راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

هشدار دوباره کاسترو

به امریکا و کره شمالی

ترجمه م. کیوان

 
 

آخرین یادداشت فیدل کاسترو رهبر انقلاب کوبا در باره خطر ناشی از تنش ها موجود در شبه جزیره کره که روزنامه ساویتسکایا راسیا منتشر کرده است: 

چند روز پیش من در مورد فاجعه انسانی در جهان هشداری جدی دادم . براساس تحقیقات موجود در عصر حاضر، عمر هوشمندی بشر به 200 هزار سال قبل باز می گردد . البته عرصه تحقیقاتی هوشمندانه انسان بسته نیست و ای بسا در آینده با کشف  نشانه های جدید این نظریات تغییر کنند.

با به دست آمدن دریافت های پیچیده تحقیقاتی علمی توسط دانشمندان،  میلیون ها سال پیش بر اثر فعل و انفعالات و انفجار ها، کرات مختلف شکل گرفتند، از آن جمله  کره خاکی ما که قدمت میلیونی دارد با این توضیح که کره زمین جزء کوچکی از فضای  نا متناهی است .

در هم تنیدگی کائنات و از آن جمله جهان ما ، همه چیز را به هم مربوط کرده و هر گونه حادثه ای و یا انفجاری در هر جایی بر اطرافیان اثر خواهد گذاشت.  این موضوع بسیار گسترده ای است. برای  روشن شدن آن باید به حوادث پیچیده کره توجه کرد.

جمعیت 75 میلیونی شبه جزیره کره – شمال و جنوب - ارتباط ناگسستنی با جمعیت  7 میلیاردی کره زمین دارد .

مورد دیگر بحران موشکی دریای کرائیب بود که می رفت تا  پنجاه سال پیش، منجر به یک فاجعه اتمی در اطراف جزیره کوبا گردد .

سال 1950 جنگ کره جان میلیون ها انسان را گرفت. پنج سال قبل از آن، بر شهرهای هیروشیما و ناکازاکی بمب های اتمی انداخته شد که در عرض چند دقیقه صدها هزار انسان در آتش مشتعل آن بمب ها خاکستر شدند.

در حریق جنگی که آمریکا در کره به راه انداخت، ژنرال دوگلاس مک آرتور در صدد بود تا با بمب اتمی جمهوری دمکراتیک کره را بمباران کند اما رئیس جمهور وقت آمریکا "هاری ترومن" با این امر موافقت نکرد.

اگر چه آن موقع کره شمالی میلیون ها سرباز خود را از دست داد، اما توانست با کمک نیروی هوایی و ارسال ابزار آلات و ادوات جنگی و پشتوانه اقتصادی اتحاد شوروی، سدی محکم در مقابل آمریکای ها ایجاد کند .  برای من افتخار آفرین است که با "کیم ایل سونک" شخصیت بزرگ  و نقش آفرین تاریخی و انقلابی کره آشنا شدم .

در این شرایط، اگر جنگی در شبه جزیره کره رخ دهد، تلفات آن غیر قابل پیش بینی است و قبل از همه هر دو کره بهای آن را خواهند پرداخت .

جمهوری دمکراتیک کره همواره دوست قابل اعتماد و ارزشمندی برای خلق کوبا بوده است و ما با احترام به  دوستی هر دو ملت کره و کوبا افتخار می کنیم. در شرایطی که این کشور دست آورد های علمی و تکنیکی پیش رفته خود را به نمایش می گذارد باید به همه جوانب آن نیز نظر بیافکند. چرا که ما همواره دوستان ارزشمندی برای یکدیگربوده و هستیم. باید توجه داشت اگر در این منطقه جنگی دوباره برافروخته شود، هفتاد در صد جمعیت جهان را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد . در هم تنیدگی و رابطه متقابل فعل و انفعالات جهانی و خصوصا زندگی انسان ها  در کنش های مختلف خود را نشان می دهند . ما باید به وظایف خود واقف و به آن عمل کنیم .

از طرف دیگر شعله ور شدن جنگ در شبه جزیره کره، چهره باراک اوباما را ( در دوره دوم ریاست جمهوری ) زیرتوده ای از تصاویر، به  شیطانی ترین چهره درتاریخ رهبری آمریکا در خواهد آورد . این وظیفه رئیس جمهور آمریکا و مردم آن کشور است که جهان را از فاجعه ای که پایان آن برای بشریت غیر قابل پیش بینی است دور نگهدارند.

فیدل کاسترو

چهارم آپریل  2013

روزنامه سوتسکایا راسیا

 

 

 

                        راه توده  402     22 اسفند ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت