راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

جنگ و صلح

در کاخ سفید

چه معنائی دارند؟

منابع روسیه. آزاده اسفندیاری

 
 

 

"جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا روز سوم ماه مارس، -ماه جاری- در مصاحبه ای با ان. بی. سی، آشکارا گفت: حمله نظامی به ایران گزینه ای است جدی. او همچنین تقویت پایگاه های نظامی روسیه در کریمه را "تجاوزی آشکار" به این منظقه نامید. او در بخش دیگری از بیانات خود گفت، دیگر نمی توان برای دفاع از منافع شخصی و به بهانه های بی اساس به دیگر کشور ها حمله نظامی کرد!

آقای کری رئیس دیپلماسی آمریکا در حالی این سخنان را گفت که سازمان نظامی ناتو به رهبری آمریکا در سال های اخیر با حمله های نظامی به دیگر کشور ها باعث قتل دهها هزار انسان غیر مسلح و آوارگی میلیون ها انسان شده است.

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه خود احساس تاسف نکرد که هزینه های جنگ در عراق و افغانستان به صد ها میلیارد دلار رسیده است و مالیات دهندگان آمریکایی و اروپایی ، سال های طولانی باید آن را جبران کنند.

در بیانات بالا، حتی اگر هدف از آن جلب رضایت اسرائیل نیز و جنگ طلبان سنای امریکا نیز باشد، نه تنها هیچ اشاره ای به کوشش های دیپلماتیک دولت روحانی برای عادی سازی روابط با غرب نشده، بلکه بی مهابا به بهانه دستیابی به سلاح اتمی، از حمله نظامی به ایران سخن می گوید. تقویت نیروهای ناوگان دریایی روسیه در دریای سیاه که حتی بدون یک گلوله صورت گرفته را "تجاوزی آشکار" میداند.

چندی پیش نیز جان کری در میزگردی گفت: "هر نوع دخالت نظامی در اوکرائین و نقض حاکمیت این کشور، اشتباهی است جبران نا پذیر". این در حالی است که او به خوبی اطلاع دارد که مسکو نه قصد مداخله نظامی در اکرایین را دارد و نه تصمیم الحاق شبه جزیره کریمه را به خاک خود. آقای کری در هیچکدام از اظهار نظرهای خود نیز سخنی از تکه پاره کردن یوگسلاوی، عراق و لیبی توسط سازمان ناتو بر زبان جاری نکرد.

راز پنهانی نیست که وزیر امور خارجه آمریکا همواره ارزیابی های عجیبی از تغییر اوضاع در جهان ارائه می دهد. به گفته تحلیلگران آمریکایی ، کری به عنوان سخنگوی کاخ سفید تنها آن چیزی را که به او می گویند بدون هیچ تغییری به مورد اجرا می گذارد. صحبت های آقای کری، سناریو هایی است که توسط کاخ سفید نوشته شده و او مجبور به پیاده کردن آن است.

در سال 2011 آقای کری یک روز قبل از اولین تظاهرات 16 ماه مارس، در سوریه علیه حکومت این کشور گفت که بشار اسد فردی است درست کار و قابل اعتماد و دوست خود نامید! اما 2 سپتامبر سال2013 متن دیگری دریافت کرد و با آرامش خاطر "دوست گرامی" را با هیتلر و صدام حسین مقایسه نمود.

بر کسی پوشیده نیست که سیاستمدارن واشنگتن و از جمله آقای کری، افکار عمومی جهانی را به هیچ می انگارند و چشم در چشم مردم دروغ های آشکار از جمله در باره اوکرائین بر زبان می رانند.

 

 

 

                        راه توده  448     15 اسفند ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت