راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دوری روسیه

از اروپا و امریکا

و نزدیکی به آسیا

روزنامه پراودا

   ترجمه آزاده اسفندیاری

 

 

با تشدید تحریم های اقتصادی روسیه توسط ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا، دیدارهای چند جانبه ای میان رهبران جمهوری های سابق اتحاد شوروی و روسیه جهت احیاء کردن روابط اقتصادی گذشته صورت گرفت.   

جمهوری های آسیایی، که در اتحاد شوروی تامین کننده عمده میوه، سبزیجات و گوشت آن کشور عظیم و پهناور بودند، از ایالت کالینینگراد در مرکز اروپا تا خاور دور، بازار ها و مغازه ها در انحصار محصولات کشاورزی آن جمهوری ها بودند.

با تخریب اتحاد شوروی، بنام"رفرم اقتصادی"،هرگونه کنترل بر تولید و مبادلات گمرکی کار آمد برداشته شد. مدیران اقتصادی روسیه و دیگر جمهوری های سابق، محصولات کشاورزی و دیگر تولیدات اروپایی و آمریکایی را ارجح دانستند و آن را جای گزینی نا مطمئن برای تولیدات خود انتخاب کردند.

در روسیه خصوصا به خاطر پائین بودن استانداردها، خرید و واردات کالا از کشورهای آسیای میانه به پایین ترین سطح خود رسید. تراز واردات محصولات کشاورزی و انواع دیگر کالاها از جمهوری های سابق، توسط روسیه به نحو بی سابقه ای پایین آمد. بعنوان مثال اگر در سال 2008 رقم واردات محصولات کشاورزی از قرقیزستان به روسیه 200 هزار تن بود، این مقدار در سال جاری به هفت هزار تن رسید.

با پایین آمدن صادرات محصولات کشاورزی از جمهوری های آسیایی به روسیه فلاکت بزرگی دامنگیر کشاورزان این جمهوری ها شد و میلیون ها نفر از آنان اجبارا برای بقای خود و خانواده راه مهاجرت از سرزمین مادری خود را در پیش گرفتند.

با تشدید محاصره اقتصادی روسیه توسط آمریکا و اتحادیه اروپا گویا بخت به در خانههای جمهوری های سابق اتحاد شوروی آمد. حکومت روسیه برای یافتن راه تنفس جدید و خلاصی از محدودیتهای ایجاد شده در مورد این کشور، با تجربه ای نوین دست به دامان تجارب سالهای حکومت اتحاد  جماهیر شوروی در این سرزمینها شد.

به توصیه اقتصاد دانان روسی و در پی پاسخ به خواست های ملی مردم این کشور و خلاصی از تنگنا های غرب، دولت با نگاه به شرق، گام های اساسی  برداشت. بستن  قرار داد های اقتصادی و فنی- تکنولوژیکی، با ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و دیگر جمهوری های آسیای میانه نوید آینده را هم برای روسیه و هم برای احیای اقتصادی آن جمهوری ها به همراه آورد.

اخیرا وزیر اقتصاد و وزیر کشاورزی روسیه و هیات های همراه، با رهبران کشورهای آسیای میانه برای ورود به اتحاد گمرکی و بالا بردن حجم صادرات به روسیه وارد مذاکره شده اند و روسیه نیز آمادگی خود را برای دادن وام های بزرگ به این جمهوری ها اعلام کرده است. تا به حال قرقیزستان و تاجیکستان آمادگی خود را برای پیوستن به اتحاد گمرکی روسیه، بلاروس و قزاقستان اعلام کرده اند.

کارشناسان  سیاسی و اقتصادی کشور های ارو- آسیا بر این عقیده هستند که باز سازی  پیوند های تجاری و بازرگانی بین روسیه و جمهوری های آسیای میانه نه تنها رونق اقتصادی را به همراه خواهد داشت، بلکه وابستگی این کشورها به غرب را به حد اقل خواهد رساند و عرصه را بر توطئه های امریکا و اتحادیه اروپا تنگ خواهد کرد.

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  471   13شهریور ماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت