راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

انتخابات آینده

در یونان

شگفتی خواهد آفرید!

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

 
 

 

به نوشته هفته نامه اشپیگل "انگلا مرکل" صدر اعظم آلمان مانع هر نوع کمک مالی وهمبستگی با یونان است.  صدراعظم آلمان که مدافع سیاست ریاضت سخت اقتصادی در اروپاست توانست طرح وزیر قدرتمند امور مالی خود  را که میخواست سیگنال همبستگی آلمان را قبل از انتخابات پارلمانی اروپا با ارسال سومین بسته کمک مالی برای نجات اقتصادی به یونان اعلام کند متوقف کرد .

حال این سئوال مطرح است که صدر اعظم آلمان به چه دلیلی در  شرایط دشواری که مردم یونان بسر میبرند مانع ارسال" بسته نجات مالی" به یونان شد. آیا او از نتایج انتخابات  آینده پارلمان اروپا نگران است ؟

در واقع صدراعظم راستگرای آلمان امیدوار است با این تصمیم آراء رای دهندگان ضد اروپائی را به سوی خود جلب کند و آرا آنها را برای یک آلمان "آ اف د " در انتخابات آینده پارلمان اروپا که در 25 مه آینده برگزار می شود تصرف کند . "آ اف د" حزبی راستگراست که طرفدار رها کردن یورو وباز گشت به واحد پولی گذشته آلمان "مارک" است. حزبی که حتی در انتخابات مجلس فدرال آلمان در 22 سپتامبر هیچ یک از نامزدهای آن موفق نشدند آرای کافی را برای نمایندگی مجلس فدرال آلمان  بدست آورند.

در مقابل این سیاست، وزیر اقتصاد آلمان "لفگانگ شوبیل" امیدوار است یک طرح جدید برای کمک به یونان به تقویت ائتلاف میان محافظه کاران آلمان وسوسیالست های یونان که در آتن دولت را دردست دارند کمک کند. وی معتقد است در غیر اینصورت بی ثباتی جدید در یونان می تواند  بحران در منطقه یورو را تشدید کند. بنا بر نظر سنجی ها حزب چپ رادیکال یونان "سیریزا" به رهبری الکسیس تسیپراس پیروز انتخابات آینده شهرداری های یونان است. همچنین این حزب در انتخابات پارلمان اروپا بر دیگر رقیبان خود که اکثرا از احزاب سنتی یونان تشکیل شده اند پیروز خواهد شد.

صدر اعظم آلمان از این پیروزی نگران است.

رهبر حزب سیریزا در مصاحبه با روزنامه "دویچه زایتونگ "آلمان فاش ساخت که اتحادیه اروپا و بخصوص آلمان "یونان را مانند خوکچه آزمایشگاهی" مورد بهره برداری برای منافع خود قرار میدهد . وی گفت "اتحادیه اروپا با  بسته نجات"  میخواهند مردم یونان را آزمایش کند که تا چه حدی فشار های ریاضت اقتصادی را می توانند تحمل کنند. برنامه اقتصادی ترویکا  تحمیل بدهی های بیشتر بر دوش مردم یونان است. وی افزود، زمانی که اولین برنامه کمک مالی اتحادیه اروپا در سال 2010 به یونان مورد تائید قرار گرفت کسری بودجه عمومی در یونان معادل 120 در صد از تولید داخلی بود و اکنون این کسری عمومی به 175 در صد افزایش یافته است. این کمک ها بی معنی است. برنامه ریاضت اقتصادی برنامه جدید صرفه جویی بر دوش مردم تنها ایجاد نیازهای جدید به وام و اعتبار را به همراه دارد . ما برای نجات اقتصادی یونان به پول  ـ وام اتحادیه اروپا- نیازی نداریم، به یک سیاست نوین در جهت منافع مردم نیازمند هستیم. این وام ها فقط هزینه برنامه جدید ریاضتی می شود و  کسری بودجه عمومی را افزایش میدهد. یونان در سال 2010 تحت حمایت مالی" ترویکا" صندوق بین المللی پول، کمیسیون اتحادیه اروپا و بانک مرکزی اروپا قرار گرفت و قرار شد که دو برنامه کمک مالی معادل 240 میلیارد یورو برای جلو گیری از ورشکستگی بانکها به یونان داده شود. در مقابل این وام دولت یونان موظف است ریاضت شدیدتر اقتصادی را اجرا کند. این برنامه هزینه های زندگی مردم را باز هم بیشتر خواهد کرد. حزب چپ رادیکال یونان به رهبری الکسیس تسیپراس از آغاز برنامه های ریاضتی، دولت را مورد انتقاد شدید قرار داد. در اواخر ماه ژانویه الکسیس تسیپراس در پاریس در دفتر حزب کمونیست فرانسه گفت: "ما در انتخابات آینده، اروپا را شگفت زده خواهیم کرد"

 

 

 

                        راه توده  44    اول اسفند ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت