راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

شورش خیابان در بلغارستان

حرکت نسیم بهاری

از خاورمیانه

به سمت اروپای شرقی

 

 

 

دولت راستگرای حاکم بر بلغارستان که می خواست این کشور را حیات خلوت اتحادیه اروپا کند و در چارچوب دستورات اقتصادی این اتحادیه سنگین ترین فشار اقتصادی را بر مردم این تحمیل کرده بود، سرانجام هفته گذشته زیر فشار تظاهرات خشمگینانه مردم این کشور سقوط کرد. تظاهرات خیابانی هم در "صوفیه" پایتخت بلغارستان و هم در چند شهر بزرگ این کشور، بصورت پیوسته، تا سقوط دولت ادامه داشت.

 در چندين شهر اين کشور تظاهرات کردند.

دولت بلغارستان در لحظاتی سقوط کرد و نخست وزیر این کشور کنار رفتن خود از نخست وزیر را اعلام داشت که مردم خشمگین خود را به مقابل ساختمان پارلمان این کشور رسانده و با سنگ با نیروهای محافظ پارلمان و پلیس ضد شورش وارد درگیری شده بودند. این محاصره و درگیری می رفت که به یک قیام در پایتخت بلغارستان تبدیل شود. حرکت اتومبیل ها متوقف شده و بر شمار مردم معترض حاضر در خیابان ها بی وقفه افزوده می شد. تا پیش از اعلام استعفای نخست وزیر، پلیس از بازداشت و زخمی شدن شماری از مردم و ماموران خبر داده بود.

تظاهرات با اعتراض به افزایش هزینه برق آغاز شد و مردم با بطری های خالی و سنگ به اداره برق در پایتخت حمله ور شدند، اما بتدریج تمام سیاست های اقتصادی و اجتماعی دولت را شامل شد. پیش از استعفای نخست وزیر، گارد لباس شخصی وی علیه مردم وارد خیابان ها شد، اما تقابل آنها با مردم نیز دوام نیآورد و از برابر مردم عقب نشست.

یک شهروند بلغارستان به خبرنگار رویتر که از تظاهرات مردم گزارش تهیه می کرد گفت:

ما "بوریسوف" (نخست وزیر) را برکنار کردیم، اما هنوز همکاران او بر سر قدرت اند و مردم خواهان تسویه کامل آنها از مرکز قدرت هستند و به همین دلیل تظاهرات ادامه خواهد یافت.

همین خبرگزاری نرخ بالای بیکاری، پایین بودن دستمزدها، فساد مالی و انحصار قدرت را از جمله انگیزه های تظاهرات و شورش مردم علیه دولت مخابره کرده اند. بیش از 18 درصد نیروی کار این کشور بیکارند.

 مردم بلغارستان در خبرگزاری رویتر گفته اند: «مهمترین دستاورد اعتراضات مردم نه سقوط نخست وزیر و وزیر دارایی این کشور، بلکه پایان ترس مردم از قدرت سهمگین دولتی است. مردم دیگر نمی ترسند زیرا احساس می کنند که تنها نیستند و همه در کنار هم هستند. همین پایان ترس و با هم بودن است که به مردم اجازه میدهد حضور خیابانی خود را همچنان ادامه بدهند و اجازه مانور و مقاومت در برابر مردم را به حکومت ندهند.

نخست وزیر بلغارستان به دلیل قبول تمام دستورات اتحادیه اروپا برای اعمال سیاست های ریاضت اقتصادی به مردم این کشور مورد علاقه و حمایت این اتحادیه بود.

 

 

 

                        راه توده  398     7 اسفند ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت