راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

تلاش غرب

برای جدا کردن

روسیه از سوریه

آزاده اسفندیاری- منابع روسی

 
 

 

در پی ایستادگی دولت روسیه بر مواضع حل مسالمت آمیز جنگ سوریه و دفاع از این کشور، برخی از مقامات غرب به روسیه سفر کردند. جان کری وزیر امور خاجه آمریکا، نخست وزیر بریتانیا، نخست وزیر اسراییل و در نهایت دبیر کل سازمان ملل متحد از این جمله هستند. ملاقات این مقامات غربی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از دو جهت قابل بررسی است .

اول: مقاومت و ایستادگی دولت و مردم سوریه در دفاع از حق حاکمیت خود و پیروزی هایی که اخیرا بر جنگجویان خارجی مورد حمایت سازمان نظامی ناتو به دست آورده اند .

دوم: پافشاری دولت روسیه بر راه حل مسالمت آمیز جنگ در سوریه و دفاع همه جانبه از مردم و حکومت این کشور .

بدیهی است که بازدید های رهبران غرب هدفی جز قانع کردن دولت روسیه به بی طرفی در بر خورد با حوادث سوریه جهت ادامه فاجعه کنونی و خواندن فاتحه برای حکومت آن کشور است. یعنی همان فاتحه ای که " متمدنانه " برای حکومت  لیبی خواندند.

از طرف دیگر، کشور های غربی با متهم کردن ارتش سوریه در استفاده از صلاح های شیمیایی هدفی جز فراهم کردن شرایط برای دخالت نظامی ناتو هدفی را در پی ندارد. ایجاد کارزار تبلیغاتی جهانی از طرف دستگاه های ارتباط جمعی فرانسه، بریتانیا و آمریکا و نشان دادن فیلم هایی که فقط خودشان هم میدانند دروغ است، آوردن متخصصان مختلف سیاسی و نظامی و مصاحبه های سریالی با  آنها برای برجسته کردن اتهام دروغین استفاده از سلاح های شیمیایی معنایی جز آماده کردن افکار عمومی جهانی برای حمله نظامی به سوریه ندارد .

باید در نظر داشت که رسانه های مهم بین المللی در کشتار و در هم کوبیدن کشورهای مختلف توسط آمریکا و هم پیمانانش ظلم و ستمی همسان را به مردم این کشورها روا می دارند. برای به فاجعه کشاندن و در کوبیدن عراق این رسانه های عظیم جهانی بودند که گوش و چشم جهانیان را بستند و اشغال این کشور را موجه نشان دادند. آنچه در سال 2004 در فلوجه عراق بعنوان یک عمل تنبیهی از طرف نیروی هوایی آمریکا اتفاق افتاد فقط توسط برخی از ویدیوها و روزنامه های معدود عیان شد. در آن زمان تنها در فلوجه بود که مردم و بخشی از ارتش عراق در مقابل نیروهای نظامی آمریکایی مقاومت کردند. انتقامی که نیروی هوایی آمریکا از مردم فلوجه گرفت یکی از فجایع فراموش نشدنی عملیات جنایت کارانه بود.

این روز ها به روشنی و با استناد به تشخیص پزشکان و کارشناسان جهانی ثابت شده است که ارتش آمریکا در این عملیات از بمب های ناپالم و فسفورسفید استفاده کرد.

پوسته های این بمب ها، آلوده به اورانیوم رقیق شده ای بود که منجر به انواع سرطان از جمله سرطان خون می شود. طبق نطر کارشناسان عوارض استفاده از این بمب ها و نوع بیماری هایی که به همراه آورد، تنها با بمب های اتمی پرتاب شده بر هیروشیما و ناکازاکی ژاپن قابل مقایسه است. بروز ناهنجاری های دیگر از نوع نازایی زنان و یا به دنیا آمدن کودکان ناقض الخلقه از دیگر عواقب بمباران های شهر فلوجه است. از هیچیک از دستگاه های ارتباط جمعی مسلط به افکار عمومی جهان، یک عکس و یا یک فیلم و حتی گزارشی کوتاه که نشان دهنده اثرات کشنده بمب های آمریکایی پرتاب شده بر سر مردم فلوجه باشد پخش نشد.

حال این سوال اساسی مطرح می شود که سازمان نظامی ناتو به رهبری آمریکا چنین سرنوشتی را می خواهد برای مردم سوریه رقم  بزند ؟ دستگاه های بزرگ و عریض و طویل خبری آنها تا چه حد دیگر فجایع ناشی از جنگ را در معرض افکار عمومی جهان قرار داده اند ؟ .

رفت و آمد های دیلماتیک کشور های غربی و بنگاه های خبری- تصویری آنها پیام های خونینی را برای مردم سوریه به همراه دارند  که تا سدی در مقابل خود نه بینند ادامه خواهند داد .

با استفاده از منابع روسی

 

 

 

                        راه توده  40    2 خرداد ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت