راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

امریکای لاتین

حیاط خلوتی

که حالا

خارچشم شده

آذرفریتاش

 
 

 

آیا برای همه "سرمایه داری" پیشرفت های رهائی بخش انقلابی خوشایند است. امریکای لاتین بیش از ده سال است که ازرکود اقتصادی و سیاسی و قیمومیت امریکا رهائی یافته و به ثبات اقتصادی دلخواه مردم ، تائید فزاینده حاکمیت و کاهش فقر دست یافته است. اکنون رکود در امریکائی لاتین بی معنی است. کشورهائی آزاد و یکپارچه از قیمومیت واشنگتن. هژمونی امریکا در امریکای لاتین کاهش یافته است. از سال 1823 بنابر دکترین "مونرو" امریکای لاتین شکارگاه امریکا بود. ریگان رئیس جمهور اسبق امریکا ، امریکای لاتین را "حیاط خلوط "خود می نامید "با اینکه تهاجم امریکا در کشورهای امریکای لاتین در مقایسه با عراق، افغانستان، لیبی وغیره کمتر محسوس است ولی هژمونی قدرت امریکا در قاره کاهش یافته است. امپریالیسم در تلاش است که به این تحولات پایان دهد. یعنی تحولات دمکراتیک اجتماعی و دمکراسی را که در امریکای لاتین مسری شده است. تحولاتی که برای اولین بار در انتخابات 1998 ریاست جمهوری در ونزوئلا و انتخابات "هوگو چاوز" آغاز شد و همچنان ادامه دارد. اما چگونه امپریالیسم قادر است در مقابل این تحولات نوین مقابله کند تا کنترل و نفوذ از دست رفته خود را در امریکای لاتین بدست آورد؟

در روزهای 7 و 8 در ماه مه چهل و سومین کنفرانس امریکا که به نیمکره غربی اختصاص داشت در واشنگتن برگزار شد. جو بایدن، معاون رئیس جمهور صریحا در زمینه اولویت های ایالات متحده در این کنفرانس گفت "امریکای لاتین حتی بیش از امروز" همیشه  برای امریکا مهم است. در هیچ زمانی در تاریخ امریکای لاتین با لقوه به این حد پر اهمیت نبوده است. امپریالیسم حتی نمی خواهد تمایلات و خواست های خود را پنهان کند. وی افزود به نظر میرسد که ضروری است غول بزرگ شمال "امریکا" فعالیت ها و پروژه های اقتصادی و تجاری با جنوب قاره "امریکای لاتین "را از سرگیرد و دوباره به بررسی معاملات و موافقتنامه های تجارت ازاد بین واشنگتن و چند کشور قاره در امریکای مرکزی و جنوبی بپردازد ". این پیشنهاد همان پروژه های بزرگ استعمارگران منطقه "تجارت آزاد " امریکا است که در سال 1994طرح شد و از آلاسکا تا آنسوی مرزهای امریکا را بر دارد. طرحی که به دید امریکا و به طرز ناراحت کننده ای در اجلاس سران امریکای لاتین در "ماردل پلاتا ال "در نوامبرسال 2005 تحت فشار هوگو چاوز و کشنر شکست خورد .

تجارت لجام گسیخته ریگان

جو بایدن در تلاش است که جسد آدم خواران "استعمارگر" همان "اجماع واشنگتن" را در امریکای لاتین احیا کند. در سال 1990 بازیگران بین المللی "چهار آس پوکر" یعنی "سازمان تجارت جهانی، صندوق بین المللی پول، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی و بانک جهانی پروژه "تعدیل ساختاری" اقتصادی وسیاسی را در دستور روز قرار داد. کار برد تجارت آزاد لجام گسیخته یک طوفان ویرانگر، شکست اقتصادی در امریکای لاتین و گرسنگی ... که نتیجه آن بود را در بر داشت. برای میلیون ها نفر از مردم امریکای لاتین، تجارت آزاد در منطقه مبادله آزاد بین "ساردین" ماهی کوچک و "کوسه" آزاد است. مردم ویرانی اجتماعی و اقتصادی را به چشم خود دیدند و تجربه کردند. به همین دلیل امریکا نگران پیشرفت جنبش های رهائی بخش است. ظهور اقتصادی برزیل و نفوذ رو به رشد چین در دنیا. موفقت نامه تجارت ازاد پکن با کشورهای امریکای لاتین مترقی و توافق نامه "مر کوسور" و همچنین توافق نامه اقتصادی وتجاری با شیلی وپرو ازجمله انهاست .

دو پروژه برای احیای کنترل مجدد امریکا در کشورهای امریکای لاتین. پروژه اول ایالات متحده در تلاش است نفوذ از دست یافته خود را با پروژه اقیانوس ارام "ژوئن 2012 "براساس ایجاد منطقه تجارت آزاد کلی "در منطقه اقیانوس ارام بدست اورد. مجموعه ای از کشورهای آسیائی و شیلی، مکزیک، پرو، کاستاریکا و پا ناما که 210 میلیون جمیت دارند و35 در صد تولید داخلی امریکای لاتین را تولید میکنند. فرانسه نیز در نشست اجلاس در" کالی" به عنوان عضو ناظر حضور داشت. پروژه دوم که بلند پروازنه تر است. از تحلیل وتجربه "کریستف ونتورا "در مشارکت درپروژه " ترانس پاسیفیک" در12 نوامبر2011 برداشت شده است. یعنی ایجاد بزرگترین منطقه تجارت آزاد در جهان. طبق این پروژه اعضای مشارکت "ترانس پاسیفیک " وارد بازارتجاری امریکا اقیانوس اطلس و اتحادیه اروپا میشوند. کشورهای عضو شیلی، پرو، مکزیک و کشورهای شریک کانادا ایالات متحده ژاپن مالزی ویتنام وغیره. این پروژه براساس ماهیت خود خطرناک است. هواداران این طرح در تلاش گمراهی کشورهای مترقی و انقلابی در منطقه هستند و این پروژه تضعیف قرار دادهای بین المللی اقتصادی و تجاری مانند "مرکوسور و آلبا و غیره " در منطقه امریکای لاتین وجهان است. در17 نوامبر سال 2012 در اجلاس "ایبرو ــ امریکا" در کادیز اکثر کشورهای امریکای لاتین این دستور العمل های نئو لیبرالیسم که اروپا را در بحران اقتصادی غرق کرد انتقاد کردند. رئیس جمهور اکوادور" کوریا "هشدار داد "برتری سرمایه داری برانسان "غیر قابل تحمل است. رئیس جمهور برزیل نیز تاکید کرد "اعتماد با فداکاری بدست نمی اید".

http://www.humanite.fr/tribunes/en-amerique-latine-les-etats-unis-ont-decide-de-me-544272

 

 

 

                        راه توده  413     6 تیر ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت