راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

انقلاب در تونس

هنوز حرف آخر

را نزده است

آذرفریتاش

 

 

مصاحبه فرستاده ویژه روزنامه اومانیته با "زیاد بن فاضل" سخنگوی جبهه دمکراتیک نوین در تونس.

 

سئوال- در مورد ترور "شکری" نظر شما چیست؟

بن فاضل- ترور شکری ترور برنامه ریزی شده بود و اکنون اسلامگرایان افراطی از یک خط قرمز عبور کرده اند. این قتل با هدف ایجاد تفرقه و بی نظمی در کشور برنامه ریزی شد که یک نمونه ازمدل ترور در الجزایراست. این ترور در زمان و مکانی صورت گرفت که جنبش چپ دمکراتیک به رهبری "شکری" در تدارک هماهنگی تمام نیروهای دمکراتیک برای پایه گذاری دولت جدید با ارزش های جمهوری و یک برنامه اقتصادی - سیاسی نوین و مقابله با نئو لیبرالیسم بود.

- چه کسی در پشت این ترور قرار داشت؟

- برای ما مشخص نیست، اما دولت و بوِیژه حزب "ال نهضت" و سیاست آن که بطور اخلاقی و محلی ـ قوم گراست و از تحریک علیه روزنامه نگاران و زنان و مردان و فعالان اتحادیه های کارگران دست بردار نیست. در برابر این تحریک ها و برای خنثی کردن آن ها، همه آزادیخواهان مسئول اند. مردم تونس از مبارزه با تحریک ها حمایت می کنند.

اکنون حملات سیستماتیک علیه اعضای اتحادیه کارگران و تجاوز به حقوق فعالان اتحادیه کارگران در کشور جریان دارد. ما شاهد همدستی گروه های اسلامگرای  افراطی در حاشیه حزب ال نهضت هستیم.

- شما چه پیشنهادی دارید؟

- ابتدا  شناسائی و بازداشت مسئولان ترور و پیگرد حامیان مالی سیاسی آنها و سپس محاکمه و اجرای عدالت. اگر سازمان های اسلامگرا پشت این ترور هستند، باید فعالیت آنها بعنوان سازمانی تروریست متوقف و ممنوع شود. ما شاهدیم که نیروهای شبه نظامی در کنار اسلامگرایان افراطی فعال اند و عملا به بازوی دولت تبدیل شده اند. آنها در مجموع مانع اجرای قانون در کشور اند.

اکنون بخش هایی از محلات پایتخت و دیگر مناطق کشور با همین بی قانونی و هرج و مرج مسلح روبروست.

- درباره تظاهرات روز شنبه طرفداران دولت چه نظری دارید؟

- ترور شکری موجب بسیج فوق العاده مردم در سطح ملی شد. حکومت با این نمایش خواست در برابر خبزش ملی علیه این ترور و هرج و مرج آفریتی گروه های مسلح از خود نمایش مشروعیت نشان بدهد.  اما تظاهراتی که برپا شد خیلی محدود بود و جمعیت زیادی را حکومت نتوانست به این تظاهرات بکشاند.

این تظاهرات نشان داد که حزب ال نهضت و متحدان سلفی آن پایگاه وسیعی در جامعه ندارند.

- کشته شدن شکری موجب یک جنبش گسترده چپ دمکراتیک شد؟

- بله اطمینان دارم که چنین شد. این ترور جامعه ما را هوشیار کرد تا جلوی سقوط انقلابشان را بگیرند. امروز شرایط برای اتحاد و گسترش پایگاه نیروهای چپ ومترقی و ملی در اطراف یک برنامه "نجات ملی" که قادر باشد از خواست های انقلاب تونس دفاع کند فراهم آمده است. چیزی که اسلامگریان با ترور شکری می خواستند جلوی آن را بگیرند و از این ترور نتیجه معکوس گرفتند.

- نخست وزیر "احمدی جبالی"  تشکیل "دولت وحدت ملی" را پیشنهاد کرده است.

- در شرایط کنونی ما نمی گوئیم این پیشنهاد منفی است. اما با کدام برنامه اقتصادی و سیاسی؟ سئوال ما از دوست اینست. هیچ دولت و هیچ برنامه ای نباید چشم انداز گسترش دمکراسی در تونس را خدشه دار کند. هر گزینه اقتصادی و سیاسی و اجتماعی باید پاسخگوی خواست مردم باشد. ما پیشنهاد نخست وزیر احمدی جبالی را که دولت انتقالی را رهبری می کند با دقت بررسی می کنیم. همه چیز بستگی به نحوه برگزاری انتخابات آینده و نتیجه آن انتخابات است. همچنان که رقابت های رو به تشدید نخست وزیر با احمد غنوشی رهبر حزب ال نهضت را (اخوان المسلمین) با دقت دنبال می کنیم. رقابتی که باید مواظب باشیم به تسویه حساب های خصوصی نیانجامد و نتیجه آن به سود انقلاب مردم تونس باشد.

 

 

 

                        راه توده  397     30 بهمن ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت