راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

هنری کیسینجر

از توصیه به جنگ

با کوبا، تا توصیه

به مقابله با ایران

روزنامه یونگه ولت

ترجمه و تدوین عسگر داوودی

 

 

هنری کیسینجر که در امریکا و اروپا او را همچنان بعنوان یک نظریه پرداز در جمع جمهوریخواهان امریکا می شناسند، همزمان با جنگی که ارتش داعش در منطقه خاورمیانه راه انداخته دو بار اعلام کرده خطر جمهوری اسلامی ایران بیش از خطر داعش است. او عملا تقابل نظامی با ایران را توصیه می کند. یعنی همان خواستی که رهبران اسرائیل دارند.

روزنامه نیویورک تایمز چهارشنبه گذشته مطلبی منتشر کرد که در آن از پیشنهاد هنری کیسینجر وزیر خارجه اسبق امریکا در دولت جمهوریخواهان در سال 1976 به «جرالد فورد» رئیس جمهور وقت آمریکا برای تهاجم نظامی آمریکا به کوبا خبر می دهد. قرار بر این بوده که از طریق بمباران شهرهای کوبا و کلیه بنادر این کشور ساعات قبل از تهاجم هوائی بنادر نیز مخفیانه مین گذاری شود. در تاریخ 24 ماه مارچ سال 1976 پس از تصمیم گیری نهائی به تعدادی از فرماندهان نظامی درجه اول آمریکا برنامه تهاجم نظامی اطلاع داده می شود. «دونالد رامسفلد» از جمله مسئولینی بوده است که در برنامه این تهاجم می بایست شرکت داشته باشد.

روزنامه نیویورک تایمز آمریکا با استناد به مدارکی که تاکنون کاملا سری محسوب می شده اند این موضوع را مطرح کرده است. اما در اصل این افشاگری اخیرا در کتابی تازه منتشر شده با نام  "Back Channel to Cuba" توسط دو متخصص مسائل کوبا با اسامی  «ویلیام .م. لئوگراند» و «پیتر کرونبلو» انجام شده است.

نویسندگان کتاب مذکورنوشته اند که دلیل خشم کسینجر از انقلاب کوبا و شخص فیدل کاسترو به دلیل حمایت این کشور از جنبش استقلال طلبی در آفریقا بوده و دلیل اصلی و مشخص برنامه تهاجم به کوبا حمایت دولت فیدل کاسترو از جنبش استقلای طلبی در آنگولا بوده است. در آن تاریخ کشور آنگولا  مورد تهاجم گروه های راستگرای مامور از طرف دولت آپارتید افریقا جنوبی و تعدادی از گروه های راستگرای تحت حمایت آمریکا بود. این افراد می کوشیدند تا اقدام یازدهم ماه نوامبر در سال 1975 مردم آنگولا را که حرکتی ضد استعماری و استقلال طلبانه بود، خنثی کنند.

کمک دولت کوبا به استقلال آنگولا چنان خشم هنری کیسینجر را بر انگیخته بود که او در جمع کاخ سفید گفت: «من فکر می کنم ما باید به کوبا حمله کنیم.» کیسینجر می خواست تا علاوه بر بمباران شهرها و مین گذاری بنادر کوبا از پیاده نظام نیز از طریق مراکز مخفی آمریکا در خلیج گوانتانامو تهاجم انجام شده و کوبا محاصر دریائی شود. او گفت:« ما باید بطور اجتناب ناپذیر و کار آمد» اقدام کنیم.

اما کسینجر نتوانست برنامه تهاجمی مورد نظرش را در عمل پیاده کند، زیرا در بیست و سوم ماه ژانویه 1977 «جیمز کارتر» به ریاست جمهوری انتخاب شد و او را از مسئولیت وزارت خارجه برکنار کرد. برآوردها نشان می دهد که این تهاجم احتمالی می توانست فجایع جبران ناپذیری حتی در عرصه بین المللی ایجاد کند. کسینجر بعد ها به عنوان یکی از مسئولین مسائل امور خارجه و نظامی در آرژانتین و شیلی به کار گمارده شد. اسناد نشان می دهد که کیسینجر یکی از اصلی ترین افراد دخیل در کودتای نظامی 11 سپتامبر سال 1973 بر علیه رئیس جمهور منتخب مردم شیلی بوده است که به دیکتاتوری خونین «آگوستو پینوشه» انجامید.

موارد مطرح شده در کتاب موضوع انفجار در ششم ماه اکتبر سال 1976 را نیز به میان می کشد. در آن تاریخ انفجاری در «جزیره بربادوس» اتفاق افتاد که 73 تن در این انفجار کشته شدند. مسئولین ونزوئلائی و باربادوسی اعلام کردند که « ورلاندو بوش» و « لوئز پوسادو کاریلز» دو مهاجر ضد انقلاب کوبا  در این انفجار دست داشته اند.آنچه که مشخص است «لوئز پوسادو کاریلز» عامل سازمان سیا بوده است. او در سال 2011 در آمریکا درگذشت، اما «لوئز پوسادو کاریلز» در حال حاضر در میامی زندگی می کند و همچنان علیه کوبا فعال است. هر دو شخص دارای پرونده های جنائی بوده اند. انفجار بمب ها در جزیره باربادوس تحت حمایت مسئولین آمریکائی انجام شد.

https://www.jungewelt.de/ausland/kriegsplan-gegen-kuba

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  474  دهم مهر ماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت