راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اول ماه مه

در پایتخت جمهوری

سوسیالیستی بلاروس

اسفندیار صادق زاده

 
 

 

اول ماه مه 2013 در شهر مینسک پایتخت جمهوری سوسیالیستی بلا روس رهبران حزب کمونیست و نمایندگان مجلس بلاروس در دو صف راهپیمایان، درحالیکه سرود ملی بلاروس و انترناسیوال توسط دسته موزیک نواخته می شد، دسته های گل به پای مجسمه لنین نثار کردند. پس از آن، شرکت کنندگان در این مراسم با اتوبوس به محل برگزاری اصلی جشن منتقل شدند .

محل اصلی مراسم اول ماه مه پارک " یانکی کوپالا " شاعر نامدار بلاروس بود که توسط اتحادیه های گارگری این کشور سازمان داده شده بود.

علاوه بر حضور دهها هزار شرکت کننده ازاهالی مینسک و عده ای از خارجیان مقیم این شهر در این جشن و شادمانی، برخی سفرا و هیات های  نمایندگی از دیگرکشورها نیز در این مراسم شرکت کردند. آمده بودند از جمله سفرای جمهوری خلق چین، جمهوری سوسیالیستی ویتنام، کوبا، ونزویلا و...

اولین سخنران این مراسم رئیس اتحادیه های کارگری بلاروس بود که گزارشی از موقعیت اتحادیه های بلاروس داد .

سخنرانان بعدی روسای اتحادیه کارگران  فلزکار، کارگران ساختمانی، پزشگان و پرستاران، معلمان و ....

سپس سفیر ونزویلا پشت میکروفون قرار گرفت و گفت:

در تاریخ کشور ما، برای  اولین بار توده های مردم توانستند یکی از فرزندان خود را ( راننده سندیکالیست)  به مقام ریاست جمهوری برسانند . علی رغم توطئه ها و فشار هایی که امپریالیسم آمریکا به کشور ما وارد کرده مردم ونزویلا توانستند از طریق صندوق های رای نماینده خود را برگزینند. هر چند مرگ یوگو چاوز فاجعه ای برای کشورما بود اما خلق ونزویلا به آن مرحله از درک طبقاتی و اجتماعی رسیده اند که بتواند  سرنوشت خود را آگاهانه خود تعیین کنند.

سفیر کوبا نیز سخنران دیگر این مراسم بود. او درباره مناسبات کوبا و جمهوری سوسیالیستی بلاروس گفت: 55 سال پیش جزیره کوبا توانست در کنار قدرتمندترین  کشور جهان یعنی آمریکای جنگ افروز، عرض اندام کند و نه تنها باعث سر بلندی  مردم خود گردد بلکه جای ویژه ای در قلب مردم جهان داشته باشد. من بنام خود و به نمایندگی از طرف حلق کوبا به دوستی و برادری مردم خود و مردم بلاروس افتخار می کنم .

در قسمت پایانی مراسم رسمی مجری برنامه از دو دختر ورزشکار ژیمناسیک قهرمان و مدال آورالمپیک لندن سال گذشته درخواست کرد تا به پای میکروفن ببایند. با آمدن این دو قهرمان بلاروس تا دقایقی جمعیت با کف زدن و هورای ممتد آن ها را مورد تشویق قرار دادند. آنان به نمایندگی از طرف ورزشکاران بلاروس اول ماه مه را به مردم شاد باش گفتند و آرزو کردند که جنگ و انسان کشی در جهان خاتمه یابد و مردم جهان بتوانند با زبان صلح و دوستی به استقبال یک دیگر بروند . این دو قهرمان ، جهانیان را فراخوندند تا از هر گونه خشونت جلو گیری کرده و نیرو و توان خود را با به میدان های ورزشی آورده و  سلامت و شادی نسل های آتی را رقم بزنند .

در پایان برنامه اعلام شد که بیش از دو هزار تلگراف تبریک از سرار جهان به مناسبت اول ماه مه به اتحادیه های کارگری بلاروس رسیده است.

 

 

 

                        راه توده  405     12 اردیبهشت ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت