آل منغوش، رئیس ارتش و هماهنگ کننده گروهای شبه نظامی قدرت را در طرابلس برعهده دارد. وی در تلاش است تا کل منطقه "تریپولی" را کنترل کند و رقبای خود در جنوب و در شرق وغرب را شکست بدهد. وی مشروعیت خود را به لطف دستگیری قذافی و تصرف شهر"بنی ولید" پایتخت قبیله "وارفا لا" بدست آورد . در غرب طرابلس شبه نطامیان "بربر ــ عرب" در منطقه کوهستانی "جبل نفوسه" آشکارا در فعالیت است. در حالی که قدرت مرکزی در طرابلس برای حفظ خود باید با گروهای مختلف شبه نظامی مذاکره کند . مناطق صحرای جنوبی لیبی "سر زمین بدون انسان" که در گذشته تابع "قدرت" مرکزی طرابلس بود ومنطقه جنوب که قبایل "تورک" و"توبو" آن را در اختیار داشتند بی وقفه در معرض حملات قبایل عرب قرار دارند. منطقه طرابلس منطقه کلیدی برای تصرف قدرت در لیبی است که ژنرال یوسف آل منغوش فرمانده ارتش از اهالی مصراته " شدید ا درگیر با گروه های شبه نظامی برای کنترل آنست . حمله این ژنرال در سال گذشته به شهر"بنی ولید" پایتخت قبیله "وارفالا" برای سرکوب مردم "مصراته" در لیبی مرکزی و تضعیف نیروهای اسلامگرا در غرب طرابلس و حذف متحد آنها، یعنی قبیله "وارفالا" از صحنه قدرت بود. بهانه این تهاجم "سرقت" قبیله ای مرگ "بن عمران شعبان عثمانی" یکی از قاتلان سرهنگ قذافی بود. بن عمران شعبان عثمانی در گذشته برای تصرف شهر "بنی ولید" توسط شبه نظامیان به شهر "مصراط" حمله کرد و در این در گیری دستگیر شد و سخت شکنجه شد. در شرایط مبهمی دولت مرکزی وی را با مقامات شهر"بنی ولید" معامله کرد و برای درمان با هواپیما به پاریس اعزام شد. وی به محض ورود به بیمارستان درگذشت . ادامه خشونت در لیبی در حال حاضر از وابستگی سیاسی و امنیتی دولت در برابر اهالی پر قدرت "مصراط" سرچشمه می گیرد. قبیله های مختلف و گروها و شبه نظامیان نفرت مشترکی از اهالی مصراط دارند. برای کاهش این تنش ها قدرت کنونی باید بیاموزد که چگونه تعادلی برای تامین منافع حامیان قدرتمند خود و کسانی که از دیگر اقشار جامعه و از قبائل دیگرهستند را ایجاد کند .


http://www.humanite.fr/monde/libye-derriere-les-attentas-lalchimie-tribale-qui-546723
 

 

 

 

                        راه توده  418     10 مرداد ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت