راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نقل از خاطرات رفسنجانی

بازجوهای سپاه

و شکنجه رهبران

حزب توده ایران

 
 

 

هر مقام جمهوری اسلامی که درباره رویدادهای دهه اول پس از انقلاب دهان بگشاید و یا قلم بر کاغذ بگذارد، خواه نا خواه به دو یورش پیاپی به حزب توده ایران بعنوان بزرگترین حامی انقلاب 57 و سپس محاکمات و اعدام های ناجوانمردانه رهبران حزب توده ایران و کادرهای این حزب – نظامی و غیر نظامی- می رسد.

ما، دراین سالها بارها شاهد چنین مسئله ای بوده ایم. از قلم آیت الله خسروشاهی، نماینده آیت الله خمینی در وزارت ارشاد و سپس سفیر جمهوری اسلامی در واتیکان، از قول آیت الله موسوی تبریزی دادستان کل، از قلم آیت الله خوئینی ها که او نیز یک دوره دادستان کل بود و دیگر مقامات و بیش و پیش از همه هاشمی رفسنجانی. البته از قول آقای خامنه ای نیز بصورت غیر مستقیم نقل قول هائی شده است.

مجری طرح یورش به حزب توده ایران کمیته های وقت انقلاب به سرپرستی محسن رفیقدوست و گروهی از فرماندهان سپاه بود و بازجوهائی که بزرگترین جنایات را در زندان علیه رهبران حزب توده ایران مرتکب شدند نیز همگی از بخش اطلاعات و ضد جاسوسی سپاه بودند که آنها را کارشناسان اداره هشتم ساواک شاهنشاهی آموزش داده بودند.

مخوف ترین شکنجه ها را علیه رهبران حزب توده ایران اعمال کردند تا آنها را مجبور به اعترافاتی کنند که هیچگونه زمینه واقعی نداشت و سپس این اعترافات را مبنای شوهای تلویزیونی و مستندات محاکمه نظامی قرار دهند و چنین نیز کردند.

اخیرا بخش تازه ای از خاطرات هاشمی رفسنجانی منتشر شده که حکایت از همین جنایت دارد. یعنی اعتراف به نقش شکنجه گران و بازجویان سپاه در اعتراف گیری از رهبران حزب و تدارک نمایش های تلویزیونی و محاکمات نظامی و فرمایشی.

هاشمی می نویسد:

 

«بعد از ظهر، در خانه‌ بودم‌ و بیشتر کتاب‌ منتخب‌الاثر را برای‌ خطبه‌ روز جمعه‌ در مورد حضرت‌ قائم‌(عج‌) مطالعه‌ می‌کردم‌. به‌ نمایشگاه‌ هفته‌ معرفی‌ مجلس‌ رفتم‌؛ بد نیست‌. خود موزه ‌جالب‌تر به‌ نظرم‌ آمد. تا ساعت‌ شش‌ بعدازظهر جلسه‌ هیأت‌ رئیسه‌ داشتیم‌. دکتر غروی‌ به‌ پیشنهاد آقای‌ رئیس‌ جمهور به‌ دفترم‌ آمد؛ برای‌ معاینه‌ در خصوص‌ درد خفیفی‌ که‌ اخیرا در کمرم‌ احساس‌ می‌کنم‌. نظرش‌ این‌ شد که‌ ستون‌ فقرات‌ سالم‌ است‌ و درد مربوط به‌ عضلات‌ است‌؛ دستور ورزش‌ مخصوص‌ داد. آقای‌ الویری‌ [نماینده‌ دماوند] آمد؛ برای‌ گرفتن‌ اجازه‌ رفتن‌ به‌ ایتالیا، برای‌ کنترل‌خریدهای‌ وزارت‌ معادن‌ [و فلزات‌]، برای‌ فولاد مبارکه‌ از طرف‌ کمیسیون‌ صنایع‌.

اول‌ شب‌ در دفتر رئیس‌ جمهور، جلسه‌ای‌ با حضور سران‌ قوا و احمدآقا، برای‌ تصمیم‌گیری‌ درباره‌ سیاست‌ محاکمه‌ اعضای‌ حزب‌ توده‌ داشتیم‌. قرار شد در شهرستانها، فعلا محاکمه‌ نکنند و صبر کنند تا در مرکز، دادگاه‌ سران‌ حزب‌ تشکیل‌ شود و تصمیم‌ اتخاذ گردد. زمان‌ محاکمه‌ هم‌ پس‌ از اعلام‌ آمادگی‌ بازجوهای‌ سپاه‌ باشد.

قرار شد، شورای‌ عالی‌ قضایی‌ بخشنامه‌ای‌ به‌ دادگاه‌ها صادر کند تا اراضی‌ مزروعی‌ که‌ قبلا به‌کشاورزان‌ واگذار شده‌، فعلا تا تعیین‌ تکلیف‌ طرح‌ اراضی‌ در مجلس‌، در دستشان‌ بماند و حکم‌ به‌استرداد داده‌ نشود. شام‌ خوردیم‌ و به‌ مجلس‌ برگشتم‌. قرار شد آقای‌ خامنه‌ای‌ فردا با امام‌ ملاقات ‌کنند و درباره‌ زمین ها و ستاد انقلاب‌ فرهنگی‌ و... با امام‌ مذاکره‌ نمایند. شب‌ در مجلس‌ خوابیدم‌.»

معنای آمادگی بازجوها هیچ چیز نیست جز ادامه شکنجه برای در هم شکستن رهبران حزب توده ایران و مقاومت آنها که هنوز منجر به آمادگی بازجوها برای این صحنه گردانی نشده بود.

 

 

 

                        راه توده  412     30 خرداد ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت