راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دولت کودتائی کیف

از در داخل رانده

در خارج مانده!

آزاده اسفندیاری

 

این نوشته بر اساس گفت و گویی با سردبیر روزنامه پراودا ارگان حزب کمونیست بلاروس تنظیم گردیده است 

نا کارآمدی ارتش اوکرائین

در پی رفراندم در دونتسک و لوگانسک، بخش شرقی اوکرائین، جهت جدایی از حکومت مرکزی این کشور" پوروشنکو"رئیس جمهور مورد پشتیبان غرب خواست با مشت آهنین اراده مردم آن مناطق را شکسته و وادار به قبول حاکمیت خود کند.

با شعله ور شدن آتش نا رضایتی مردم اوکرائین زمان ریاست جمهوری "ویکتور یانوکویچ" حزب کمونیست و دیگر احزاب ملی این کشور طرح  برگزاری همه پرسی برای سیستم فدرالی حکومت را به پارلمان و دفتر ریاست جمهوری ارائه دادند. متاسفانه رئیس جمهور وقت با تعلل و عدم استفاده از اختیارات قانونی خود "میدان" را برای مداخلات ایالات متحده آمریکا و هم پیمانان اروپایی او باز گذاشت.در کیف با کودتای فاشیستی طرفداران باندرا، به حکومت یانوکویچ پایان داده شد و با انتخابات مدیریت شده ،"پروشنکو" مورد تایید غرب مقام ریاست جمهوری را به دست آورد.

شبه جزیره کریمه در یک رفراندم با 93 درصد رای مردم به روسیه ملحق شد و در شرق اوکرائین، دونتسک و لوگانسگ، مردم رای به جدایی از اوکرائین با نام "نوایا راسیا"- روسیه جدید- دادند.

از فردای اعلام جدایی شرق اوکرائین از حکومت مرکزی، ارتش این کشور با مدیریت سیاستمداران و کار شناسان نظامی غربی آتش جنگ برادر کشی را در این مناطق برافروخت. طبق آمار سازمان ملل متحد تلفات این جنگ تا به حال بیش از 4500 کشته و دهها هزار زخمی شده اند. (مقامات محلی رقم کشته شدگان را تا 30 هزار اعلام کرده اند.) بیش از یک میلیون آواره شده اند که بیشترین آن ها به روسیه سرازیر و هزاران تن نیز راهی بلاروس و دیگر مناطق همجوارشده اند.

طی جنگ مقامات کیف تا به حال هیچ گونه پیروزی نظامی به دست نیاورده اند ،یک:

ارتش انگیزه جنگ برادر کشی ندارد، دو:حکومت "نواراسیا " از پشتیبانی مردمی برخوردار است و می داند از چه چیز و چه کس دفاع کند.علاوه بر آن "جمهوری خلق نواراسیا" از پشتیبانی ده ها هزار داوطلب از روسیه ، جمهوری های سابق اتحاد شوروی و دیگر ملیت ها برخوردار است.

علیرغم هیاهوی غربی ها روسیه هیچگونه نیروی نظامی در شرق اوکرائین پیاده نکرده است.اگر چه متخصصان نظامی داوطلب روسی به کمک برادران خود برای دفاع از خانه و کاشانه شان به صف آنان پیوسته اند.مبارزان شرق اوکرائین به طور عمده سلاح های خود را از ارتش اوکرائین به غنیمت می گیرند و یا از آنان خریداری می کنند.

با در پیش رو بودن زمستان و سرما و یخبندان در اوکرائین خصوصا در مناطق شرقی، ادامه جنگ بمراتب سخت تر و پیچیده تر خواهد شد.حکومت این کشور وارد معرکه ای شده است که پایانی برای آن قابل تصور نیست. از یک طرف در نشست های صلح شرکت می کند و بر مصوبات آن جلسات مهر تایید می زند و از طرفی دیگر به جنگ ادامه می دهد و عملا عهد نامه های متقابل را نقض می کند. ارتش با شرایط فعلی نمی تواند به پیروزی نظامی دست پیدا کند. نوع سلاح ها و آموزشی که آن ها دارند برای چنین جنگ هایی آمادگی ندارند.از ابتدای جنگ تا به حال ارتش اوکرائین تمام تلاش خود را برای تصرف فرودگاه دونتسک بکار گرفته که توام با موفقیت نبوده است.برای دگرگونی ارتش ، دولت باید بودجه کلانی را به خرید سلاح های جدید آمریکایی اختصاص داده و امکان آموزش کار برد آن را به ارتش داشته باشد. دولت کیف نه بودجه لازم را در اختیار دارد و نه ارتش گوش به فرمان را.

با این تفاصیل بعید نیست که واشینگتن امکان کودتای نظامی در اوکرائین را نیز مد نظر قرار دهد.

آمریکا در کاربرد سیاست های خود نشان داده است که ازهر نیروئی که از هدف های آنان پی روی کند ، خواه فاشیست و یا مذهبی های افراطی تفاوتی نمی کند، پشتیبانی خواهد کرد.

آنچه تا به حال به صورت فاجعه برای مردم اوکرائین و منطقه اتفاق افتاده است جنگ و ویرانی و تهدید صلح جهانی است . از منظری دیگر، دست حکومت کیف برای مردم سراسر اوکرائین باز شده است. نیات جنگ طلبانه آن ها و حمایت کنندگان آمریکایی و اروپایی به روشنی روز عیان گردیده اند.

سیاست های جنگی نئوفاشیست ها در اوکرائین منجر به آشفتگی های اجتماعی از جمله تعطیلی  بخش زیادی از کارخانه ها و نابسامانی تولیدات کشاورزی شده است . فقر و عدم اعتماد به آینده بر زندگی مردم سایه افکنده است. از همین روی در دیگر ایالات اوکرائین ، خارکف، ادسا ...و حتی در پایتخت ، شهر کیف اعتراضات دسته جمعی در حال شکل گرفتن هستند.

زمستانی سخت در پیش است و نئوفاشیست ها در کیف همچنان به دمیدن در شیپور جنگ ادامه می دهند.ارتش ناتوان تر و نافرمان تر از آن است که بر این آشفته بازار مانور دلخواه حکومت را بدهد. مردم شرق می دانند برای چه می جنگند اما ارتش برای که و برای چی ؟

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  483   13 آذرماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت