راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پیام های شما

و پاسخ های راه توده

 

شماری از پیام های دریافتی طی 4 هفته گذشته را منتشر می کنیم. البته همراه با پاسخ به آنها. اگر پیام هائی بوده که بدست ما نرسیده و یا براثر وقفه ای که براثر نقص فنی پیش آمد دریافت نشده عذر ما را بپذیرید.

 

سلام- در اینکه ائتلاف ضد داعش بازوی نظامی سرمایه مالی است جای شک نیست! دراینکه راه و رسم زندگی در کوبانی طناب دار سرمایه مالی جهانی است هم جای شک نیست! لطفا تحلیل بیشتری در باره این ائتلاف بدهید.

 

راه توده- دوست عزیز شما خودتان در دو جمله حجت را تمام کرده اید، دیگر از ما چه پاسخی می خواهید؟ ما که تاکنون بارها نوشته ایم که هدف این ائتلاف انداختن طناب بر گردن حکومت سوریه است، ما که بارها نوشته ایم اسرائیل پشت اهداف داعش است، ما که بارها گفته ایم و دیگران هم بارها گفته اند که امریکا و متحدان منطقه ای اش داعش را درست کرده اند و البته با استفاده از بستر نارضائی و سرخوردگی مردم مسلمان منطقه و حالا چطور می شود حامیان داعش ائتلاف ضد داعش درست کنند؟ مگر هدف همان باشد که درباره سوریه به آن اشاره کردیم.

 

درود و سلام-  چطورممکن است ائتلاف کوبانی را یاری کرد......!!!! بدرود

 

راه توده- دوست گرامی ما از این راه دور و درحالیکه حتی دستی هم در آتش نداریم چگونه می توانیم به سئوال شما پاسخ بدهیم؟

 

منصور بهمنی: مقاله "آقای خمینی بیش از شاه از 15 خرداد درس گرفت" ظاهراً با مواضع قبلی حزب منافات دارد. قبلاً از قیام 15 خرداد صحبت میشد و از افتخارات حزب حمایت از آن و پخش سخنرانی خمینی از رادیو پیک بود که زنده یاد آصف رزمدیده آنرا با شجاعت ضبط کرده بود. چه شده که حالا قیام کنندگان را دسته های سینه زنی به کمک لات و لوت ها نامیده اید؟

 

راه توده- آقای بهمنی گرامی. پخش نوار سخنرانی آقای خمینی از رادیو پیک ایران که در باره مخالفت با کاپیتولاسیون بود به معنای حمایت ما از امثال طیب حاج رضائی و لات و لوت های اطراف او نبود. همچنان که حمایت از مردمی که در مخالفت با دستگیری آقای خمینی و یا حمایت از سخنان مورد اشاره او به خیابان آمده بودند به معنای نفی نقش آفرینی آن لات و لوت ها نبود. در عین حال که دوست عزیز مگر قرار است برای ابد یک تفسیر و تحلیلی را تکرار کرد و هیچ علامت و نشانه و اطلاع دیگری که در طی زمان فاش می شود و یا در عمل ثابت می شود را نپذیرفت؟ حزب با کابینه اول دکتر مصدق مخالف بود و سیاست غلطی را در برابر او اتخاذ کرد. آیا باید آن سیاست را ادامه میداد و آن را تصحیح نمی کرد؟ چنان که کرد!

 

میهمانم.م - داعش زن عقدی امریکاست.

 

راه توده: ما از عقدی و یا صیغه ای آن خبر نداریم اما حرفمان همان که در بالا و در پاسخ به دوست دیگری خواندید.

 

.مهراد- با سلام. آیا با رئیس جمهور شدن میر حسین یا کروبی مشکلات مردم حل میشد؟ که اینقدر بحث را طولانی میکنند.

دوم این که چرا شما به عنوان یک حزب بسیار مجرب و باهوش در سال 57 پیش بینی اوضاع فعلی را نکردید و شاید آن حکومت قبلی و در حقیقت بعد از رفتن شاه بهتر میشد با رژیم کنار آمد زیرا انسان های منطقی تری  بر سر کار بودند .

  شما به عنوان یک  حزب کهنه کار ومجرب سرنوشت جمهوری اسلامی را چگونه میدانید.

 

راه توده- آقای مهراد عزیز. نخست این که بحث در باره این نیست که اگر موسوی و یا کروبی رئیس جمهور می شدند مشکلات مملکت یکباره حل می شد، بلکه بحث بر سر آنست که مردم به شعارها و برنامه هائی رای دادند که مغایر برنامه های دولت اول احمدی نژاد بود و رژیم علیه این رای مردم کودتا کرد و ما با این کودتا مخالفیم. درعین حال که معتقدیم صلاحیت موسوی و کروبی برای اداره کشور به مراتب بیشتر از کسانی بود که در4 سال دوم ریاست جمهوری احمدی نژاد سکان مملکت را در دست خود نگهداشتند و فاجعه تحریم ها و بحران اقتصادی و غارت کشور و مافیای دور زدن تحریم ها و .... روی دست مردم گذاشتند.

درباره پیش بینی اوضاع امروز جمهوری اسلامی نیز توجه داشته باشید که همه تلاش حزب توده ایران آن بود که کار انقلاب و جمهوری اسلامی به وضع کنونی نیانجامد و در این راه بزرگترین ضربات را خورد و بزرگترین قربانیان را هم داد. ما تلاش خودمان را کردیم. ضمنا انقلاب را مردم می کنند نه احزاب و از جمله حزب توده ایران. احزاب و از جمله حزب توده ایران تمام هنرشان باید این می بود که انقلاب را در مسیر درستی هدایت کنند که باز هم ما معتقدیم حزب توده ایران در این عرصه از هیچ چیز کم نگذاشت. این که کار جمهوری اسلامی به کجا خواهد کشید، بر هیچکس معلوم نیست و این بستگی به بسیاری حوادث و رویدادها و کشاکش های سیاسی داخلی و حتی خارجی دارد. مهم اینست که در همین شرایط هم در صحنه حضور داشت و بر حوادث تاثیر مثبت گذاشت. اشاره به منطقی بودن حکومت قبل از انقلاب کرده اید و ظاهرا اشاره شما به دولت بختیار است. دوست عزیز رژیم شاه در آن شرایط که در تنگنا قرار گرفته بود چهره منطقی به خود گرفته بود تا موج انقلاب را پشت سر بگذارد و دوباره همان شود که بود. شاه بارها این را نشان داده بود. از زمان دولت رزم آراء ، دولت مصدق و حتی پیش از آنها، در دوران نخست وزیر قوام السلطنه. بحث بر سر متمدن بودن و یا غیر متمدن بودن نیست. شما اخبار کودتای 28 مرداد را بخوانید تا بدانید آن افراد به قول شما متمدن با سیاسیون، با مطبوعات، با احزاب و مردم چه کردند. به زن و بچه سیاسیون هم رحم نکردند.

----------------

سعید سپهر-  با تقدیم درودهای رفیقانه!

در نوشته زیر عنوان "سهم ایران و پاکستان در کودتاهای افغانستان"  در شماره 477 راه توده، نوشته شده بود که «حفیظ الله امین، سرانجام در همان کاخ ریاست جمهوری که داوود خان و ترکی کشته شده بودند کشته شد. کودتا را توسط یکی از ژنرال های ارتش بنام "قادر" رهبری شد که عضو رهبری حزب دمکراتیک افغانستان نیز بود.»

این اطلاعات دقیق نیست زیرا حفیظ الله امین در قصر تپه تاجبیک که از کاخ ریاست جمهوری کیلومترها فاصله دارد کشته شد. همچنان جنرال قادر رهبری قیام را بر علیه حفیظ الله امین به عهده نداشت؛ زیرا وی در آن زمان در زندان پلچرخی زندانی و بعد از سرنگونی رژیم حفیظ الله امین از زندان رها شد. باید یاد آوری کرد که جنرال قادر نقش عمده را در سرنگونی رژیم داوود ایفا کرده بود.      

با آرزوی پیروزی های شما.سعید سپهر

 

راه توده- دوست گرامی سپهر- بسیار سپاسگزاریم از توضیحاتی که نوشته و ارسال فرموده اید. البته در بخش "همان کاخ ریاست جمهوری" بیشتر یک اشاره سمبلیک بوده تا اشاره ای مستند. دست شما را می فشاریم.

 

بابک خرمدین-  با درود به تمامی رزمندگان کوبانی زنان ومردان حماسه ساز درمقابل ارتجاع سیاهپوش و خونخوار. اگر از بیان زمینه های پیدایش و رشد داعش وداعش ها بگذریم میتوان گفت داعش یک سیستم فکری است که خود را در سیرتحولات تاریخی عقب مانده می داند و چون منطقی برای تطبیق خود با دنیای امروز ندارد تنها راه ممکن برای بقای خود را توسل به خشونت میداند! البته این خشونت برایش تئوریزه هم شده است! ما ازشما انتظار داشتیم هم صدا با دنیا از مقاومت رزمندگان ومدافعان کوبانی با صدای بلند حمایت میکردید! که نکردید! اینگونه برخوردها نتیجه خوبی برایتان نخواهد داشت.

با درود به تمامی مبارزان راه ازادی و عدالت اجتماعی .

 

راه توده- آقای خرمدین گرامی! این همه مطلب در باره داعش و کوبانی که در راه توده منتشر شد و کافی نبود؟ حمایت حتما باید یک اعلامیه پر طمطراق باشد و یا یک سیاست پیوسته؟

 

----------------

فرحزاد-  یادآوری- درود رفقا. لطفن در سرمقاله انتخابات 93 را به 92 تصحیح کنید. مانا باشید.

 

راه توده- از توجه شما سپاسگزاریم و قطعا دیده اید که ساعاتی پس از انتشار راه توده چنین نیز شد.

----------------

 

احمد- با سلام. در گفتگو با تاریخ. آقای کیانوری خواندم که ایشان خمینی را ستایش می کند. تا قبل از 57 اکثر مردم از آگاهی سیاسی واجتماعی بی بهره بودند و گروه های اندکی مبارزه میکردند. حال چگونه است که مرحوم کیانوری اینگونه خمینی را ستایش میکند جای سوال دارد. آیا قدرت های بزرگ چه شرقی و چه غربی دخالتی نداشتند. خاورمیانه اخیرا مثال خوبی است. شما چگونه آنرا تفسیر میکنید.

 

راه توده- آقای احمد گرامی- با سلام متقابل. انقلاب کار گروه های کوچک و بزرگ سیاسی نیست، بلکه کار مردم است. آگاهی عمومی مانند آگاهی احزاب سیاسی نیست اما موتور هر انقلابی همین مردم اند و نه احزاب و گروه ها. از آقای خمینی نیز عمدتا در سال 57 شناخت وسیع پیدا شد و آن هم به دو دلیل موقعیت مذهبی ایشان و مواضع قاطع سیاسی وی علیه شاه بود. ستایش (بقول شما) زنده یاد کیانوری از آقای خمینی نیز نه به دلیل عمامه و موقعیت مذهبی ایشان، بلکه بدلیل مواضع سیاسی ایشان در سال انقلاب و در سالهای اول پس از انقلاب بود که برای آشنائی با آن توصیه می کنیم برای خود وقت بگذارید و اخبار و رویدادهای آن سالها را مطالعه کنید. بزرگ کردن نقش قدرت های بزرگ، در حقیقت بی اعتقادی به قدرت خویش و قدرت مردم است. ما اینگونه حوادث ایران را نه دیده ایم و نه می بینیم. در باره خاورمیانه نیز با شما هم عقیده ایم که منطقه آبستن حوادث بزرگ است و چه خوب بود می نوشتید از نظر شما کدام حوادث؟

 

احمد -  با سلام ازتبریز و سئوال اینکه چرا هفته گذشته نشریه وزین شما منتشر نشده؟ آخر اوضاع حساس کنونی تفسیر و خبر رسانی بیشتری را میطلبد!

 

راه توده- دوست گرامی. ما کف دستمان را بو نکرده بودیم که با اشکال فنی روبرو می شویم. اشکالی که از عقب افتاده پرداخت قبض هزینه انتشار سایت به شرکت مربوطه پیش آمد. شرکتی که ایرانی نیست و ریش هم نمی شود نزدش گرو گذاشت. پول که نرسد، فتیله را پائین می کشند و چراغ را فوت می کنند. ما بارها از دوستانی که می خواهند راه توده ادامه حیات داشته باشد خواهش کرده ایم که ما را حمایت مالی کنند اما چه کنیم که دست ما کوتاه است و خرما بر نخیل!

 

رحمت . سلام

گاها گورستان شهر را برای قدم زدن برمی گزینم. در برابرl بسیاری در خاک خفته اند. سالها جلوتر از من. نمیدانم چه تعداد عمل نیک انجام داده و پاداش دریافت کرده اند یا از عمل انسانی بدور شده و مجازات شده اند. اما آنچه را مسلم است٬ آنست که همه ما قبل از رفتن به آرامگاه ابدی در برابر دادگاهی بنام وجدان خود قرار می گیریم. این نکته مهمی است. اگر ما گلهای زیبا٬ رودخانه های  پر آب٬ درختان مادر با فرزندان رنگانگ و غیره را می بینیم٬ بدان دلیل است که عضلات زمین را استخوان های انسانهای شریف و پاک که در اکثریت هستند و هم اکنون سالهاست که در خاک خفته اند٬ بارور می کنند.

آن گلهای زیبا مهرگان نام دارند

آن درختان کهنسال کیانوری اند

آن رودخانه های خروشان طبری اند

آن هدیه ای که به ما رسیده خدائی است.

میدانم که چه میگذرد. بقول زنده یاد طبری: افتراگویان فراوانند. موفق باشید.

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  484   20 آذرماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت