راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

زاد روز لنین

درمیدان سرخ

سایت حزب کمونیست روسیه

ترجمه آزاده اسفندیاری

 
 

 

طبق سنت هر ساله شمار وسیعی از مردم روسیه و همچنین کمونیست های روسیه در 22 آوریل ، زاد روز تولد ولادیمیر ایلیچ لنین رهبر زحمتکشان جهان بر آرامگاه او به میدان سرخ مسکو رفته و تاج های گل نثار نثار کردند.

در دیگر استان ها و شهرهای روسیه  کمونیست ها و علاقمندان به بنیان گذار کشور شورا ها به محل مجسمه های لنین رفته و مراسم مشابهی را بر گزار کردند.

در پیشاپیش صف مراسم نثار کنندگان تاج گل بر آرامگاه لنین و دیگر رهبران آرمیده در دیوار کرملین مسکو، رهبران طراز اول حزب کمونیست روسیه و تعدادی از نمایندگان مجلس دومای آن کشور حضور داشتند .

پس از پایان مراسم ، گنادی زوگانف رهبر حزب کمونیست روسیه در یک کنفرانس خبری با حضور خبرنگاران گفت: قبل از هر چیز زاد روز لنین این آموزگار بزرگ زحمتکشان جهان را به شما ها شاد باش می گویم . حضور داوطلبانه و دوستانه شما در میدان اصلی کشور ما ، شاهد این ادعاست که زندگی و عمل لنین دارای آن چنان اهمیتی است که در این روز شما به احترام او به این مکان آمده اید .

 این روز ها وقتی مغرضان متفرعن در باره دوران لنین و استالین به قضاوت می نشینند تنها بغض و کینه طبقاتی دیرینه خود را نسبت به آن دوران و میراث آن ها ابراز می دارند . آنان غافل از آنند که تاریخ قضاوت کننده راستین است و به حقه و فریب کاری نمی تواند آلوده باشد. تاریخ به درستی بر تئوری و عمل لنین مهر تائید زده است و انکار آن امکان نا پذیر است .

با تامل بر ایده ها و تئوری های لنین میتوان فهمید که نظریات او زمینی بودند و برای بر پا ساختن جهانی نو و شرایط جدیدی برای زندگی انسان ها بر روی سیاره زمین بوده و نه برای کرات آسمانی.

یکی از شگفت انگیز ترین کارهای لنین بر پا ساختن حزب جدیدی بود که توانست در شرایط بسیار دشوار خفقان پلیسی این حزب را به قدرت برساند. حزبی که در راس آن نه تنها جایی برای استثمار کنندگان و سرمایه دارن و پادشاهان مستبد نبود بلکه به وسیله آن حزب ، حکومت  شوراها بنیان گذاشته شد، و در راس این حکومت انسان های کار و زحمت قرار گرفتند. تاسیس حزبی نوین و ایجاد دولت شورایی این امکان را برای لنین فراهم کرد تا از خیل کارگران و دهقانان ارتش سرخی را سازمان دهد تا از کشور شورا ها که در محاصره 14 کشور امپریالیستی مداخله گر بود و تا دروازه های مسکو پیش آمده بودند قهرمانانه دفاع کند .

در یک دوره کوتاه لنین و حزب او پنج گزینه را آزمایش کردند که همگی توام با موفقیت بود . کمونیزم جنگی، اقتصاد نپ، توسعه و مدرنیزه کردن صنایع، بسط کشاورزی و دامپروری و سیستم آموزشی که منجر به ریشه کن کردن بی سوادی در کشور گردید. اینها زمینه های ساختاری نوینی بود که بموجب آن اتحاد شوروی توانست غول فاشیسم را در سال 1945 به زانو در اورده و مراحل رشد و ترقی را پی گیری کند .

زوگانف در ادامه گفت:  در دوره ده ساله قبل از جنگ دوم جهانی، اتحاد شوروی توانست شش هزار موسسه مدرن صنعتی ایجاد کند تا بتواند با ساختن ابزارهای جنگی آمادگی نظامی خود را اعتلا بخشد و با دشمن آینده خود به مقابله برخیزد . برای رهبری وقت کشور شورا ها برکشیده شدن هیتلر در آلمان امپریالیستی امری بود محتمل و آن ها باید روزهای شومی را که برای مردم حهان رقم زده شد پیش بینی می کردند. یعنی آن چیزی که اتفاق افتاد .

کشور شوراها بعد از پیروزی در جنگ جهانی دوم ، باز هم زیر پرچم انقلاب اکتبر توانست با تکیه بر تجربه های نظامی گذشته به سلاح های اتمی و موشک های بالستیک و دفاع موشکی دست پیدا کند و جهان را  از درگیر شدن جنگ جهانی سوم رها سازد .

 امروز می خواهم در این مکان به حاکمان امروزی روسیه ، آقایان پوتین و مدودیف تذکر بدهم که به یاد بیاورند که برگزاری رژه روزهای آینده  پیروزی سال 1945 بر فاشیسم آلمان و ایتالیا و ژاپن ، ریشه درپیروزیی داشت که زیر پرجم سرخ اکتبر، دلاوری ارتش سرخ و حزب کمونیست و رهبری آن امکان پذیر گردید. استناد نکردن به نقش رفیق استالین و حزب کمونیست اتحاد شوروی در پیروز مند کردن خلق های ما در جنگ کبیر میهنی انکار روشنی های روز است .

این روز ها در غالب سینما ها و شبکه های تلویزیونی فیلم قهرمان حاکی اتحاد شوروی "والری خالروموف " را به نمایش گذاشته اند . باید یاد آوری کرد که در کشور شوراها ورزش جای ویژه ای در سیستم پرورشی ما داشت و شهروندان اتحاد شوروی، بدون پرداخت هزینه می توانستند به این امر مهم مبادرت ورزند. شما به آسانی می توانید جایگاه ورزشی امروز ما را در جهان و روسیه با گذشته مقایسه کنید .

در زمینه بهبود و بار آوری صنعت و کشاورزی کشورما میتواند با تکیه بر تجربیات اتحاد شوروی محصولات تولیدی خود را بالا برده و از واردات محصولات خارجی به شکل بی رویه جلو گیری کند . به یاد بیاوریم که در شرایط جنگی رهبران ما توانستند اقتصاد را سازمان داده و نیازمندی های مردم را فراهم کنند .

طرح تشویق کارگران و دهقانان، معلمان و دیگر گروه های تلاش گر در آن زمان، با دادن مدال های لیاقت، منجر به کارآیی بیشتر افراد جامعه می گردید. چرا که حاصل زحمت آن ها نه به کام  غارت گران و استثمارگران ریخته می شد و نه  الیگارش ها حاکم بر سرنوشت آنان بودند. باز دهی زحمات این افراد خدمتی بود به جامعه سوسیالیستی، ارتقاء عدالت اجتماعی و بالا بردن رفاه همه افراد جامعه.

نباید فراموش کرد که در مدت 16 ساله مدیریت کشور توسط لئونید برژنف و الکسی کاسیگین نو سازی صنعت نفت و گاز تحول عظیمی را در پی داشت. این تحول نگاه به آینده داشت و تا به امروز مردم ما از آن بهره مند هستند . رساندن گاز و مواد سوختی به موسسات صنعتی و کشاورزی و استفاده آسان مردم ، انتقال انرژی به خارج جهت کسب درآمد از این زمره اند .  

 آن چه در این جا بیان شد مثال های خیره کننده ای هستند از میراث لنین و استالین که بر تارک تاریخ کشور ما ثبت گردیده است .

در پایان رهبر حزب کمونیست روسیه از حاضران جهت شرکت آن ها در مراسم زاد روز لنین سپاسگزاری کرد و گفت: ما فقط با آموزش های لنین و همبستگی خود می توانیم بر مشکلات اجتماعی کشور چیره گشته و به عدالت اجتماعی دست پیدا کنیم . من از شما می خواهم که در گرد هم آیی اول ماه مه روز همبسگی زحمت کشان جهان و نهم ماه مه روز پیروزی بر فاشیسم در سال 1945 شرکت کرده و با عزمی راسخ برای باز گرداندن حکومت شورا ها و تربیت فرزندان خود در سیستم شورایی مبارزه کنیم .

این مراسم روز 22 آوریل 2013 در مسکو برگزار شد .

 

 

 

                        راه توده  404     5 اردیبهشت ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت