راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

انفجار در بوستون

نمایشنامه ای

علیه مهاجرین!

منابع روسیه- مترجم : س . آشنا

 
 

 

در تاریخ 15 آپریل کار تحقیقات روی حمله تروریستی در مسابقه دو ماراتون بوستن ایالات متحده آمریکا شروع شده است. در نتیجه دو انفجار پی در پی 3 نفر کشته و بیش از 260 نفر زخمی شدند. واشنگتن مسئولیت آنچه که اتفاق افتاد را به گردن برادران تسارنایه ویخ Tsarnaevu تیمور لنگ 26 ساله ( که در جریان دستگیری بصورت مرگباری مجروح شد) و جوهر 19 ساله از مهاجرین چیچن انداخت .

در روزهای اخیر مظنونین جدیدی،  دو دانشجو از قزاقستان گویا  به خاطرتلاش برای کمک به جوهر  Tsarnaevu   جهت پنهان ساختن شواهد و مدارک  دستگیر شدند .

"ویچسلاو تیتوکین" نماینده مجلس دولتی روسیه "دوما"  ارزیابی خود را از این رخداد  اینگونه بیان کرد:

چه کسی و به چه دلیل می تواند از عمل تروریستی در بوستون سود ببرد؟  در اولین ساعت پس از انفجار در بوستون چنین به نظر می رسید که این حمله یکی دیگر از حملات تروریستی بنیاد گرایان اسلامی است ولیکن هرچه بیشتر می گذرد، نکات عجیب تری در این حادثه کشف می شود.

با وجود این که در هر حمله تروریستی، مرگ هر تعداد از مردم تراژدی محسوب می شود، تعداد قربانیان  این حادثه به نسبت کم بود. سه کشته و و حدود 200 زخمی . با این حال به طور معمول چنین حملات تروریستی با هدف حداکثر ارعاب و بیشترین تعداد قربانی انجام می شود.

در هر صورت، هنگامی که در خاورمیانه - بخصوص عراق و افغانستان- اقدامات تروریستی به وقوع می پیوندد تعداد قربانیان در مقیاس ده ها و  حتی صدها نفر است. اما در باره چنین تلفاتی جامعه بین المللی اغلب خاموشی پیشه می کند. حادثه بوستون بیش از سه هفته در صدر اخبار  خبرسازان جهان قرار گرفت  ".

اشاره  این نماینده "دوما"  به این مسئله چنین بود که، از همان شروع جستجوی مجرمان با ابهام آغاز گشت. رفتار تروریست های بوستون بصورت شک برانگیزی فاقد منطق بود.

واقعیت این است که هنوز هیچکس فرصت نکرده بود اعلام کند که برادران Tsarnaevu در این قضیه مقصرند و هنوز جستجو برای یافتن آنان آغاز نشده بود که به انستیتوی دانشگاه فناوری ماساچوست  رفته و به یک افسر پلیس شلیک کردند. پس از آن با ماشین افسر پلیسی که توسط آنان به قتل رسیده بود در شهر به گردش پرداختند. سپس به زور ماشین مرسدس شاسی بلندی را تصاحب کرده و به راننده این ماشین گفتند که آنها مرتکب حمله تروریستی شده اند .

بعد از آن، آنها گروگان خود را رها کردند. پس از آن در گیری با پلیس پیش آمد که در نتیجه یک برادر کشته شد و برادر دیگر به نحو معجزه آسایی از حلقه محاصره پلیس گریخت و کمی با تاخیر دستگیر شد

تصور این که افرادی که مرتکب حمله تروریستی شده اند به جای اینکه مخفی شوند در شهر گردش کنند، به پلیس شلیک کنند و خود ستایی کنند که در بمب گذاری شرکت داشته اند ، بسیار دشوار است.

نماینده مجلس گفت که تصور کلی که برایمان به وجود آمده دلالت بر آن دارد که  در این اقدام تروریستی به احتمال زیاد سازمان های اطلاعاتی  آمریکایی نقش داشته اند.

در همین رابطه "و . ن .تیتوکین" توجه افکار عمومی را به این موضوع جلب می نماید که پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر سال 2001 در نیویورک ، دستگاه های ارتباط جمعی و دولت آمریکا  افراط گرایان مسلمان را متهم کردند، اما  شرایط زمان، حقایقی  بیشتری را از مشارکت سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا  در آن حادثه روشن ساخت .

مورد کمتر  شناخته شده حکایت از آن دارد که کارعامل انفجار یک عرب  در کابین خلبان هواپیمایی که از اروپا به آمریکا پرواز می کرد بود. در این جریان تنها این عرب  ناموفق تروریست  آسیب دید. فقط او زخمی شد و نه به هواپیما و نه به مسافران هیچ آسیبی نرسید. با این وجود این جریان سرو صدای فراوانی بر پا کرد.

تیتوکین  تاکید  می کند که : تصور کلی من این است که ما تقریبا با رویدادی مشابه سر و کار داریم . چرا  چنین اعمالی صورت می پذیرد؟

برای آنکه به هر نحوی توجیه شکست خارجی آمریکا  به بهانه "دموکراسی" در خاور میانه و بخصوص در عراق ممکن شود.

 چنین حملات تروریستی به دلیل دیگری برای آمریکا مفید است.

با در نظر گرفتن این واقعیت که برادران Tsarnaevy  مهاجرینی از اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی  سابق می باشند (در نظر آمریکایی ها روس به حساب می آیند) گناه حمله تروریستی به طور غیرمستقیم بر دوش روسیه گزارده می شود. به هر صورت بهانه ای برای رسانه های غربی جهت حدس و گمان درموضوع "دست داشتن روس ها " در بمب گذاری به وجود آمده است .

همزمان در کاخ سفید تحت عنوان مبارزه با تروریسم امکان بیشتر سفت کردن پیچ و مهره حیات سیاسی کشور، تقویت کنترل بیشتر مهاجرت که پیش از این نیز شدیدا کنترل می شد.  پس از انفجار در بوستون جامعه آمریکا بسیار نگران است وهرگونه تلاش در جهت تقویت اقدامات امنیتی مسلما از طرف جامعه حمایت خواهد شد .

بنا بر این  حوادثی که در برخی کشورها به  عمد اتفاق می افتد ، به منظور دستیابی به چنین نتایج سیاسی می باشد.

ترجمه از گزارش  سرویس مطبوعاتی حزب کمونیست در دومای دولتی (مجلس) روسیه

 

 

 

                        راه توده  40    2 خرداد ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت