راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پیشنهاد تشکیل

ارتش مردمی

برای مقابله با

فاشیست ها

در اوکرائین

روزنامه پراودا- ترجمه آزاده اسفندیاری

 
 

 

در اراتباط با حوادث اوکرائین انجمن دانشمندان هوا دارسوسیالیسم، نامه ای خطاب به روسای جمهور روسیه "ولادیمیرپوتین"، بلاروس "الکساندر لوکاشنکو"، قزاقستان "سلطان نظر بایف" و  اوکرائین "ویکتور یانوکویچ" نوشتند. در این نامه آمده است:

 

جمهوری سوسیالیستی اوکرائین در ترکیب اتحاد جماهیر شوروی از یک قوام اقتصادی پایدار، شرایط زیست محیطی مناسب و امنیت ملی اجتماعی بالایی برخوردار بود. متاسفانه آن چه در این کشور برادر می گذرد نگرانی های عمیقی را موجب شده است. ما دانشمندان این مرز و بوم، ضمن همدردی با مردم اوکرائین، از شما می خواهیم که در این شرایط حساس به ندای وجدان میلیون ها انسان که مورد آماج حمله نیرو های فاشیست و ناسیونالیست های افراطی مورد حمایت ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا قرار گرفته اند پاسخ گفته و با ایجاد راهکارهای مناسب از قربانی شدن مردم این کشور جلوگیری کنید.

با توجه به شرایط عینی و ذهنی، اجتماعی و اقتصادی، جامعه اوکرائین دستخوش بحران اسفناکی شده است. ابتدا گروه های مختلف اجتماعی، به شکل مسالمت آمیز در اعتراض به نامساعد بودن شرایط زندگی خود به خیابان ها آمدند. متاسفانه حکومت با بی توجهی و بی تفاوتی به خواست های به حق مردم، میدان را برای گروه های فاشیستی آماده کرد، تا جایی که دیپلمات های غربی و افراد جنگ طلب آمریکایی و اروپایی، از جمله "جان مک کین" سناتور آمریکایی (1) به پایتخت اوکرائین آمدند و ضمن برگزاری جلسات متعدد با گروه های آشوبگر، برای هواداران خود در"میدان اروپا"ی کیف سخنرانی کردند.

الیگارشی اوکرائین از سال 1991 تا به حال دست در دست مراکز مالی نئولیبرال ها و الیگارشی اروپا و آمریکا نهاده و درهای کشور را به روی آنان باز گذاشته است. در سال های اخیر کشورهای غربی از این شرایط برای سازمان دادن و مسلح کردن گروه های مورد نظر خود از هیچ کوششی فرو گذار نکرده اند.

 گروه های فاشیستی و آشوبگر از فرصت به دست آمده بهره گرفته با بالا بردن پرچم های خود که نمادی از گروه های ریشه دار شبه فاشیستی در اروپاست، با باج خواهی از مردم اوکرائین، شروع به تهاجم کردند. با حمله به ماموران امنیتی و انتظامی دهها تن از آنان را کشته و صد ها تن را زخمی کرده اند، به مراکز دولتی حمله ور شده و برخی از وزارت خانه ها را به اشغال خود در آوردند. آن ها میدان عمل خود را وسعت بخشیده و در سراسر اوکرائین دست به تخریب بناهای قدیمی و آثار فرهنگی زده اند. شخصیت ها و دفاتر احزاب و گروه های چپ و دیگر تشکل های مردمی مورد تهاجم قرار گرفتند. با کمال تاسف دولت در مقابل این همه تعدی و جور و ستم به شهروندان اوکرائین تا به حال نظاره گر حوادث بوده و از چاره اندیشی و هراقدام عملی  برای حفظ جان و مال مردم و منافع ملی کشور خود داری کرده است.

حکومت اوکرائین به پیشنهاد حزب کمونیست این کشور برای آغاز رفرم سیاسی، یعنی  سیستم فدرالی در اداره امور کشور که می تواند در بر گیرنده اراده مردم برای مشارکت در تصمیم گیری های اساسی برسرنوشت کشور باشد توجه نکرده است. توصیه های مسولانه احزاب چپ کشورهای برادر،  از جمله بیانیه رهبر حزب کمونیست روسیه  که هشدار داد "از کودتای خزنده در اوکرائین جلو گیری کنید" جدی گرفته نشد. حزب کمونیست اوکرائین و دیگر احزاب چپ این کشور، جهت تقویت یک پارچگی ملی و حکومتی قدرتمند و ممانعت از تجزیه کشور، خواهان برگزاری رفراندوم سراسری هستند. راه حلی که نجات بخش کشور و مصون ماندن از تعرضات نیروهای اهریمنی فاشیست خواهد شد.

کشورهای غربی سعی کرده و خواهند کرد تا به هر قیمت اوکرائین را در چنگ خود بگیرند و بر مواد معدنی و زمین های کشاورزی مساعد اوکرائین تسلط یافته و این کشور را به بازار کالاهای خود تبدیل کنند و اوکرائین را به پایگاهی برای سازمان نظامی ناتو جهت دست اندازی به روسیه و بلاروس تبدیل کنند.

مردم روسیه و دیگر خلق های برادرنمی توانند در مقابل آن چه بر مردم اوکرائین و سر زمین آنان می گذرد بی تفاوت باشند.

این واقعیتی است آشکار که حکومت اوکرائین توانایی کنترل بحران های بوجود آمده را ندارد. به همین دلیل احزاب چپ با کمک نهادهای کارگری، زنان، دانشجویان، شوراهای مناطق مصمم اند با تشکیل نیروهای شبه نظامی برای مقابله با فاشیست ها و حراست از جان و مال مردم، ساختمان ها و ادارات دولتی کمر همت را ببندند. ضرورت دیگر این تشکل ها آماده سازی زمینه برای ساختار حکومت های محلی و در نهایت ایجاد حکومت فدارالی در این کشور است.

اوکرائین برای فایق آمدن بر بحران های داخلی و خارجی خود، باید در ترکیب اتحاد گمرکی و در نهایت، همگرایی اقتصادی و سیاسی هماهنگ با روسیه، بلاروس و قزاقستان قرار گیرد و این چهار کشور با پیشینه تاریخی درخشان اتحاد خلق ها، زمینه های فرارویی به اتحاد شوروی مقتدر را فراهم کنند. افتادن اوکرائین به چنگال آمریکا و اتحادیه اروپا نتیجه ای جز تشدید اختلافات قومی و مذهبی و کشت و کشتار، فلاکت و ادبار برای مردم این کشور و مردم منطقه نخواهد داشت. دستیابی آنان به این کشور یعنی سلطه فاشیسم در این منطقه و خطر جنگ و ویرانی.

انجمن ما مسئولانه توجه ویژه شما روسای جمهور را به حل و فصل سریع مسائل اوکرائین جلب می کند و از شما می خواهد از هر گونه فرصت سوزی اجتناب کنید.

با احترام،انجمن دانشمندان هوادار سوسیالیسم روسیه

 

(1.م ) سناتور مک کین در جنگ ویتنام خلبان هواپیمای جنگی بی 52 بود که هنگام بمباران شهر هانوی هواپیمای او توسط نیروی پدافند این کشوربه زیر کشیده شد و زنده ماند. او به مدت 5 سال در شهر هانوی زندانی بود و پس از جنگ به آمریکا برگردانده شد.

 

 

 

                        راه توده  44    اول اسفند ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت