راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سهمیه بندی

نظامی امریکا

برای غرب و شرق

اروپا، علیه روسیه

یونگه ولت - ترجمه رضا نافعی

 

باراک اوباما می خواهد مسابقه تسلیحاتی و هیستری جنگ را در اروپا تشدید کند. رئیس جمهور آمریکا، در آغاز سفر چهار روزه اش به اروپا، در لهستان اعلام کرد که برفهرست هزینه های پنتاگون یک قلم اضافه خواهد شد. این قلم که اوباما  فعلا فقط  به آن اشاره ای محدود کرده“ European Reassurance Initiative “ ( ابتکار اطمینان خاطر برای اروپا)  نام دارد که برای انجام آن کنگره باید یک میلیارد دلار در اختیار دستگاه دولتی قرار دهد.  ترجمه واژه "ری اشورنس" اطمینان خاطر است. این واژه از ادبیات پروپاگاندی و  فریبکارانه اخذ شده، با این تصور که گویا مردم جهان شبانه روز در ترس و لرز بسر می برند و همواره به "تضمین امنیت" نیاز دارند.

این که این رقم تازه در بودجه بطور مشخص برای چه خواهد بود، هنوز روشن نیست و باید منتظر اطلاعات بعدی بود. آنچه می تواند نگران کننده باشد اعلام این خبر است که با کمک این قلم تازه، از جمله باید "توانائی های نظامی" برخی کشورهایی که عضو ناتو نیستند اما با روسیه هم مرز هستند بیشتر شود. این کشورها در درجه اول عبارتند از اوکرائین، گرجستان و مولداوی. بنظر می رسد حکومت آمریکا قصد دارد با این اقدام مقاومت برخی از کشورهای اروپائی، از جمله آلمان را  که مخالف عضویت شتابان این کشورها در اتحادیه نظامی غرب هستند ، دور بزند.( و همانگونه که پیش بینی شده بود یک پیمان تازه نظامی با کشورهای شرق اروپا برپا سازد که هدف از تدارک تهاجم به روسیه است)

آنگونه که کاخ سفید اعلام کرده است از این رقم  تازه در بودجه باید هزینه  شرکت فزاینده نیروهای نظامی آمریکا در رزمایش های اروپائی و گسترش "حضور" ناوگان جنگی آمریکا در برابر سواحل روسیه در دریای بالتیک، دریای سیاه و همچنین دریای مدیترانه  تامین گردد. تا آنجا که از اطلاعات گفته شده بر می آید در نظر نیست که تعداد سربازان آمریکائی که در اروپا  استقرار مستمر دارند افزایش اساسی یابد. رئیس جمهور لهستان، برونیسلاو کوموروفسکی، همزمان خواستار افزایش سربازان آمریکائی شده بود. اما آنگونه که اوباما در لهستان اعلام کرد آمریکا قصد دارد بر میزان سلاح های جنگی مستقر در اروپا بیفزاید، تا در صورت نیاز بتوان  آنها را فورا  به کار گرفت.

رئیس جمهور آمریکا در لهستان  با لحنی آمرانه خواستار آن شد که کشورهای همپیمان بر بودجه نظامی خود بیفزایند. یک سلسله از کشورهای عضو ناتو – از جمله خود آمریکا- از بودجه نظامی خود کاسته اند. "این باید عوض شود". هر یک از اعضای بیست و هشتگانه ناتو باید "سهم عادلانه خود را" ادا کنند. این امر باید مورد توجه مردم آن کشورهای اروپائی قرار گیرد که با عواقب ورشکستگی دولت روبرو شده اند و یا بیم روبرو شدن با آن  را دارند.

بدنبال این اظهارات اوباما، کشورهای آلمان، لهستان و دانمارک نیز اعلام کردند که واحد نظامی مشترک ناتو در شمال شرقی را، که فرماندهی آن در لهستان مستقر است تقویت خواهند کرد. در حال حاضر نظامیانی، از جمله از کشور آلمان در آنجا جضور دارند. هدف اقداماتی که اینک اعلام شده اند باید این باشد که این واحد برای تمرین های نظامی، ولی "در موارد جدی" از جمله برای مقابله نظامی با روسیه، سریع تر از پیش، آماده عمل گردد.  تعداد افراد این واحد که از نظامیان سه کشور تشکیل شده باید افزایش یابد و احتمالا دوبرابر شود.

با شعار هائی که دبیرکل ناتو، آندرس فوگ راسموسن آعلام کرد و گفت که اتحادیه جنگی ناتو باید "فرزتر، قبراق تر و انعطاف پذیر تر" گردد، برنامه عمل  ماههای آینده معین شد. انتظار می رود تصمیمات  مشخص در کنفرانس سران کشورهای ناتو، در ماه  سپتامبر، اتخاذ گردد.

http://www.jungewelt.de/2014/06-04/001.php

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  458     15 خرداد ماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت