راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کنگره 17 حزب

کمونیست در مینسک

ترجمه و تدوین آزاده اسفندیاری

از سایت های حزب کمونیست روسیه و ساویتسکایا راسیا

 

 

سی و پنجمین کنگره احزاب متحد زمان اتحاد شوروی، اول نوامبر در شهر مینسک پایتخت جمهوری بلاروس برگزار شد.

این دومین کنگره مهمی است که در مینسک برگزار می شود.

اولین کنگره حزب سوسیال دمکرات کارگری روسیه در اول ماه مارس 1898 به طور مخفیانه و در شرایط اختناق امپراطوری تزاری در مینسک و با پیام لنین تشکیل شد. کنگره ای که تصمیمات آن تاریخ ساز شد و مصوبات آن راه را برای تشکیل اولین دولت کارگری – دهقانی جهان هموار کرد. و کنگره اخیر که نه تنها برگزاری کنونی آن دارای اهمیت بود، بلکه شاید در آینده بدلیل تصمیماتی که در آن گرفته شد، از آن بعنوان کنگره ای تاریخی یاد شود. با اشاره به همین نکته است که رئیس جمهور بلاروس در پیام خود به کنگره نوشت:

برای اولین بار در سال 1898 شهر مینسک پذیرای اولین کنگره حزب سوسیال دمکرات کارگری روسیه با حضور لنین بود. این کنگره زمینه ساز تشکیل حزب کمونیست روسیه شوروی و سپس حزب پر افتخار اتحاد جماهیرشوری گردید . انتخاب شهر مینسک برای برگزاری این کنگره را نمی توان بر حسب اتفاق دانست . قبل هر چیز وجود احزاب شما بیانگر پیگیری از ایده و راه  سوسیالیسم ، آزادی و دفاع از توده های انسانی است. کشور بلاروس همواره سعی بر آن داشته است تا با کشورهایی که مشترکات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دارد روابط استراتژیک بر قرار کند. با اطمینان می توان گفت که تلاش های شما برای دستیابی به عدالت اجتماعی، آزادی ، تعیین سرنوشت مردم به دست خود و فرصت زندگی مسالمت آمیز سرانجام جامه عمل خواهد پوشید .

 

کنگره در شرایطی برگزار شد که در برخی از جمهوری های اتحاد شوروی سابق، نئو فاشیست ها با پشتیبانی آمریکا و اروپا به حاکمیت رسیده‌ اند و در اوکرائین آتش جنگ شعله ور است . بدین ترتیب انتخاب مینسک برای تشکیل کنگره هم جنبه سمبولیک داشت و هم جنبه امنیتی. بویژه که مذاکرات مربوط به آتش بس در اوکرائین نیز در همین شهر برگزار شد.

119 نماینده از کشور های روسیه، اوکرائین، قزاقستان، بلاروس، ازبکستان، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، تاجیکستان، مولداوی، استونی، لیتوانی، لیتونی، قرقیزستان، آبخازی و اوستینای جنوبی در کنگره شرکت داشتند.

جلسه با خواندن سرود اینترناسیونال توسط نمایندگان شروع شد و سپس پیام "الکساندر لوکاشنکو" رئیس جمهور بلاروس به کنگره توسط " ایگور کورپنکو"رهبر حزب کمونیست بلاروس قرائت شد.

"گنادی زوگانف" دبیر اول اتحادیه احزاب کمونیست، گزارش کاری گنگره را ارائه کرد. کنگره مجددا وی را به دبیر اولی احزاب کمونیست انتخاب نمود.

مرکزی ترین بحث های سیاسی و گزارشات نمایندگان به مسئله اوکرائین اختصاص داشت.  به همین دلیل دومین سخنران کنگره "پیتر سیماننکو" رهبر حزب کمونیست اوکرائین بود. او با تشریح وضعیت ناهنجار کشور خود گفت:

"حکومت کنونی بدون حمایت مستقیم امپریالیسم آمریکا نمی توانست بر سرنوشت مردم و کشور اوکرائین حاکم شود. آمریکا در پی آن است تا با آشفته کردن و هرج و مرج اوضاع در سرزمین اوکرائین سیاست کاخ سفید را برای کنترل منطقه اعمال کند. رژیم حاکم بر کیف با کودتا دولت تشکیل داده و جنگ را بر مردم و کشور تحمیل کرده است. دولت فاشیستی در بازداشت شهروندان و شکنجه و قتل آنها به خود تردید راه نمی دهد. آنها تا به حال از همه امکانات برای محدود کردن و سرکوب کمونیست ها بهره گرفته اند، اما مردم فراموش نمی کنند که کمونیست ها به لحاظ تاریخی چه نقشی در دفاع  از سرزمین اوکرائین و اعتلای زندگی مردم داشته اند. ما تمام تلاش خود را در داخل و خارج اوکرائین به کار برده و خواهیم برد تا نیروهای ضد فاشیست را در یک هماهنگی موثر سازماندهی کرده و با همیاری مردم اوکرائین آنها را از کشور برانیم".

سیموننکو در پایان سخنرانی خود یاد آوری کرد که شرایط اجتماعی و اقتصادی جهانی و منطقه ای ایجاب می کند تا با تکیه بر اندیشه های دوران ساز مارکسیسم لنینیسم راهکارهای متناسب شرایط امروزارائه شود تا امنیت و صلح در جهان بر قرار گردد.

در بخش دیگری از کار کنگره "ولادیمیر ورونین" رهبر حزب کمونیست مولداوی گفت:

"با شرایط  ناهنجاری که امروزه بر مردم جهان تحمیل شده، وظیفه ما کمونیست‌ ها ایجاب می ‌کند تا صفوف خود را هر چه فشرده تر کنیم ". او یاد آوری کرد که حزب کمونیست روسیه در وحدت احزاب کمونیست نقش ویژه ایفاء می کند. ورونین وضعیت اجتماعی و اقتصادی مردم مولداوی را پس از کودتای پارلمانی در این کشور توسط اتحادیه اروپا فلاکت بار خواند.

رهبر حزب کمونیست گرجستان "ت . پی پیا " در نوبت سخنرانی خود گفت: "راهی را که فاشیست ها در اوکرائین گشوده اند قبلا در گرجستان توسط "ساکا شویلی" به بوته آزمایش گذاشته شد که نتیجه آن تجزیه کشور و فاجعه اقتصادی است. افکار عمومی در کشور ما مملو از تنفر نسبت به دولت آمریکا است. اگر تحریک های آمریکا و پشتیبانی آنان نبود "ساکا شویلی" و همدستان او نمی توانستند سرنوشتی غم انگیز را برای مردم گرجستان رقم  بزنند". رهبر حزب کمونیست گرجستان اتحاد و یگانگی جمهوری های سابق اتحاد شوروی را تنها ضامن اعتلای زندگی شرافتمندانه مردم این جمهوری ها و تقویت صلح جهانی دانست. او نقش "الکساندر لوکاشنکو "رئیس جمهور بلاروس را جهت تحقق بخشیدن به اتحاد جمهوری ها بی بدیل خواند . "ت.پی پیا " توانایی روسیه و حزب کمونیست این کشور را در امر وحدت و یکپارچگی خلق های اتحاد شوروی بسیار با اهمیت دانست.

در ادامه کار کنگره، رهبر حزب کمونیست لیتوانی "چه . ویستوسکی" در مورد وضعیت کشور خود گفت: " صنعت و کشاورزی در کشور ما عملا رو به نابودی است. جوانان و هر کس که بنیه و قوت بدنی داشته باشد اجبارا برای امرار معاش خود و خانواده  باید راهی چند کشور بزرگ اروپایی شود. به بیان روشن تر، هر سه کشور پری بالتیک عملا ورشکسته هستند". او خاطر نشان کرد که علیرغم هیاهوی "دمکراسی" آمریکایی و اروپایی، در استونی، لیتوانی و لیتونی احزاب کمونیست غیر قانونی و در شرایط مخفی فعالیت می کنند.

یاد آوری می شود که حزب کمونیست ترکمنستان نیز در این کشور غیر قانونی است. حزب کمونیست قزاقستان علیرغم عضویت این کشور در اتحادیه گمرکی با کشور های روسیه و بلاروس حق فعالیت علنی ندارد.  

 

 

 

 

 

                        راه توده  480     15 آبانماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت