راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مصاحبه رئیس جمهور بلاروس

نظام سوسیالیستی را

در بلاروس

توانستیم حفظ کنیم

روزنامه پراودا- ترجمه آزاده اسفندیاری

 
 

جمهوری بلاروس یگانه جمهوری از پانزده جمهوری تشکیل دهنده اتحاد جماهیرشوروی سوسیالیستی سابق است که توانست سوسیالیسم را با ویژگی های اجتماعی خویش تداوم بخشد. دیگر جمهوری ها، از جمله فدراسیون روسیه راه سرمایه داری و پذیرش برنامه های نیو لیبرالیستی بانک جهانی را سر لوحه کار خود قرار دادند که نتایج وخیم اجتماعی و اقتصادی آن فاجعه های جبران نا پذیر انسانی را به همراه داشته است. ( 1)

در پیش گرفتن راه سوسیالیستی در جمهوری  بلاروس در شرایط بس نا بسامان و ناهنجار صورت گرفت.

سیستم آموزشی و اقتصادی جمهوری های اتحاد شوروی در تمام زمینه ها، اعم ازمدارس، دانش سرا  ها، موسسات آموزش عالی، صنایع، کشاورزی و دامپروری و غیره، زنجیره وار به هم متصل بودند و از یک برنامه ریزی متمرکز تبعیت می کردند. در نتیجه، زمانی که "دانشمندان " اردوگاه سرمایه داری با کمک مشاوران غربی گرباچف و یلتسین طرح پذیرش نیو لیبرالیستی صندوق بین المللی پول و بانک جهانی را در اتحاد شوروی به اجرا گذاشتند، تمام رشته های به هم پیوسته اقتصادی این سر زمین پهناور از هم گسیخته شد.

چندی پیش "الکساندر لوکاشنکو" رئیس جمهور بلاروس در گفتگویی با خبرنگاران روسی گفت :

تخریب و نابودی اتحاد شوروی برای خلق های جمهوری های پانزده گانه، فاجعه ای بود غیر قابل جبران. با وجود همه مشکلات فلاکت بار ناشی از بهم ریختگی و بی سر و سامانی ناشی از تخریب سیستم سوسیالیستی، ما توانستیم همبستگی ملی کشور خود را حفظ کرده و با تکیه بر نیروی خود راه تجربه شده نسل های قبل را ادامه دهیم.

اساسی ترین اقدام بلاروس در حفظ استقلال و توسعه اقتصادی، حفظ سیستم آموزشی و برنامه ریزی متمرکز باقی مانده از زمان اتحاد شوروی می باشد. ما توانستیم با بهره گیری از پتانسیل دانشمندان و متخصصین کشور، برای مدرنیزه کردن صنایع و بالا بردن تولیدات داخلی  بهره مند شویم.

از طرفی، توانستیم سرمایه و بودجه لازم برای اجرای نو سازی صنعتی و جهش اقتصادی را در بدو امر از کشور خود و در مواردی از برخی کشورهای دوست تامین کنیم.

اقدام دیگر دولت، رد کردن پیشنهاد وام های صندوق بین المللی و بانک جهانی و اسیر نشدن در چنبره سیاست های آن ها بود. به عنوان نمونه می توان روسیه را که گرفتار چنگال گلوبالیسم و سیاست های بانک جهانی شده مثال آورد. در این کشور با وجود امکانات وسیع مالی و انرژی بیکران، حتی یک مجتمع صنعتی مدرن، مطابق با معیار امروزی جهان نمی توان یافت.

ایجاد رابطه با بانک جهانی و صندوق بین المللی پول و گرفتن وام معنایی جز گردن گذاردن به سیاست های آن ها نیست وما دقیقا از دریافت وام  و پذیرش سیاست های آمریکایی و اروپایی سر باز زدیم.  چرا ما باید سرنوشت مردم و کشور خود را به دست بیگانگان می دادیم؟

در بخش دیگری از سخنان رییس جمهور بلاروس است آمده است.

تولیدات صنعتی و کشاورزی بلاروس در مقایسه با سال 1990 دو برابر افزایش داشته است. محصولات صنعتی و کشاورزی  کشور ما توانسته است  در بازار جهانی جای خود را بیابد و بخش قابل توجهی ارز به خود اختصاص دهد.

البته جمهوری بلاروس هنوز نتوانسته از همه ظرفیت های علمی و تکنیکی و صنعتی خود برای تولید همه جانبه بهره گیری کند. صنایع ما احتیاج به نو سازی دارند و باید در اسرع وقت بودجه لازم را به این امر اختصاص دهیم.

اخیرا دانشمندان و متخصصین بلاروسی از نظرعلمی و تکنیکی توانسته اند مجتمع بزرگ پارجه بافی باقی مانده از زمان اتحاد شوروی را در شهر" ویتبسک " باز سازی و نو سازی کنند. راه اندازی کامل این مجتمع خواهد توانست نه تنها پارچه های مختلف مصرف داخلی ما را تامین کند بلکه قادر خواهد بود در بازار جهانی با نمونه های مشابه خارجی رقابت کند.

در این مجتمع عظیم تمامی شرایط برای تهیه مواد خام اعم از پرورش گوسفند برای پشم، پرورش حیوانات برای پوست آنها آماده شده است. اختصاص زمین برای کاشت و برداشت گیاهانی که بتوان الیاف های مورد نیاز  برای بافت انواع  پارچه و شال و دیگر رشته های بافندگی و ریسندگی به دست آورد، به احرا در آمده است.

دو سال پیش به علت تحریم کالاهای بلاروس توسط اتحادیه اروپا و فشار مالی روسیه با مشکل مالی جدی مواجه شدیم که خوشبختانه دوستان ما از جمله بانک " ارو-آسیا " و دولت چین کمک های ارزنده ای کردند. خصوصا چینی ها  برای نوسازی صنایع بلاروسی، وام قابل توجهی  در اختیار ما گذاشنتد.  

 

1- در بین جمهوری های سابق اتحاد شوروی جمهوری مولداوی وضعیت ویژه ای داشت. بدین صورت که از سال 1991 که این کشور اعلام استقلال کرد تا سال 2009 در انتخابات پارلمان و ریاست جمهوری کمونیست ها حائز اکثریت بودند.

سال 2009 علی رغم این که کمونیست ها بیشترین نماینده را در پارلمان این کشور داشتند، زمانی که مجددا نماینده کمونیست ها از طرف مردم این کشور برای ریاست جمهوری بالا ترین رای را آورد، نیرو های امنیتی رومانی و برخی دیگر از کشور های اروپایی با کمک مشاوران آمریکایی وارد پایتخت این جمهوری شدند و با ایجاد اغتشاش و نا امنی مانع از آن شدند تا منتخب مردم بر کرسی ریاست جمهوری بنشیند.

 

 

 

                        راه توده  391     18 دی ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت