راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پانزدهمین کنگره حزب کمونیست روسیه

پیام شادباش

رئیس جمهوری بلاروس به کنگره

حزب کمونیست روسیه

ترجمه آزاده اسفندیاری

 

 

(گرد آوری و ترجمه از سایت های ساویتسکایا راسیا و سایت حزب کمونیست )

 

روزهای 23 و 24 فوریه 2013، پانزدهمین کنگره حزب کمونیست فدراتیو، با پیام تبریک مهم دولت روسیه در مسکو برگزار شد .بیست سال قبل، پس از فروپاشی اتحاد شوروی، در چنین روزهایی علیرغم فشارهای داخلی و جهانی، کمونیست ها  توانستند حزب خود را در کشور پهناور و کثیرالمله روسیه  باز سازی کرده و در شرایط  دشوار مرگ و زندگی ، مجددا قد برافراشته و ابراز وجود کنند.

در حالی کنگره پانزدهم  حزب کمونیست روسیه برگزار شد که این حزب با تلاش و جدیت، نه تها امید به آینده را در بین بخش وسیعی از مردم این کشور به سوسیالیسم باز گردانده است، بلکه تبدیل به قوی ترین آلترناتیو حکومت  روسیه شده است. تدارک برگزاری کنگره پانزدهم حزب کمونیست حدود یک سال به طول انجامید.

علاوه بر نمایندگان کمیته های حزبی شهری و کمیته های ایالتی مناطق مختلف،  بیش از 700 میهمان داخلی و خارجی در این کنگره شرکت داشتند .

95 هیات نمایندگی ازطرف احزاب کمونیست، احزاب کار و چپ جهانی در این کنگره شرکت داشتند. حزب کمونیست چین و ویتنام پر تعداد ترین هیات نمایندگی را تشکیل می دادند .

شعار های کنگره :

سرمایه داری غرق در بحران ! آینده به سوسیالیسم تعلق دارد .

خیزش زحمتکشان برای دفاع از حقوق خود، حق مسلم آنها است .

منابع طبیعی باید برای خدمت به مردم به کار برده شود .                   

باید از زمین، کشاورز و روستا حمایت کرد .

کمونیست ها مخالف خصوصی کردن ثروت های ملی هستند .

سازمان تجارت جهانی ابزار دست گلوبالیست ها علیه مردم روسیه .

خانواده و فرزندان در صدر الویت ها  جای دارند .

جوانان روسیه  ثروت های ارزشمند آینده جامعه هستند .

ارتش قوی و مقتدر ضامن امنیت روسیه .

درود به کوبای سوسیالیستی .

دست های متجاوزین از سوریه کوتاه .

 

دربخش پایانی کنگره پانزدهم حزب کمونیست روسیه گنادی زوگانف سخنانی به این شرح بیان کرد :

در شرایطی کنگره ما برگزار شد که کشورما، روسیه و  جهان از نظر مالی و اقتصادی در شرایط بس وخیم و دشواری  قرار دارند. باید یاد آور شد که در 150 سال گذشته، جهان سرمایه داری 12 بحران فاجعه بار اقتصادی را پشت سر گذاشته است. در دو مورد، این بحران های اقتصادی به برافروختن جنگ های جهانی منجر شد که جهان هستی را تا لبه پرتگاه نابودی کشاند. تاریخ نه چندان گذشته بر سینه خود سه راه حل بحران های دوره ای سرمایه داری را به ثبت رسانده است:

سوسیالیسم، جنگ و دیکتاتوری.  پیچیدن نسخه های دیگری برای برون رفت از این بحران ها در حافظه انسان  سابقه ندارد.

در قرن گذشته سوسیالیسم، انقلاب کبیر اکتبر و پیروزی ما در جنگ جهانی دوم هر دو جهان را از نابودی حتمی نجات دادند. آن زمان در کشور شوراها سه راه حل ضد بحران به وجود آمدند، اقتصاد لنینی  "نپ"، صنعتی کردن کشور و انقلاب فرهنگی .

به موازات تحولات در کشور ما در آن سال ها، با روی کار آمدن روزولت، دولت آمریکا برای رفع بحران های اقتصادی خود دست به رفرم های اجتماعی زد. روزولت قانونی را وضع کرد و به مورد اجرا گذاشت که بانک های این کشور باید بیش از نیمی از سرمایه خود را برای سر و سامان دادن به اقتصاد این کشور در اختیار دولت قرار می دادند. برخی از باند های مافیایی آن کشور می خواستند با زور اسلحه مانع رفرم های حکومت گردند. دولت روزولت تعدادی از آن ها را تیر باران کرد  و بقیه را برای رونق کازینو ها روانه لاس وگاس کرد.

در اروپا ، هیتلر با شعار بر قراری "نظم نوین جهانی" اقدام به اشغال کشورهای اتریش، لهستان و چکسلواکی به عزم خود برای تسخیر سر زمین های دور دست راه اروپای شرقی را در پیش گرفت.

در جهان امروز جریانات به سطح نوینی  تکرار می شوند.

جمهوری خلق جین رفورم های سیاسی – اقتصادی مورد نظر تنگ شیائو پینگ را فرا راه خود قرار داد. در 30 سال گذشته این نظریات به بار نشسته اند و بازدهی اقتصادی و سیاسی خود را در دید جهانیان قرار داده است. بحث همآوردی ها و رشد اقتصادی چین نقل بازار کارشناسان جهانی است که از آمریکا تا ژاپن را در بر گرفته است.

چندی پیش فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه رسما اعلام کرد که اتحادیه اروپا برای جلوگیری از هم پاشیدگی خود باید قانونی را به اجرا بگذارد تا فعالیت بانک ها را محدود کرده و بخشی از سرمایه های آنان  برای انجام خدمات اجتماعی به کار گرفته شود. به همین مناسبت بانک های فرانسه به اجبار باید برای سرمایه خود تا 75 در صد مالیات بپردازند. کشور های اروپای شرقی نیز خواهان اجرای جنین قوانینی هستند .

با تاسف باید گفت در کشور ما حکومت هنوز از روش های یلتسین – چوبایس که از بنیانگذاران مرتبط کردن سیاست های اقتصادی روسیه  با نئولیبرال های جهانی بودند پیروی می کند. حاکمان روسیه فکر می کنند تا ابد می توانند سر گنج های مواد خام مردم نشسته و با فروش آن ها  به کسی و مقامی پاسخ گو نباشند .

 زوگانف در ادامه گفت:  در شرایط امروزی جهان  برای ما و شما جای بسی امیدواری  به آینده ای روشن است. این آینده روشن را تاریخ گذشته جهان و تجربه های مبارزاتی زحمتکشان برای ما به ارث گذاشته اند. باید این تجارب گران بها را ارج نهاد و به کار گرفت. امید واری ما امر تخیلیی نیست، حزب ما حزبی است با تجربه، از برنامه معین و واضحی برخوردار است، کادرهای ورزیده و اندیشمندی را پرورش داده است. ما توانسته ایم حقانیت رفرم های اقتصادی- احتماعی خود را به مردم ارائه داده و حزب خود را تنها آلترناتیو برون رفت از ناهنجاری های اجتماعی معرفی کنیم. افزایش آرای ما در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس دوما گویای واقعیتی روشن است.

نمونه دیگر موفقیت حزب کمونیست روسیه فراخوان هایی است که از طرف مردم مورد استقبال قرار می گیرد و آن هم برگزاری میتینگ های اعتراضی مسالمت آمیز به شیوه اداره کشور، از سیبری تا ولادی واستوک است .

جای بسی خرسندی و مباهات است که جوانان این کشور با روی گشاده  به حزب ما روی آور می شوند و به ترتیب شانه های خود زیر بار زحمت های مسن ترها  برای پیشبرد کاروان حزب، برای اجرای سنت های دیرین گذشتگان ما برای عدالت و زندگی شرافتمندانه مردم قرار می دهند .

با سپاس از نفس های گرم و حمایت های بی دریغ شما جهت برگزاری کنگره .

--------------------------

 

پیام رییس جمهوری بلا روس

 به کنگره حزب کمونیست روسیه فدراتیو

 

"گنادی آندریویچ" عزیز! از صمیم قبل به شما و همه رفقای شما برای بیسمین سال تشکیل حزب کمونیست روسیه فداراتیو تبریک می گویم. در اساس جهان بینی کمونیسم ، ایده عدالت اجتماعی نهفته است . این بالاترین ارزش گذاری به تمدن بشری است. ایده های کمونیستی،  به نسل های زیادی از خلق های  اتحاد شوروی  جان و روح بخشیدند. کمونیست های صادق جزو اولین افرادی بودند که در لحظه خطر به پا خاستند. شهرهایی را که با خاک یکسان شده بودند را از نو ساختند. ایجاد کارخانه های عظیم صنعتی از خدمات آن ها است. تسخیر فضا جزو افتخارات آن ها می باشد. حزب کمونیست روسیه ، ادمه دهنده و میراث دار بهترین سنت های تاریخی کشور  روسیه است. حزب شما به خاطر آینده مبارزه می کند. این حزب، حزب میهن پرستان و حزب اترناسیونالیست ها است. حزب دوستی خلق ها. این حزب افرادی را در صفوف خویش متحد ساخته که نسبت میهن خود بی تفاوت نیستند .

در شرایط بحرانی و  بغرنج و تکان دهنده امروز ما حزب کمونیست روسیه به طور پایدار حافظ ایده های انسانی، شهروندی و میهن پرستی می باشد. به باور من در مرحله بعدی تکامل، حزب کمونیست روسیه فدراتیو به ایده برابری و برادری میان خلق ها بدون هیچ گونه چشم داشتی خدمت خواهد کرد و هر آنچه که لازم باشد به نفع میهنش انجام خواهد داد .

آرزوی موفقیت حزب شما و سلامتی برای تک تک اعضای حزب شما را دارم

 

الکساندر لوکاشنکو

 

 

 

                        راه توده  399     14 اسفند ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت