راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کودتا در بولیوی

شکست خورد!

روزنامه آلمانی یونگه ولت

 ترجمه عسگر داوودی

 
 

 

خبرگزاری دولتی بولیوی (ABI) با انتشار اطلاعیه رسمی دولت اعلام کرد که سرفرماندهی نیروهای نظامی بولیوی 720 تن از افراد نیروهای نظامی این کشور را به جرم تدارک کودتا برکنار کرده است. بیشتر این نظامیان از افراد نیروهای هوائی و دریائی بوده اند.

برکناری و بازنسشته کردن این تعداد از نظامیان، عکس العمل دولت بولیوی به راهپیمائی 2 هزار تن از نیروهای نظامی بولیوی بود که با لباس نظامی در پایتخت کشور "لاپاس" انجام شد. این راهپیمائی به بهانه کمی حقوق ماهانه، سازمان داده شده بود.

نظامیان راه پیمائی کننده، وزیر دفاع بولیوی «روبینساوادرا» را متهم کرده بودند که وابستگان نیروهای نظامی را به یک چشم نگاه نمی کند.

«یوهان گیل» رهبر نظامیان تظاهرکننده در گفتگو با خبرگزاری AFPمدعی شد: «ما مخالف اعمال سیاست دولتی ضد کاپیتالیستی، ضد نئولیبرالی و ضد استعماری دولت دربخش نظامی هستیم.»

فرمانده نیروهای نظامی بولیوی ژنرال «ویکتور بادیویسو» با متهم کردن تظاهر کنندگان به اقدامات کودتائی گفت که این نوع اقدامات می تواند اغتشاشات فاجعه باری را در جامعه ببار آورد.

روزنامه دولتی «کامبیو»روز جمعه در سرمقاله خود با تیتر«کوشش برای کودتا» به مسئولین دولتی هشدار داده بود. این روزنامه نوشته بود که اقدام اخیر با عکس العمل های اتحادیه سندیکاهای بولیوی (س.او.ب) و شبکه اینترنتی «کونال کام» که یک شبکه اینترنتی گسترده متشکل از متحد شدگان طرفدار دولت می باشد، روبرو شد. دوسازمان مذکور در بیانیه ای مشترک متذکر شدند:

«جنبش اجتماعی بولیوی، طبقه کارگر این کشور، خلق سرخ پوست و اتحادیه سندیکائی (س.او.ب) که متشکل از طبقه میانی جامعه بولیوی اند، علیه اقدامات خائنانه ای که بخواهد ثبات سیاسی حاصل از دولت رئیس جمهور «اووه مورالیس» را بر هم بزند متحدا عمل خواهند کرد.»

در بیانیه همچنین تاکید شده است:

«از دولت قانونی «اووه مورالیس» می خواهیم تا برای جلوگیری از هر نوع توطئه احتمالی در آینده در ارتش و سازمان دولتی تغییرات لازم را بوجود آورد..ما اجازه نخواهیم داد تا دست راستی ها تحریک کننده به آشوب که عملا عاملین بیگانه هستند مقدرات مردم و کشور را تعیین کنند.

 

در بیانیه مذکور همچنین از ژنرال «ماچلو آنتزانا» که از سال 2009 بازنشسته شده به عنوان صحنه گردان اقدامات کودتائی اخیر نام برده شده است. این ژنرال سابق، روز تظاهرات در صف نظامیان تظاهر کننده حضور داشت. ژنرال مذکور که طرفداران «مورالیس» او را یک خائن می نامند در سال 2005 موشک های چینی خریداری شده از چین را بدون هیچ اطلاع قبلی به ارتش آمریکا تحویل داد!

 

 

 

                        راه توده  45    11 اردیبهشت ماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت