راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

فتیله جنگ داخل

در عراق را

عربستان روشن کرده

صدای مسکو - آزاده اسفندیاری

 
 

 

"بان گی مون" دبیر کل سازمان ملل متحد در پایان مذاکرات خود با نخست وزیر عراق "نوری المالکی" اعلام کرد که قصد دارد با اعضای شورای امنیت در خصوص تائید حمایت ها و پشتیبانی های مالی عربستان سعودی از تروریست ها در عراق گفتگو کند.

پیشتر شبکه  تلویزیونی " السوماریا" ی عراق اطلاع داده بود، یکی از افراد دستگیر شده در جریان عملیات ضد تروریستی در غرب عراق فرمانده گروه " دولت اسلامی عراق و شام" بوده است و مشخص شد که از عربستان سعودی 150 میلیون دلار برای سازماندهی شورش های مسلحانه دریافت کرده است. ضمنا این اولین نشانه آشکار حضور ریاض در حمایت از تروریسم نیست. عالیه نصیف نماینده مجلس عراق می گوید :

ما شواهد بسیاری در اختیار داریم که نشان می دهد عربستان سعودی و همچنین قطر تامین مالی تروریست ها را برعهده دارند. از جمله ریاض بر اساس اسناد ما، در به هم ریختن نظم سیاسی عراق نقش دارد. ضمنا سعودی ها از تروریست هایی حمایت می کنند که ارتش عراق عملیات های نظامی علیه آنها را آغاز کرده است. همچنین جدال های حول نماینده دستگیر شده "احمد الالوانی" پنهان شدنی نیست. محافظان وی که بر اساس برخی شواهد اعضای گروهک های افراطی بودند هنگام انتقال وی به زندان، به سمت نیروهای مسلح تیر اندازی کردند. نباید فراموش کرد که رئیس جمهور سابق عراق "تارک ال هاشمی" نیز به اعمال تروریستی محکوم شده است. او به عربستان سعودی پناهنده شده است. با در نظر گرفتن همه این مسائل عراق با استناد به دو قطعنامه شورای امنیت به سازمان ملل مراجعه کرده است . در این قطعنامه ها کشورهایی که از لحاظ مالی و اطلاعاتی از تروریست ها حمایت می کنند متهم به همکاری با تروریست ها هستند. علاوه بر این، بغداد به تمامی سازمان های جهانی، شواهد و اسناد مربوط به این مسئله را ارائه کرده است.

طی چند سال اخیر دولت سوریه نیز نامه هایی مبنی بر نقش عربستان سعودی در حمایت از تروریسم به سازمان ملل متحد ارائه کرده است. نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد "بشار جعفری" نیز اخیرا چنین نامه ای را ارسال کرده است. کارشناسان می گویند تا این لحظه هیچ توجهی از جانب آمریکایی ها و سایر اعضا به آنها نشده است.

اما چرا اکنون تامین مالی تروریست ها از جانب عربستان سعودی در عراق و سوریه مسئله قطعی برای سازمان ملل متحد شده است؟

یک تحلیلگر سیاسی در روسیه بنام "سمن باگداساروف" می گوید:

اینکه عربستان سعودی برخی از ساختارهای رادیکال در سایر کشورها را حمایت می کند از مدت ها پیش بر کسی پوشیده نبوده است. چرا ناگهان بان گی مون به این مسئله علاقمند شده است؟ بدیهی است که غرب فهمیده شرایط در سوریه دشوار و از کنترل خارج شده است. هیچگونه مخالف هدایت شده ای وجود ندارد، نیروهایی که علیه بشار اسد می جنگند بیشتر از مواضع رادیکال و از جمله در ارتباط با غرب هستند. فعالیت "دولت اسلامی عراق و شام" در خود عراق به مناطقی آسیب و خسارت می رساند که شرکت های نفتی آمریکایی در آنجا کار می کنند.

برخی از کارشناسان معتقدند که آمریکا با متهم کردن عربستان سعودی از طریق سازمان ملل متحد هدف مهار شرکای بی عیب و نقص گذشته خود را دنبال می کند که این اواخر به متحدان سرکش تبدیل شده اند. از جمله عربستان. مورد مشابه دیگر، پس از 2001 بود. یعنی زمانی که آمریکا "جنگ جهانی علیه تروریسم" را اعلام کرد. در آن زمان به بسیاری از متحدان سابق آمریکا حمله شد، کسانی که به مرور زمان اختیارات بیش از حد برای خود قائل شده بودند.

 

 

 

                        راه توده  44    26 دی ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت