راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

باد در پرچم

"فارابوندومارتی"

در السالوادور

روزنامه اومانیته- ترجمه الف. آذرفریتاش

 
 

  دور اول انتخابات ریاست جمهوری در السالوادور برگزار شد. نتایج این دور انتخابات برای اتحاد جمهوری خواهان ملی و حزب راست افراطی السالوادور "آرنا" دشوار بود.

نامزد این حزب" نورمن گیرانو"که شهردار پایتخت است با 38.87 در صد آرا در مقابل نامزد جبهه آزادیبخش "فارابوندو مارتی" سالوادور سیرن" معاون رئیس جمهور فعلی که 49.5 در صد آرای مردم را بدست آورد شکست خورد و سومین نامزد انتخابات "آنتو نیو ساکا" از جناح راست رئیس جمهور سابق السالوادور در سال 2004 است که 11.40 در صد آراء را بدست آورد.
دومین دور انتخابات ریاست جمهوری در ماه مارس برگزار خواهد شد. نظر سنجی ها نشان میدهد که نامزد جنبش آزادیبخش ملی "سالوادور سیرن" در انتخابات ریاست جمهوری پیروز خواهد شد.
السالوادور کشور کوچکی با جمعیت 6 میلیون نفر در کنار اقیانوس آرام و با کشورهای هندوراس و گواتمالاهم مرز است . این کشور جنگ داخلی هولناکی را بین سالهای 1979 ــ 1992 پشت سر گذاشته که بیش از صد هزارکشته داشت. جنگی که جنبش های آزادیبخش ملی برای رهائی ملی از اسارت الیگارشی محلی که از طرف ارتش امریکا پشتیبانی می شد آغاز کرد و در مبارزه طولانی خود پیروز شد. پس از موافقتنامه صلح در سال 1992 نیروهای رهائی بخش از جمله "فارابوندو مارتی" به مبارزه زیر زمینی خود یایان داد و فعالیت علنی سیاسی را در کشور آغاز کرد. در سال 2009 "فارا بوندو مارتی" با 84 کرسی در مجلس برنده انتخابات مجلس و نیروی اصلی سیاسی السالوادور شد. با این حال بدلیل ترکیب بندی مجلس و اتحاد گروه های کوچک راستگرا در مجلس از اکثریت در مجلس محروم ماند. سپس چریک های پیشین بعد از تغییر در مواضع سیاسی خود، از سال 1994 موفق شدند نفوذ بیشتری در میان مردم بدست آورند و در انتخابات ریاست جمهوری روزنامه نگار برجسته "موریسیو فونس" را به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری معرفی کنند. وی عضو حزب چپ گرای مارکسیست از جبهه آزادی بخش ملی "فاربوندو مارتی" در انتخابات ریاست جمهوری در ژوئن سال 2009 بر رقیب خود آنتونیو ساکا که از سال 2004 با حمایت راستگرایان افراطی و پشتیبانی امریکا رئیس جمهور السالوادور بود پیروز شد و به دو دهه حاکمیت حزب محافظه کار اتحاد جمهوری خواهان ملی موسوم به "آرنا" پایان داد. "روبرتو لورنزو" سخنگوی جنبش "فاربوندو مارتی" در انتخابات اعلام کرد که "مردم در انتخابات سیاست های احزاب و مدیریت ایالات و دولت مرکزی را در نظر می گیرند. ما امیدواریم که مردم سرنوشت خود را در دست بگیرند. بخصوص موفقیت در برنامه های اجتماعی و بدهی های اجتماعی در کشور کوچکی که در اثر جنگ داخلی و وابستگی اقتصادی و جرم وجنایت باندهای قاچاقچی ویران شده است."
در مبارزات انتخابات کنونی نیروهای مترقی موفق شدند نه تنها فساد قابل توجه گذشته در نهادهای دولتی را برای مردم آشکار کنند بلکه نقش رئیس جمهور سابق "آنتونیو ساکا" و جنایات افسران میدان جنگ از حزب "آرنا "را نیز افشا کنند. نظر سنجی ها نشان میدهد که راستگرایان در دور دوم انتخابات که در ماه مارس پیروز نمی شوند. باد همچنان در پرچم جنبش آزادیبخش السالوادور می ماند.
 

 

 

 

                        راه توده  444     17 بهمن ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت