راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

گردش به چپ

در سیاست خارجی

باید درسیاست

داخلی نیزآغاز شود!

سایت حزب کمونیست روسیه - آزاده اسفندیاری

 
 

 

کانال تلوزیونی 24 روسیه روز 12 ژانویه مصاحبه ای با"گنادی آندریوچ زوگانف"  رهبر حزب کمونیست روسیه فدراتیو انجام داد. در این مصاحبه نظر رهبر حزب کمونیست روسیه در مورد حوادث سال گذشته و چشم انداز سال 2014 میلادی سوال  شده است که به اختصار چنین است:

 

خبر ساز ترین حادثه سال گذشته در روسیه پس از سال ها و برای اولین بار، اذعان رئیس جمهور کشور"ولادیمیر پوتین"، صحه گذاشتن و تایید نظرات حزب ما بود.

نظرات حزب کمونیست روسیه در مورد حل مسائل داخلی و خارجی کشور، همگی مستند هستند و درستی آن ها به میلیون ها مردم شوروی سابق به اثبات رسیده است. ما در بدو امر این فاش گوئی رئیس جمهور را به فال نیک گرفته و همچنان بر برنامه های حزب کمونیست اصرار خواهیم داشت. این تائید و فاش گوئی زمانی ارزشمند خواهد بود که در عمل خلق های ما به بالا ترین رشته های علمی، سیاسی و اقتصادی جهان دست پیدا کنند.

در ملاقات هائی که چندی پیش، 14 اپوزسیون پارلمانی روسیه از جمله نمایندگان حزب کمونیست با رئیس جمهور داشتند، صراحتا گفته شد که با ترکیب این دولت شما نخواهید توانست برای مدرنیزه کردن صنعت و ایجاد 25 میلیون شغل در کشور موفقیتی به دست بیآورید. اگر زمان اتحاد شوروی در یک فرصت ده ساله رهبری کشور موفق به ساختن 6 هزار موسسه صنعتی شد، این دست آورد بر مبنای یک برنامه صحیح علمی از مدارس تا دانشگاه های کشور بود. قبل از هر چیز پرورش کادرهای علمی و زیر بنائی را باید تدارک دید، در غیر اینصورت نتیجه همین می شود که میلیاردها ذخیره مالی کشور به دست الیگارش ها به خارج منتقل شده و نخبه های علمی کشور ما در پائین ترین سطح جهانی قرار گرفته اند. برای اجرای طرح رئیس جمهور، جهت ایجاد 25 میلیون شغل، نیاز به حد اقل دوسال بودجه روسیه است.

در سال گذشته دولت حدود 16 تریلیون روبل مواد خام به خارج فروخته است. از این مقدار فقط 6 تریلیون روبل به خزانه کشور بازگشته است. (هر 31 روبل یک دلار آمریکا.م) میلیاردرهای روسیه روزانه یک میلیارد دلار از کشور خارج می کنند و به کسی و ارگانی هم جوابگو نیستند.

خوشبختانه در سال گشته رئیس جمهور دستور اکید برای کنترل خروج ارز از کشورصادر کرد.

ضرب المثلی است که می گویند برای روس ها علم بدون فرهنگ، قدرت بدون وجدان و نوشیدنی بدون مزه چاره ساز است. این چاره سازی برای چه و برای چه کسانی است؟ زمانی که علم محتوای لازمه را نداشته باشد، فریب دادن مردم آسان خواهد بود.

با رفرمی که دولت در سیستم دانشگاهی کشور انجام داده است (پولی کردن دانشگاه ها) دانشگاه های ما بر خلاف زمان اتحاد شوروی نمی توانند با دیگر کشورهای جهان رقابت کنند. چندی پیش هزار تن از نخبه های علمی جهان در شهر لایپزیک آلمان در یک مسابقه شرکت کردند. در این مسابقه  روسیه و لیتونی و کویت و کشور شیلی در یک ردیف قرار گرفتند! آلمان و سوئیس و فرانسه به ترتیب به مقام  های اول تا سوم رسیدند. آیا می توان بدون حمایت مالی همه جانبه از دانش آموزان و دانشجویان از سطح بالای علمی در کشور سخن گفت؟ تازه افرادی هم که از این نوع دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند، مدرک آن ها ارزش علمی لازمه را دارد؟ ضمن این که برای پیدا کردن شغل همان رشته ای که درس خوانده اند نیز کار پیدا نمی شود.

در مورد سیاست خارجی، خوشبختانه در سال گذشته کشور ما چرخش به چپ را شروع کرد. ما این چرخش را به فال نیک گرفته و تلاش خواهیم کرد که همین رویکرد را در داخل نیز داشته باشیم. ایستادگی در مقابل سقوط سوریه به ورطه نابودی، ناشی از سیاست درست و سنتی کشور روسیه است. منافع ملی ما ایجاب می کند همراه با ایران و جمهوری خلق چین، آرامش و صلح را نه تنها به مردم و حکومت سوریه بلکه به کل منطقه خاور میانه باز گردانیم و مانع از آن شویم که موج استیلا گری غرب بیش از این در جهان گسترش یابد.

درارتباط با اکراین، کمک به این کشور برای برون رفتن از چمبره مشکلاتی که اتحادیه اروپا و آمریکا در آن بوجود آورده اند، یکی از مهم ترین وظائف استراتژیک ما است. همکاری با اکراین، کشور های ما را هم به لحاظ پتانسیل جمعیتی و هم تکنیکی بسیار قوی تر خواهد کرد.

سیاست و نگاه روسیه فدراتیو به درستی به طرف آسیا و اقیانوس آرام، سمت و سو پیدا کرده است. این منطقه از جهان با تحولات عظیم خود قادر خواهد بود تبدیل به قدرتمند ترین حوزه تصمیم گیری جهان شود. همکاری و تشریک مساعی با جمهوری خلق چین و ویتنام سوسیالیستی دقیقا به همین منظر برنامه ریزی شده است. کشور بزرگ چین با رشد اقتصادی 12 در صد و ویتنام با رشد اقتصادی 6 در صد بالا ترین مکان ها را از نظر اقتصادی دارند. منافع خلق های روسیه ایجاب می کند تا با کشورهائی که عاری از بحران های اقتصادی و سیاسی هستند در سطح وسیع همکاری کند.

 داشتن استراتژی مشترک با جمهوری خلق چین تا به حال منجر به آن شده است که ما متحدین قابل اعتمادی در همه قاراه های جهان داشته باشیم.

 

 

 

                        راه توده  44    3 بهمن ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت