راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مردم اروگوئه
یکبار دیگر
به "چپ" رای دادند

اومانیته- ترجمه الف. آذرفریتاش
 

مردم اروگوئه یکشنبه گذشته جانشین رئیس جمهور محبوب خود موچیگا "په په" را انتخاب کردند. "تاباره وازکز" نامزد مورد علاقه مردم از جناح چپ با 55.5 درصد آراء رئیس جمهور اروگوئه شد. وی پزشک و 74 ساله است . تاباره برای اولین بار در سال 2005 ــ 2010 رئیس جمهور اروگوئه شد و اکنون دوباره به قدرت باز می گردد. رقیب او"لویس کالا پو" از حزب راست میانه 44.5 در صد آراء را بدست آورد.
با پیروزی در انتخابات، وازکز اطمینان دارد که اکثریت را در پارلمان در اختیار خواهد داشت. اکنون ائتلاف احزاب چپ بمدت سه دوره متوالی است که قدرت را در اروگوئه در دست دارند . "تا باره وازکز" 2005 ـ2010، موچیکا معرف به "په په "که برای شیوه زندگی ساده و سخنرانی های شور انگیز و صریحش در جهان شهرت دارد و "وازکز" که اکنون مسئولیت سختی را برای پیشبرد آرمان های انقلاب برعهده دارد. وی اکنون وارث اقتصاد سالم در اروگوئه با رشد متوسط 5 درصدی است که از دولت گذشته موچیکا "په په " مردی فروتن و سخنران به یاد گار رسیده است.
در دولت موچیکا قوانین مترقی در اروگوئه به تصویب رسید. اصلاحات در سیستم آموزش و پرورش و بهداشت و خدمات عمومی و همچنین سقط جنین و غیره ... از آن جمله اند. وی در زمانی مقام خود را ترک می کند که اروگوئه برخلاف دو کشور همسایه اش برزیل و آرژانتین از رشد اقتصادی مثبتی برخوردار است. تاباره وازکز نیز در برنامه انتخاباتی خود متعهد شد که توجه ویژه ای به آموزش و پرورش و زیر ساخت های اقتصادی و امنیت در کشور داشته باشد. "اروگوئه یکی از ثروتمندترین و امن ترین کشور های امریکای لاتین است".
از پیام تبریک حزب کمونیست فرانسه به "تا باره وازکز": «مردم ارو گوئه با پشتیبانی از سیاست های تحول اجتماعی بار دیگر موفق شدند قدرت را در دست خود نگهدارند. پیشرفت های چشمگیر اقتصادی و اجتماعی از جمله استانداردهای زندگی، کاهش چشمگیر فقر، سیاست عدالت مالیاتی و تصویب قانون جدید برای کارگران در دوران ده ساله ریاست جمهوری تاباره وازکز و موچیکا "په په" تا کنون اروگوئه را یکی از ثروتمند ترین و امن ترین کشورهای امریکای لا تین کرده و نشان داده که رشد اقتصادی بر اساس توزیع مجدد ثروت و عدالت اجتماعی در جهان امکان پذیر است.»
http://www.humanite.fr/uruguay-tabare-vazquez-elu-president-558964#sthash.rXHoQ5MM.Y32br0Jt.dpbs

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  483   13 آذرماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت