راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

هلموت اشمیت
سیاستمدار شناخته شده آلمان
اتحادیه اروپا
در پایان
راه خود است
تدوین عسگر داوودی

 

هلموت اشمیت سیاستمدار سوسیال دموکرات آلمانی اکنون 95 سال دارد و گر چه عملا در صحنه سیاست فعال نیست، اما همیشه با نظریات خود توجه محافل سیاسی اروپا، بویژه آلمان را مشغول کرده است. اشمیت علاوه بر صدراعظمی آلمان مسئولیت وزارت خانه های دفاع، دارائی ـ اقتصاد و امور خارجه این کشور را در گذشته بر عهده داشته است. بر اساس نظرسنجی ها او پس از "ویلی برانت" از حزب سوسیال دمکرات آلمان، محبوب ترین صدراعظم و محبوب ترین سیاستمدار آلمان پس از جنگ جهانی دوم در بین مردم آلمان است. او، بر خلاف تلاش هائی که خانم "مرکل" صدر اعظم کنونی آلمان می کند تا رهبری اروپای شرقی را بدست بگیرد و در رویدادهای اکرائین پرچمدار شد، بر این عقیده است که  نقش راهبردی و هدایت گری آلمان در اروپا دیگر منتفی است. اشمیت در گفتگو های مکرر خود با رسانه های آلمانی نظرات خود را در رابطه با وضعیت بحرانی اتحادیه اروپا بیان کرده است. او از جمله گفته است: بحران اروپا هیچگاه به این اندازه جدی نبوده است. هلموت اشمیت با اشاره به عضویت پیاپی کشورهای اروپای شرقی به اتحادیه اروپا و گسترش پایگاه های نظامی ناتو، بر این عقیده است که «پذیرش کشورهائی مانند یونان در منطقه یورو نادرست بود. اما ما نمی توانیم زمان را به عقب برگردانیم.»

مجله آلمانی «فوکوس» که مواضعی متمایل به راست دارد و نظرات محافل سرمایه داری مالی و بانکی آلمان را نیز منعکس می کند نوشت در اجلاس «انجمن اقتصاد آلمان»  در هامبورگ، هلموت اشمیت نقطه نظراتی را بیان کرد که می توان آنها را با توجه به سن و سال این سیاستمدار وصیت نامه وی تلقی کرد. 

فوکوس نوشت:«هلموت اشمیت» در اجلاس «انجمن اقتصاد آلمان» که نمایندگان سیاسی، اقتصادی و صاحبان رسانه های مهم آلمان و اروپا در آن شرکت داشتند گفت:

«من نسبت به پایان اعتماد عمومی به دولت های اروپائی و ضرورت تغییرات عمیق سیاسی و اقتصادی در اروپا هشدار می دهم. من احساس می کنم که در سراسر اروپا اعتماد به سازمان های اروپائی (اتحادیه اروپا) فرو ریخته است. من احتمال میدهم که اروپا در آستانه  یک انقلاب  قرار گرفته است.»

علاوه برعقیده «هلموت اشمیت» در رابطه با اتحادیه اروپا، محافل سیاسی ـ استراتژیک امریکا نیز بر این عقیده اند که سال 2025 سال افول امپراطوری امریکا خواهد بود و پس از آن کشور دیگری اولین قدرت سیاسی دنیا خواهد شد. این موضوع در سال های گذشته بارها در رسانه های اروپائی عنوان شده است.

کتاب «چین ابر قدرت آینده» که حاصل گفتگوی «فرانک سیرن» روزنامه نگار آلمانی با «هلموت اشمیت» است، در پنج فصل با عناوین زیر تدوین شده که در زیرمجموعه هر فصل چند گفتگو آورده شده است:

1ـ پیشرفت مجدد چین

2 ـ چین و جهان

3ـ مبارزه طلبی بزر

4 ـ سنت کنفسیوسی

5 - چشم انداز

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  463    19 تیر ماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت