راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دومین هفته اعتصاب

کارگران و کارکنان

راه آهن فرانسه

فراخوان

حزب کمونیست

برای یک برنامه چپ

الف. آذرفریتاش

 

بدنبال انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا که نتیجه آن نشان از افزایش آرای راستگرایان شبه فاشیست در فرانسه و بر سر کار آمدن نخست وزیر راستگراتر از نخست وزیر سابق فرانسه بود، پیر لوران دبیر کل حزب کمونیست فرانسه "مردم فرانسه را برای باز سازی یک برنامه چپ در فرانسه فرا خواند . "

نخست وزیر فرانسه "مانوئل والس" پس از رسیدن به مقام نخست وزیری در بیانیه ای که در روز 16 ژوئن از رادیو فرانسه پخش شد "مرگ" نیروی چپ فرانسه را اعلام کرد. در همین روز دبیر کل حزب کمونیست فرانسه در مصاحبه خود با  رادیو  فرانس ــ فرهنگ گفت: "بیانیه مانوئل والس کاملا غیر مسئولانه است، بخصوص از طرف فردی که قرار است رهبری سیاسی " سوسیال دمکرات ها"ی  فرانسه را برعهده بگیرد. افسوس که مانوئول والس در تلاش است بدون مشورت با دیگر نیروهای سیاسی، فرانسه را در جهت خواست های راستگرا ترین نیروها به حرکت در آورد. نخست وزیر میگوید "نباید در مورد سیاستی که من بدنبال اجرای آن هستم ، بحث شود ".

پیر لوران در ادامه مصاحبه خود مانوئل والس را متهم به نابودی سوسیال دمکراسی فرانسه کرد و افزود. "در واقع روشن است که نخست وزیر دچار مشکلات مختلفی از جمله پرونده  آلستوم" شرکت چند ملیتی و فرانسوی در زمینه تولید برق و صنعت حمل ونقل " و اعتصاب کارگران وکارکنان راه آ هن و غیره ...است. بعلاوه نیروهای چپ سیاست های دولت وی را قبول ندارند. من  مردم فرانسه را  برای تنظیم یک برنامه چپ گسترده و اعتراض به برنامه های کنونی دولت فعلی دعوت میکنم. نخست وزیر را باید به حال خود رها کرد زیرا او مسیری بی بازگشت را می پیماید.

اکنون جبهه چپ فرانسه  گسترده تر و سریعا در حرکت است. در میان نیروهای مترقی از جمله  حزب سبزها "محیط زیست " و حزب سوسیالیست تحولاتی در حال ظهور است. دولت با ایجاد یک فضای اجتماعی ــ  ریاضتی  و تحت فشار های  بی سابقه ای از جمله اصلاحات در راه اهن و پرونده آلستوم  و غیره ...از همه طرف به چالش کشیده شده است. پرونده شرکت چند ملیتی آلستوم در بازار مذاکرات شرکتهای جنرال الکتریک، زیمنس و میتسوبیشی گره خورده است و کاخ الیزه در تلاش برای برقراری نظم در بخش انرژی که در حال خرید و فروش است. تنها همه نیروهای مترقی و جبهه چپ با یک برنامه گسترده نوین اجتماعی اقتصادی پاسخگوی این مشکلات است.

از روز سه شنبه 17 ژوئن طرح اصلاح شرکت راه اهن فرانسه در مجلس شورای ملی مورد بحث قرار میگیرد. کارگران و کارکنان شرکت راه اهن اکنون در اعتصاب بسر می برند و اتحادیه کارگران اعلام کرده است که به اعتصاب خود ادامه خواهد داد. ما در نظر داریم برای دفاع از خواست های کارگران راه آهن در پارلمان فرانسه مذاکره کنیم. پروژه اصلاحات در پارلمان به بحث گذاشته میشود و ما برای تغیر این لایحه با دولت مبارزه می کنیم. ما باید برای حل بدهی شرکت راه اهن  و شبکه حمل نقل و پیوستگی و اتحاد همه بخشهای شرکت با دولت بحث کنیم. ما از  سیاست صندلی خالی در مجلس  تابعیت نمی کنیم.

(اعتصاب کارگران و کارکنان راه آهن سراسری فرانسه که در این مطلب به آن اشاره شده، تا امروز که راه توده شماره 460 منتشر می شود، وارد هفته دوم خود شده است.)

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  460     29 خرداد ماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت