راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

رژه فاشیست ها

در شهرهای

جمهوری اوکرائین

روزنامه پراودا- ترجمه آزاده اسفندیاری

 
 

در آغاز سال 2013 میلادی در برخی از شهر های جمهوری اوکرایین جوانانی با بالا بردن پرچم فاشیست های زمان جنگ دوم جهانی این کشور، دست به قدرت نمایی زدند.  آن ها  پرچم هایی را حمل می کردند که روی آن ها نوشته شده بود باندرا می آید و نظم و ترتیب پولادین را ایجاد خواهد کرد .

روز اول ماه ژانویه تولد ژنرال استپان باندرا رهبر فاشیست های اوکرایینی است که در جنگ دوم جهانی با اشغال گران ارتش آلمان هیتلری در اوکراین همکاری می کرد .

در شهرمیلیتاپل دهها جوان مشعل و پرچم  در دست و با صورت های پوشیده که فقط چشم ها قابل رویت بودند در نیمه های شب راهپیمایی کردند . روی پرچم ها این نوشته ها به چشم می خورد آزادی ، باندرا قهرمان ملی لازمه آزادی مردم اوکرایین داشتن دولتی مقتدر و نیرومند است .

هر ساله هنگام تحویل سال توریست هایی از دیگر کشورهای اروپایی برای گذراندن تعطیلات  کریسمس به پایتخت اوکرایین و از جمله به شهر زاد گاه باندرا می آیند. یکی از توریست ها مشاهدات خود را این گونه نقل می کند:

دیدن این جوانان با لباس های مخصوص و نقاب و مشعل هایی در دست و صحنه هایی که ایجاد میکنند  یاد آور مارش و رژه فاشیست ها در دهه 30 میلادی قرن گذشته در خیابان های برلین و دیگر شهر های آلمان بود.

درگزارشی دیگر آمده است:

حدود 3  هزار نفر در میدان مرکزی شهر کیف اجتماع کرده بودند و با سر دادن شعار ضد روسی وما این میدان را محل اعدام کمونیست ها خواهیم کرد . جالب توجه بود که حتی نیروهای انتظامی حاضر در محل نه تنها از حرکت های افراطی آن ها جلو گیری نمی کردند، بلکه در سازمان دادن و هدایت آن ها نیزهمگامی داشتند. حیرت انگیز تر این که حزب مناطق از طرف پارلمان این کشور کمیته ای را در جهت کمک رسانی و ایاب و زهاب برای رفاه آن ها تشکیل داده بود .

در سال های اخیر رهبران حکومتی، خصوصا در زمان نخست وزیری یولیا تیموشنکا رییس حزب آزادی و ریاست جمهوری ویکتور یوشنکو رییس جمهور سابق اوکرایین سعی فروان کردند تا نام استپان باندرا را به عنوان قهرمان ملی و نجات دهنده مردم اوکرایین به جوانان القا  کنند . اگر مردم در سال های اخیر شاهد حضور نیرو های رو به ازدیاد طرفداران نازی ها هستند و می بینند که آن ها سر بر آورده اند و هماورد می طلبند، ناشی از دست و دل بازی حکومت گران اوکرایینی است که راه های انحرافی را برای سرپوش گذاشتن بر به یغما بردن سرمایه های ملی توسط خود و باند های طرف دارآن ها باز گذاشته اند .

در همین زمینه پیتر سیموننکو  دبیر کل حزب کمونیست اوکرایین گفت، حزب آزادی از بدو تاسیس خود در اوکرایین دو هدف را در دستور کار خود قرار داده است، یکی سنگ اندازی بر سر راه فعالیت حزب کمونیست و دیگری تدوین و گسترش ایدولوؤی ناسیونالیستسی کاذب که توجیه کننده ثروت های دزدیده شده آن ها از کیسه مردم است . نمایشات شرم آوری که در کشور ما اتفاق می افتد محصول همکاری مشترک برخی از نمایندگان پارلمان اوکراین با این حزب مردم فریب است .

 

لازم به یاد آوری است که عده ای یاد داشت هایی در زیرنویس مطالب بالا یاد داشت هایی به این گونه نوشته اند :

حوادث تلخ و ناگواری که  در اوکرایین مشاهده می شود، محصول اقداماتی است  که  به دست گورباچف با علنیت و نوسازی و  یلتسین با انحلال اتحاد شوروی انجام گرفت .

دیگری نوشته، به طور قطع هزینه های مالی این باند های خطر ناک از خارج تامین می شود.

شخص دیگری نوشته، سرمایه داران غربی کارخانه ها و زمین های کشاورزی کشور ما را  خریده اند و در عمل آن ها هستند که بر اوکرایین حکومت می کنند .

 

 

 

 

                        راه توده  392     25 دی ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت