راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پرواز ممنوع
جنگ و اشغال
سوریه آزاد!

اومانیته- ترجمه آذرنگ
 

حمایت سیاسی و نظامی دولت ترکیه به رهبری اردوغان از "دولت اسلامی" داعش، ادامه محاصره بی پایان شهر کردنشین کوبانی در مرز مشترک ترکیه و سوریه را ممکن ساخت .
استراتژی آنکارا همسوی استراتژیک با ایالات متحده است. این استراتژی که اکنون به نقطه ای رسیده که دولت اردوغان خواهان ایجاد یک منطقه "پرواز ممنوع" در شمال سوریه است. کاری که با لیبی شد و سقوط قذافی را در پی داشت و اردوغان نیز بدنبال همان سناریوست. اگر آن سناریو بدست رئیس جمهور وقت فرانسه "سرکوزی" انجام شد، این بار با هدایت و تمایل اردوغان می خواهد انجام شود.
آنکارا مصمم است شمال سوریه را از کردهای متحد با "پ. کا. کا" تخلیه کند. اشتیاق اردوغان به سقوط بشار اسد نامحدود است. به همان نسبت که مداخله در امور داخلی سوریه توسط ارودغان نا محدود می نمایاند.
تا کنون بیش از 200 هزار نظامی وغیر نظامی در جنگ سوریه کشته شده اند. برخلاف ادعاهای کاخ سفید، مقامات ترکیه سیاست خود را در منطقه ادامه میدهند. با توجه به آخرین تفسیر منتشر شده در نشریه وال استریت ژورنال، توافقنامه ای بین دو کشور ترکیه و امریکا به امضاء رسیده که سخنگوی کاخ سفید آن را تکذیب می کند اما در عمل اجرا می شود. طبق این توافقنامه هواپیماهای اتئلاف ضد داعش از پایگاه های ترکیه برای بمباران باصطلاح مواضع داعش در خاک سوریه استفاده می کنند. و اکنون دولت ترکیه مدعی است که برای حفاظت از غیر نظامیانی که در خطر بمباران آن ها توسط ارتش سوریه وجود دارد باید یک منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه ایجاد شود. و این مقدمه جدا کردن شمال سوریه از دولت مرکزی این کشور است.
"ارتش سوریه آزاد" که در آن اسلامگرایان استخدام شده و مورد حمایت دولت ترکیه در آن جمع شده اند برای ادامه جنگ با دولت مرکزی سوریه به این منطقه پرواز ممنوع نیازمند هستند تا با ضربات ارتش سوریه روبرو نشوند. مردم و نیروهای دمکراتیک سوریه و وفاداران به اسد همچنان در مقابل این توطئه ها پایداری می کنند.
اردوغان که خود به سبک دوران عثمانی خود را"خلیفه مسلمین" میداند همچنان در رویای احیای امپراطوری عثمانی و آن عظمت از دست رفته است.
"احمد داود ادغلو" وزیر خارجه دولت اردوغان که اکنون نخست وزیر اوست، مرد توانای پیاده کردن این استراتژی و رویای عظمت طلبانه شده است.
او برای مردم سوریه از زندگی در سرزمینی می گوید که یک رویاست. رویائی که در جنگ اول جهانی نقش بر آب شد و امپراطوری عثمانی را متلاشی کرد.
اردوغان در 15 نوامبر در باره امپراطوری که آرزوی احیای آن را دارد در استانبول خطاب به مردم امریکای لاتین گفت: ما ارتباط بین مسلمانان امریکای لاتین را به دوران قرن دوازدهم باز خواهیم گرداند. سرزمینی که در سال 1175 توسط کریسف کلمب کشف شد.
اردوغان می گوید در اسلام برای زنان جایگاه ویژه ای در نظر گرفته شده است اما این به آن معنا نیست که زن و مرد برابرند. این بر خلاف طبیعت است. هراس از اسلام مانند یهودی ستیزی، صهیونیسم و فاشیسم جنایت علیه بشریت است. او بمناسبت سفر اخیر پاپ فرانسیس گفت: باید از اسلام و اقلیت های مسلمان در کشورهای جهان حمایت کرد.
http://www.humanite.fr/erdogan-linquietant-et-delirant-calife-559363

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  484   20 آذرماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت