راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مقابله مردم

با حاکمیت بانکها

در اسپانیا

ترجمه جعفر پویا

 
 

سرمایه داری اسپانیا به رهبری حزب راستگرای "نئو فرانکیست" ضربه خود را با دستورات "ترویکا" به زحمتکشان وارد کرد. کاهش بودجه، دستمزد و حقوق وغیره نتیجه سیاست‌های ریاضت اقتصادی در اسپانیاست. این سیاست ها %57 در صد جوانان را بیکارکرد. به نحوی که اکنون شمار کل بیکاران در کشور به 6 میلیون تن یا 30 درصد از جمعیت فعال رسیده است.

 نزدیک به نیم میلیون خانواده قدرت بازپرداخت دیون خود را به بانکها ندارند و از محل مسکونی خود اخراج شده اند. اکنون 5 میلیون مسکن در اسپانیا خالی است. بحران عمومی، نهادهای دولتی و خصوصی وحتی سلطنت را به لرزه انداخته است. رسانه های بین المللی و داخلی جسارت انتشار بیلان هزینه ریاضت های اقتصادی را که ترویکا (اتحادیه اروپا، بانک مرکزی اروپا، صندوق بین المللی پول) به مردم این کشور تحمیل کرده و می کند را ندارند. بحث و خواست مردم در این وضعیت بحرانی بیش از پیش متمرکز بر هزینه ها و فعالیت های درباراست که شفاف نیست. مردم و جبهه چپ دمکراتیک اسپانیا خواستار رسیدگی به حساب های بانکی خانواده سلطنتی هستند. جبهه چپ مسئله انتخاب بین سلطنت و جمهوریت را مطرح کرده که پیشنهادی تاریخی است و نخستین بار است که در اسپانیا مطرح می شود. با این حال "گراجو" نخست وزیر "برگزیده گروه بانکی" گلدمن ساکس نامه ای به دربار فرستاده و حمایت خود را از پادشاه اعلام کرد. اکنون در خیابان های مادرید و دیگر شهرهای بزرگ اسپانیا اعتصاب عمومی معترضان با فراخوان احزاب سیاسی و سندیکاهای کارگری برعلیه سیاست های ریاضتی، یعنی "کاهش هزینه اجتماعی، آموزش پرورش، دستمزد حقوق بگیران، بازنشستگی وغیره" که ترویکا به دولت دیکته کرده ادامه دارد. 72 در صد کارکنان و کارمندان بخش های خدماتی در اعتصاب عمومی هستند. دولت لنگ لنگان و با تاخیر در تلاش برای حل بحرانی بدون راه حل است. در یک کلام هماهنگی جنبش سندیکائی، سیاسی، اجتماعی، مدنی نه تنها دولت و سلطنت بلکه کل سیستم سرمایه را نشانه گرفته است. حزب کمونیست، جنبش چپ و سندیکاهای کارگری می کوشند دولت را مجبور به عقب نشینی کنند. آیا موفق خواهند شد؟

 

 

 

                        راه توده  409     9 خرداد ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت