راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

انتخابات پارلمان اروپا

"چپ متحد"

پیروز این انتخابات

خواهد شد!

جعفر پویا

 

روز یکشنبه انتخابات پارلمان اروپا در اکثر کشورهای اروپایی برگزار می شود. به نوشته روزنامه لوموند چاپ فرانسه، براساس نظرسنجی های انجام شده، فهرست "چپ متحد اروپایی" که الکسیس تسپیراس رهبر حزب چپ "سیریزا" یونان در راس آن قرار دارد در این انتخابات جهشی بزرگ خواهد کرد و سبزها را پشت سر خواهد گذاشت. براساس گزارش ها گروه چپ متحد اروپایی احتمالا آرای خود را به میزان پنجاه درصد افزایش خواهد داد و شمار نمایندگان آن از 34 به حدود 52 تن افزایش خواهد یافت. در این گروه از جمله "دی لینک" حزب چپ آلمان، حزب کمونیست و جبهه چپ فرانسه، ائتلافی از گروه های چپ و حزب کمونیست اسپانیا، ائتلافی از گروه های چپ و رفرونداسیون کمونیست ایتالیا، حزب کمونیست پرتقال و بسیاری از دیگر احزاب چپ و کمونیست اروپایی حضور دارند. آخرین نظرسنجی ها همچنین حاکی از آن است که سبزها احتمالا 17 نماینده و گروه محافظه کاران و اصلاح طلبان (او.س.ار) حدود 12 کرسی را در پارلمان آینده از دست خواهند داد. نظرسنجی ها همچنین نشان می دهد که بیشترین افزایش آرای چپ در پارلمان اروپا مربوط به کشورهایی است که بیش از همه زیر فشار بحران و اقدامات ریاضتی اقتصادی قرار دارند، اقداماتی که گروه موسوم به "ترویکا" (سه چرخه) یعنی کمیسیون اروپا، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین المللی پول به این کشورها تحمیل کرده اند. براساس نظرسنجی ها 81 درصد یونانی ها، 74 درصد قبرسی ها، 70 درصد پرتقالی ها و 67 درصد اسپانیایی ها دیگر به اتحادیه اروپا اعتماد ندارند. اینها ضمنا کشورهایی هستند که چپ متحد اروپایی بیش از همه در آنها افزایش آرا داشته است. در این شرایط چپ متحد اروپایی الکسیس تسپیراس، رهبر سیریزای یونان و چهره شاخص مبارزه برعلیه اقدامات ریاضتی را در راس فهرست خود قرار داده و وی را نامزد مقام ریاست کمیسیون اروپا کرده است. این اقدامی نمادین است که می تواند به تجمع نیروهای در حول جبهه چپ در اروپا یاری رساند. بنوشته روزنامه اومانیته در مناظره تلویزیونی که میان تسیپراس با دیگر رهبران گروه های نمایندگی پارلمان اروپا انجام شد رهبر سیریزا تاکید کرد که "یونان کشوری است که رهبران اروپایی همچون موش آزمایشگاهی سخت ترین برنامه های ریاضتی انتخاب کرده اند."

تسیپراس همچنین تاکید کرده که در صورت پیش گرفتن سیریزا در این انتخابات نسبت به دیگر رقبای یونانی خود، این حزب خواهان انحلال پارلمان یونان و انتخابات پیش از موعد خواهد گشت. این خطرناک ترین چشم اندازی است که برای رهبران کنونی اروپای سرمایه داری می تواند وجود داشته باشد.

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  456     اول خرداد ماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت