راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ارتش 6 میلیونی

جوانان بیکار

در اتحادیه  اروپا

آذر فریتاش

 

 

 

قبل از آغاز نشست بهاری سران اتحادیه اروپا برای تنطیم بودجه اقتصادی در بروکسل، بنا به فراخوان کنفدراسیون اتحادیه کارگران اروپا 15 هزار نفر از اتحادیه کارگران فرانسه، اسپانیا، لهستان، لوکزامبورک، المان، اطریش و چند کشور دیگر در بروکسل تجمع کردند تا بار دیگر مخالفت خود با برنامه های ریاضت اقتصادی اتحادیه اروپا را اعلام کنند .دبیر کل اتحادیه کارگران "س .ای. اس" برنادت سیگال" در مورد سیاست های ریاضت اقتصادی گفت: "ریاضت های اقتصادی کارائی ندارد و محکوم به شکست است. باید راه حل دیگری را یافت" اکنون 26 میلیون یعنی 11.9 در صد از کارگران و کارکنان در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بیکاری بسر می برند و حدود یک میلیون نفر در سال گذشته به این لشگر بیکاران افزوده شده است. با این آمار ما شاهد بیکاری 3000 نفر در روز در کشورهای منطقه ملی یورو  می باشیم. ما به رهبران کشورهای اتحادیه اروپا هشدار میدهیم: زمان آن رسیده که بجای اخراج کارگران، صندوق بین المللی پول بانک مرکزی و کمسیون اتخادیه اروپا "ترویکا" را اخراج کنید. در بلژیک نیز ریاضت های اقتصادی تحمیلی با بسته شدن کارخانجات مانند "شرکت فورد"، "کا تر پیلار" و "میتال" و غیره تشدید می شود. شرکت هایی که از مزایای مالیاتی و بودجه عمومی برخور دارند اما برای سودجوئی بیشتر کارگران را اخراج میکنند.  

نگرانی از رقابت بین کارگران برای اشتغال

"کریستف بنت" عضو اتحادیه باستان شناسی" س .ژ .ت" فرانسه در زمینه سیاستی که سرمایه داران برای سودجوئی بیشتر در بازار کار؛ یعنی رقابت بین کارگران برای اشتغال روج داده اند هشدار داد:  ترویج رقابت در بازار کار  ما را به همان فاجعه ای که مردم یونان تجربه کرده اند، یعنی پایمال شدن حقوق قانونی کارگران و کاهش دستمزد و بدتر شدن شرایط در محیط کار و کاهش خدمات اجتماعی سوق میدهد. سیاستی که  بحران اقتصادی را در اروپا تشدید می کند. یکی دیگر از مسائل اصلی تجمع اتحادیه سندیکاهای کارگران اروپا بررسی اشتغال جوانان بود. اکنون بیش از 6 میلیون از جوانان کمتر از 25 سال در اروپا در بیکاری بسر می برند. در اسپانیاـ ایتالیا و یونان نرخ بیکاری جوانان به مرز 30 در صد رسیده است.

تضمین کار برای جوانان

کمسیون اتحادیه اروپا برای تضمین کار برای جوانان برنامه ای را به کشورهای عضو اتحادیه اروپا پسشنهاد کرد. بموجب این برنامه "تمام جوانان پس از پایان تحصیل در ظرف 4 ماه باید استخدام شوند و یا به تحصیل خود در ادامه دهند و یا آموزش در رشته دیگری را اغاز کنند و غیره..

برای اجرائ این سیاست اتحادیه اروپا باید بودجه 6 میلیارد یورو را در دسترس کشورهای عضو اتحادیه اروپا که ضمانت اشتغال را قبول می کنند قرار دهد. رهبر سازمان جوانان در اتحادیه سندیکای کارگران در پاسخ این برنامه اعلام کرد: ما بدون اقدامات تحول و رشد و بهبود اقتصادی قادر به ایجاد رشد اشتغال نیستیم.  با ادامه سیاست های ریاضتی اقتصادی  و تشدید آن از طرف دولت های اتحادیه اروپا تحول امکان پذیر نیست. تمام این اقدامات برای اشتغال دامنه محدودی دارد و به بن بست میرسد. برای خروج از بحران تغیرات بنیادین در سیاست دولت های اتحادیه اروپا باید اتخاذ شود.

 

 

 

                        راه توده  40    28 اسفند ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت