راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سئوالات نسل

جوان ایران

درباره وقایع

33 سال گذشته

 
 

شمار زیادی از خوانندگان راه توده، نسل جوانی اند که در داخل کشورند. نسلی که تشنه آگاهی از رویدادهای سه دهه گذشته است و نمی خواهد تسلیم تبلیغات مغرضانه و تاریخ سازی جمهوری اسلامی شود. به همین دلیل می خواهد بداند، "منافقین" یعنی چه؟ و چرا حکومت به سازمان مجاهدین خلق می گوید منافق؟ در سالهای اول جمهوری اسلامی آزادی احزاب و مطبوعات در چه سطح و حدی بوده و چرا به شرایط استبدادی کنونی رسیده ایم؟ چرا انقلاب شد؟ خواست ها و شعارهای انقلاب چه بود؟ چرا مهندس بازرگان نخست وزیر شد و چرا برکنار؟ ماجرای ریاست جمهور شدن بنی صدر چه بود؟ سازمان مجاهدین خلق که یک سازمان مذهبی بود، چرا سرکوب در برابر جمهوری اسلامی ایستاد؟ فدائی های خلق چرا چند شاخه شدند؟ ماجرای جنگ در کردستان چه بود؟ ماجرای گنبد و جنگ آن چه بود؟ چرا گروه مذهبی "فرقان" آیت الله مطهری را که دست راست آیت الله خمینی بود ترور کردند؟ و چرا روحانیون که میدانستند این ترور از سوی چه سازمانی انجام شده، آن را به گردن فدائی ها انداختند؟ سیاست سازمان مجاهدین خلق که پر شمارترین سازمان سیاسی بعد از انقلاب شد، از ابتدا علیه آیت الله خمینی بود؟ ماجرای کمیته های انقلاب چیست؟ آیا راست است که مجاهدین خلق در این کمیته ها و در دادگاه های انقلاب حضور داشتند؟ چگونه سیل اسلحه بدست مردم رسید؟ مجاهدین خلق پیش از اعلام جنگ مسلحانه و تشکیل میلیشیای مسلح و برپائی خانه های تیمی هم دست به ترور زده بودند؟ اعدام مجاهدین خلق پیش از بیانیه اعلام جنگ مسلحانه توسط این سازمان آغاز شد و یا پس از آن؟ انفجار عظیم مرکز حزب جمهوری اسلامی را مجاهدین خلق پذیرفتند؟ دفتر نخست وزیری چگونه منفجر شد؟ رجائی و با هنر چه شخصیتی داشتند؟ سابقه سیاسی و خط فکری آنها چه بود؟ حزب توده ایران چرا از آیت الله خمینی دفاع می کرد؟ این حقیقت دارد که پس از انفجار حزب جمهوری اسلامی و دفتر نخست وزیری هزاران عضو سازمان مجاهدین خلق در خیابان ها دستگیر شدند و هر شب صدها تن از آنها در زندان اوین و بدستور اسدالله لاجوردی اعدام شدند؟ ترور و شکار تا چه مدت از سوی مجاهدین خلق ادامه داشت؟ ماجرای "محمدرضا سعادتی" (معروف به "محمد سیکو") در زندان اوین و پیش از اعلام جنگ مسلحانه مجاهدین چه بود؟ این که می گویند یک نامه از زندان اوین برای رهبری سازمان مجاهدین خلق نوشته و به آنها توصیه کرده بود خط براندازی و مسلحانه را دنبال نکنند واقعیت دارد؟ این که همزمان با درخواست ملاقات مسعود رجوی و موسی خیابانی رهبران مجاهدین خلق با آیت الله خمینی، سعادتی را لاجوردی در اوین اعدام کرد تا مجاهدین را به راه مقابله نظامی با جمهوری اسلامی بکشاند و آن دیدار را خنثی کند واقعیت دارد؟ حجاب از چه زمانی اجباری شد؟ چرا آیت الله خمینی پس از تشکیل جمهوری اسلامی حکومت را به غیر روحانیون سپرد و خود در قم مستقر شد؟ این راست است که ساواکی های شاه، پس از انقلاب دعوت به کار شدند؟ این راست است که ارتشبد فردوست، چشم شاه و انگلستان تشکیلات امنیتی جمهوری اسلامی را سازمان داد و گرداننده و هدایت کننده بسیاری از سیاست های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی بود؟ عراق که به ایران حمله کرد سازمان های سیاسی چه موضعی گرفتند؟ و....

این بخش بسیار بسیار کم سئوالاتی است که نسل جوان کشور طالب آگاهی از واقعیت آنهاست و حاضر نیست ادعاهای حکومت و دولت را درباره آنها قبول کند.

انتشار چند مطلب در شماره های اخیر راه توده، موجب طرح برخی از سئوالات بالا، بصورت مستقیم خطاب به راه توده شده است. یعنی از ما پاسخ سئوالات متعدادی را خواسته اند.

ما تصور می کنیم، پیش از آن که توده ایها نظرشان را در باره حوادث بنویسند، لازم است نسل جوان کشور ابتدا خود با حوادث آشنا شود. به همین دلیل، ما در شماره های اخیر اشاراتی مستند به تصاویر به نقش و سیاست سازمان مجاهدین خلق در ارتباط با جمهوری اسلامی و انقلاب و همچنین رویدادهای خونین آغاز دهه 1360 کرده ایم. این همان بخشی است که سازمان مجاهدین خلق تمایل دارد همچنان با سکوت مطلق از کنار آن بگذرد، درحالیکه تاریخ جمهوری اسلامی بدون بررسی نفش آفرینی مجاهدین ممکن نیست. همچنین است، بررسی سیاست های مسلحانه و غیر مسلحانه برخی احزاب و گروه ها و سازمان های دیگر. مانند بخش هائی از فدائیان خلق در کردستان و گنبد و یا جبهه دمکراتیک ملی که با اعدام شکرالله پاک نژاد همراه شد.

در این شماره راه توده، علاوه بر گزارشی که درباره آخرین روزهای پیش از اعدام شکرالله پاک نژاد می خوانید، متن یک بیانیه سیاسی از سازمان مجاهدین خلق را نیز منتشر کرده ایم که مربوط به آبان ماه 1358 است.

این سیاست و معرفی اخبار و رویدادها را همچنان ادامه خواهیم داد و از هر سندی که در این ارتباط توسط خوانندگان راه توده بدستمان برسد به موقع خود از آن استفاده خواهیم کرد.

 

 

 

                        راه توده  396     23 بهمن ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت