راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 


انقلاب اجتماعی
پای صندوق های
انتخابات در برزیل

با استفاده از مطالب نشریه "اومانیته"
ترجمه و تدوین- آذرنگ

 

در هفته ای که گذشت، دو انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری برگزار شد. یک انتخابات در اوکرائین که بخش شرقی این کشور عملا در آن شرکت نکرد و پیروز آن احزاب دست راستی و فاشیست مسلک بودند و آینده نتایج بحران زای آن را نشان خواهد داد، و انتخابات در بزرگترین و پرجمعیت ترین کشور امریکا لاتین یعنی برزیل. کشوری که توانسته به کمک سیاست های ملی و واقع بینانه، در سالهای اخیر به تکنیک اتمی فراتر از آن مرزی که رویای مقامات جمهوری اسلامی دست یابد. کشوری که در کنار چهار کشور چین، روسیه، هند و افریقای جنوبی جبهه ای اقتصادی سیاسی بنام "بریکس" را تشکیل داده و پایه گذار بانکی شده که با سرمایه اصلی چین تشکیل شده تا در مقابل بانک جهانی، بانک اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول بایستد.
در انتخابات ریاست جمهوری برزیل، خانم "دیلما روسف" با نزدیک به 52 درصد آراء در مقام خود باقی ماند و برای 4 سال دیگری رئیس جمهور منتخب مردم برزیل شد.
دیلما روسف از سوی "حزب کارگر" نامزد این انتخابات بود و توانست "اسیونئوس" از حزب سوسیال دمکرات راستگرای برزیل شکست بدهد. پس از پایان سلطه دیکتاتوری در سال 1985 بر کشور برزیل، این سخت رین و فشرده ترین مبارزه انتخاباتی در تاریخ برزیل ارزیابی شده است. مردم در شهرهای صنعتی و روستائی به خانم روسف رای دادند. وی بلافاصله بعد از اعلام نتایج رسمی انتخابات خواستار گفتگو با رقبای انتخاباتی خود برای همکاری شد و به هواداران خود اعلام کرد که" گفتگو با مخالفان یکی از اولویت های دولت جدید میباشد. من امیدوارم رئیس جمهوری لایق برای همه مردم برزیل باشم. وی افزود دولت جدید اصلاحات سیاسی و اقتصادی و اجتماعی را و همچنین تقویت مبارزه با فساد مالی را بعنوان برنامه های اساسی دولت پیش خواهد برد.
گفته می شود 70 در صد از 142 میلیون از واجدین حق رای از جمعیت نزدیک به 200 میلیونی این کشور در انتخابات شرکت کردند و این خود یک رکورد تاریخی در حد انقلاب در پای صندوق های رای برای برزیل و امریکا لاتین بود. انقلابی که در آن از خشونت خبری نبود. در برزیل دادن رای برای افراد 18 تا 70 سال اجباری است اما انتخاب میان نامزدها اختیاری!
برزیل اکنون ششمین قدرت اقتصادی جهان است و طی 12 سال گذشته، هم توسط رئیس جمهور سابق "لولا" و هم توسط خانم "روسف" اقتصادی ملی با رویکرد اجتماعی و مردمی دراین کشور پیش برده می شود.
خانم روسف که زمانی در عملیات پارتیزانی دستگیر و سالها در زندان بود، اکنون پرچمدار یک انقلاب آرام و بدون خونریزی و متکی به صندوق های رای است.
برنامه های اجتماعی در دو دوره ریاست جمهوری" لولا" و اکنون در 4 سال دوره دوم ریاست جمهوری "دیلما روسف" پیش برده می شود. تاکنون بموجب برنامه های اجتماعی دوران "لولا" و "روسف" 50 میلیون شهروندان برزیلی از مزایای "حقوق خانواده" برخودار شده اند. بیش از 1.7 میلیون خانواده به مسکن با اجاره های کم دست یافتند و در مجموع، 35 میلیون برزیلی از گرسنگی و فقر نجات یافته اند . 19 دانشگاه در همین دوران با درآمدهای نفتی در برزیل تاسیس شده است.
مردم برزیل به ادامه این برنامه های رای دادند.

" . http://www.humanite.fr/bresil-le-duel-final-neves-rousseff-polarise-la-societe-555500

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  479    هشتم آبان ماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت