راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سفر پوتین به امریکای لاتین
روسیه در
حیات خلوت
ایالات متحده
ترجمه الف. آذرفریتاش

 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه سفر رسمی و چهار روزه خود به کشورهای امریکای لاتین را پایان داد. ایستگاه آخر او برزیل بود که برای شرکت در کنفرانس سران 5 کشور چین، برزیل، هندوستان، روسیه و افریقای جنوبی با نام "بریکس" دراین کشور برگزار شد.

 

هدف از این سفر همکاری و توسعه روابط اقتصادی، تجاری، مالی، امنیتی و فرهنگی با کشورهای امریکای لاتین اعلام شده است. و البته مقابله با سیاست های امریکا و اروپا در کشورهای امریکای لاتین، بویژه علیه کوبا.

سفر پوتین به "کوبا" با استقبال وسیع حکومت و مردم کوبا روبرو شد و پوتین موافقتنامه هائی دو جانبه بین طرفین در زمینه صنعتی، انرژی و حمل و نقل هوائی و بهداشت و درمان و کمک در شرایط اضطراری را با رئیس جمهور کوبا رائول کاسترو امضا کرد.

از مهم ترین پروژه هائی که در جریان سفر پوتین به کوبا قرار داد آن امضا شد "توسعه هاوانا" بعنوان یکی از بزرگترین مراکز حمل و نقل منطقه ای بود.

پوتین در جریان مذاکراتی که در کاخ ریاست جمهوری کوبا تشکیل شده بود تاکید کرد: "روسیه تحریم های اقتصادی و تجاری و مالی غیر قانونی تحمیل شده از سوی امریکا علیه کوبا را که بیش از 50 سال متوالی ادامه دارد و اعمال می شود را می شکند و فصل جدیدی از کمک و همکاری های اقتصادی و تجاری فدراسیون روسیه با جمهوری کوبا را آغار می کند. من از فضای دوستانه ای که در این دیدار بر مذاکرات حاکم است تشکر می کنم."

آنچه بعنوان توافق ها اعلام شده است:

 1- کنوانسیون همکاری میان کوبا و دولت فدراسیون روسیه برای تضمین امنیت و تبادل اطلاعات بین المللی بین دو کشور . هدف این کنوانسیون ایجاد ثبات قانونی و سازمانی برای اطمینان از امنیت اطلاعات بین المللی است .

2- تلاش طرفین برای جلو گیری از در گیری های سیاسی و تدوین نظام اجرائی آن. دو کشور کوبا و روسیه نباید اولین کشورهائی باشند که از هر نوع سلاح در فضا استفاده کنند.

3- همکاری بین وزارت فرهنگ جمهوری کوبا و وزارت فرهنگ فدراسیون روسیه با هدف ایجاد و گسترش همکاری های دو جانبه در زمینه فرهنگ و هنر و ترویج مبادلات و همکاری در این زمینه که شامل: تبادل آثار هنری و متخصصین در زمینه های تئاتر، موسیقی، رقص، هنرهای تجسمی و مجسمه سازی، موزه ها و کتابخانه ها و فیلم و ترویج و ایجاد ارتباط مستقیم بین نمایندگان و اشخاص از حوزه های مختلف فرهنگ و هنر است

4- همکاری میان وزارت صنایع جمهوری کوبا و وزارت صنعت و تجارت فدراسیون روسیه با هدف ترویج و تقویت همکاری در زمینه های صنعتی و تجاری است.

5- تفاهم نامه بین وزارت بهداشت جمهوری کوبا و وزارت بهداشت فدراسیون روسیه در زمینه همکاری در حفاظت و سلامت مردم دو کشور.

6- توافقنامه بین وزارت کشور کوبا و وزارت کشور فدراسیون روسیه در جریان وقوع حوادث طبیعی. 7- توافقنامه همکاری و تبادل نظر برای افزایش بازیابی معادن نفت و ذخایر نفتی در کوبا. این توافقنامه در زمینه مطالعه شرایط و توسعه و بهره برداری از میدان های نفتی و چاه های مورد بهره برداری در خاک کوبا تنظیم شد. همچنین باز سازی فراورده های نفتی و افرایش بهره وری و اجرای اقدامات برای افزایش فنی برای بهبود لایه های نفتی.

8- همکاری میان شرکت الکتریسته جمهوری کوبا و شرکت صادراتی "انتر رائو" فدراسیون روسیه برای ساخت چهار واحد انرژی الکتریسته با ظرفیت تولید ارسالی 200 مگاوات در جمهوری کوبا .

9- همکاری در زمینه تولید و استفاده از نیروی الکتریسیته و فن آوری اساسی با شرکت صادرات انتر رائو روسیه، وزارت صنایع الکترونیک جمهوری کوبا .

10- توافقنامه بین شرکت های تولیدی هیدروالکتریک روس ـ هیدرو جمهوری کوبا برای بازسازی تاسیسات انرژی برق از نیروی آب.

این 10 تفاهمنامه اصول پایه ای همکاری روسیه و کوبا قلمداد شده است.

 این توافقنامه مجموعه ای از اصول اساسی همکاری بین دو کشور است. پس از امضای توافقنامه ها بین طرفین ، رائول کاسترو در گفتگو با روزنامه نگاران اشاره به لغو 90 در صد از بدهی های کوبا به روسیه کرد و از جانب دولت و مردم کوبا رسما از حمایت سخاوتمندانه مردم روسیه تشکر کرد .

آرژانتین

 رئیس جمهور روسیه پس از کوبا راهی آرژانتین شد و با "کریستینا فرناندز" همتای آرژانتینی خود ملاقات و مذاکره کرد. در این ملاقات و مذاکره نیز راه های همکاری میان دو کشور در سازمان ملل و در زمینه های اقتصادی از جمله در پیمان "مرکوسور" و چشم انداز همکاری بین دو کشور در سازمان "بریکس" که از کشور های برزیل ، روسیه ، هند، چین و افریقای جنوبی تشکیل شده و همچنین دیگر کشورهای امریکای لاتین با "بریکس" و بانک مشترکی که بریکس تاسیس کرده است گفتگو شد.

پیش از رسیدن روسای جمهور چین، برزیل، هندوستان و افریقای جنوبی به برزیل برای شرکت در کنفرانس "بریکس" رئیس جمهور روسیه با رئیس جمهور برزیل تفاهمنامه هائی در زمینه همکاریهای انرژی و بهداشت، حمل ونقل، کشاورزی، فرهنگ و آموزش و پرورش امضاء کردند.

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  46   26 تیر ماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت