راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دو حرف "رمز"

در اسناد

کودتای 28 مرداد

امیر راهی

 
 

 

درباره ی نهضت ملی شدن نفت ایران وکودتای آمریکایی 28 مرداد سال 1332 تاکنون کتاب‌‌های زیادی انتشاریافته است اما اهمیت کتاب " همه مردان شاه " نوشته ی "استیفن کینزر" در آن است که این کتاب براساس اسناد منتشر شده ی سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) تنظیم و نگاشته شده است. لذا در صحت و اصالت محتوای آن کمتر می‌توان شک کرد.

پس از مطالعه ی کتاب خاطرات ملکه پهلوی ( تاج الملوک یا ملکه ی مادر) در خصوص کودتای آمریکایی 28 مرداد و نقش دکتر مصدق و تعلل عمدی او در مقابله با کودتا می‌توان به ضرس قاطع ادعا کرد که هدف اصلی این کودتا مصدق و دولت ملی او نبوده بلکه این کودتا علیه حزب توده ی ایران تدارک یافته و تحقق پذیرفته است !

در سال 2000 میلادی، یک نسخه از گزارشی که سیا در باره ی این کودتا تهیه کرده اما برای سال‌‌ها از افشای آن خودداری می‌کرد، به دست نیویورک تایمز رسید که بیشتر آن چه را درباره ی کودتا گفته شده بود تایید و در عین حال جزئیات بیشتری را فاش می‌کرد.

در این کتاب خبرنگار نیویورک تایمز، استیفن کینزر، شرح دست اول و کاملی از این عملیات به دست می‌دهد. گزارش وی، بازسازی ساعت به ساعت رویدادهای مرداد 1332 را در بر می‌گیرد و با ارزیابی "میراث عذاب آور و وحشتناک کودتا، به پایان می‌رسد. عملیات تی . پی . آژاکس ، که نام رمز کودتا بود، تاریخ ایران، منطقه و جهان را دگرگون کرد . محمد رضا شاه را به تخت سلطنت بازگرداند و به او امکان داد استبدادی را به کشور تحمیل کند که در نهایت انقلاب سال 57 را موجب شد .

کینزر ، در این کتاب تاکید می‌کند که "دور از ذهن نمی‌نماید که بتوان خط ممتدی را از نقطه ی آغاز عملیات آژاکس تا رژیم سرکوبگر شاه و انقلاب اسلامی و تا گردونه‌‌های آتشینی که مرکز تجارت جهانی در نیویورک را به کام خود کشیدند ترسیم کرد. "به نظر می‌رسد باید اشغال سفارت آمریکا را به این خط ممتد اضافه نمود .

در هر حال آمریکا با اجرای کودتا ی 1332 و کمک به استقرار دیکتاتوری محمد رضا پهلوی، 50 سال تاریخ معاصر ایران و منطقه را رقم زد. آمریکا که برای نخستین بار دولتی را در کشوری خاورمیانه‌ای سرنگون می‌کرد ، از عواقب کار خویش‌‌ بی خبربود .درواقع آمریکا باکودتای 28 مرداد سال 1332 در ایران باد کاشت و در 22 بهمن 1357 توفان درو کرد !

آیا حروف T - P  در ابتدای نام رمز عملیات آژاکس مخفف دو کلمه ی Tudeh - Parti  (حزب توده) نیستند؟

 

 

 

                        راه توده  409     9 خرداد ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت