راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

تفسیر صدای روسیه
جشن پیروزی بر فاشیسم
گسترده تر از همیشه

 

  فردا، نهم ماه می و روز پیروزی بر فاشیسم است. جشن بزرگی که تمامی نسل های روسیه و تمامی مردم جهان یاد و خاطره آن را فراموش نمی کنند. همچنان که نام قهرمانان جنگ را گرامی می دارند. قرارداد تسلیم بی قید و شرط آلمان نازی در "کارلخورست" یکی از شهرهای اطراف برلین در 43 دقیقه بامداد 9 می به وقت مسکو امضاء شد. همان شب خبر پیروزی از رادیو پخش شد. سرور و نشاط مردم وصف ناشدنی بود. میدان های شهر انباشته از مردمی بود که از خوشحالی می خندیدند و می گریستند. 24 ژوئن پس از یک آمادگی 6 ماهه، رژه افسانه ای پیروزی درمیدان سرخ برگزار شد.
برای کسانی که موفق شدند هلی کوپترها را در آن سال و در روز جشن 9 می ببینند، تصویری فراموش نشدنی خلق شد. آنها که درجنگ شرکت کرده بودند و زنده مانده بودند با تمامی مدال ها و نشان های خود به خیابان ها آمدند. اکثر آنها هنوز جوان بودند. و چهره شان سرشار از غرور و اطمینان تزلزل ناپذیر به فردا.
در سال 1965 در میدان سرخ به افتخار 20 سالگی پیروزی، رژه نظامی برپا شد، و بعد از آن هر سال به طور سنتی جشن 9 می برگزار می گردد،. رژه در سایر شهرهای کشور نیز بود، جاهایی که در نزدیکی جبهه های جنگ قرار داشتند. از سال 1990 این سنت ملی برای 5 سال متوقف گردید. سپس رژه های هر ساله دوباره آغاز شد. روانشناس و نویسنده سرگی کلیوچنیکوف می گوید: این مراسم بسیار مهم است. افراد جوان احساس می کنند که همه، کشوری واحد، سرنوشتی واحد و تاریخی واحد دارند و می توان به آن افتخار کرد. این احساس مردم کاملا درست است. یادآوری زمانی که تنها پول و سرگرمی های پوچ مطرح نبودند. در واقع این امر بازسازی تاریخی واقعی است.
در قرن 21 مراسم های جدید جشن "روز پیروزی" پدید آمد و مبتکران آن افراد جوان بودند. به طور مثال "نوار گئورگی" که 9 سال است میلیون ها ساکن روسیه و هموطنان آنها در دیگر کشورهای جهان آنرا اجرا می کنند. نوار پارچه ای نارنجی – سیاه که داوطلبین در خیابان های شهرهای جهان پخش می کنند نشان دیگری از یاد و خاطره ی پیروزی است.
امسال برای اولین بار در کل روسیه از کالینگراد تا ولادی واستوک مارش هنگ جاویدان برگزار می شود. جوانان در ستون های پیوسته، تصاویر بزرگی از پدربزرگان محبوب و مبارز خود را حمل می کنند. مراسم اصلی 9 می مثل همیشه رژه نظامی در میدان سرخ است. در این رژه 11 هزار سرباز و بیش از 100 فروند فن آوری نظامی زمینی و 68 هواپیمای جنگی شرکت دارند. علاوه بر این همانند 68 سال پیش به خاطر پیروزی بزرگ ، مراسم آتش بازی نیز برگزار خواهد شد
 

 

 

 

                        راه توده  406     19 اردیبهشت ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت