راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

هندوستان
جبهه تازه ای
برای اسلام افراطی

روزنامه اومانیته- ترجمه جعفر پویا
 

پس از تهاجم های غافلگیرانه داعش در عراق و تشکیل دولت اسلامی و اعلام خلافت اسلامی در شمال عراق و بخشی از خاک سوریه، جهادی ها قصد دارند جبهه جدیدی در جنوب شرقی آسیا ایجاد کنند. جزوات و پرچم جهادگران گروه های وابسته به داعش در شرق افغانستان و پیشاور" شمال پاکستان" و در کشمیر که منطقه مورد مناقشه میان هند و پاکستان است در حال توزیع است . تلاش جدید القاعده برای نفوذ در منطقه با استقرار یک سلول القاعده به رهبری امین الظواهری آغاز و تشدید شده است.
گروه های رادیکال اسلامی بسرعت در پاکستان و بنگلادش مستقر می شوند و خود را آماده استقبال از القاعده می کنند. در برمه که اکثریت جمعیت آن مذهب بودائی دارند و اقلیت مسلمانان آن از فقر رنج می برند زمینه برای "تبلیغات اسلامی" القاعده بسیار مناسب است. در کشمیر و ایالت گجرات هند نخست وزیر فوق العاده ناسیونالیست "ناراندا مودی" منطقه که از سال 2002 تبلیغات ضد اسلامی را در پیش گرفت عملا زمینه تبلیغاتی برای القاعده فراهم ساخت. در آسام که همسایه بنگلادش است، ملی گرایان هندو از بیم آن که مسلمانان در آینده اکثریت را بدست آورند، مشغول سنگربندی شده اند. این رویدادها در حالی است که در خاورمیانه این گروه ها در حال تکثیر هستند. القاعده به سختی در تلاش است تا موقعیت خود را در مناطق استراتژیک زیر نفوذ خود از دست ندهد. مخالفان طالبان اعلام کرده اند که تا پایان ماه اوت سازمان "جماعت مجاهدین احرار" را تاسیس خواهند کرد. گروهی که به تازگی از سازمان "ت .ت. پ" طالبان پاکستان خارج شده است. در جریان یک حمله ارتش پاکستان علیه طالبان و متحدان القاعده آن ارتش پاکستان در منطقه قبیله نشین وزیرستان شمالی توانست به اطلاعات تازه ای درباره استقرار داعش در منطقه دست پیدا کند. این اطلاعات نشاندهنده دو گانگی در درون جنبش اسلامی است. از جمله طالبان پاکستان در حال حاضر وفادار به ملا عمر هستند و خلافت البغدادی "شکارچی نفت" عراق و سوریه را محکوم می کنند. طالبان افغانستان به نوبه خود مبارزات خود را یک برنامه ملی میداند. در حالی که با القاعده در ارتباط است. القاعده هرگز پافشاری بر برنامه فراملی خود را پنهان نکرده است و آشکارا در پایگاه های خود در مناطقی از یمن و نوار ساحلی صحرا در شمال افریقا مشغول فعالیت است. (همین دسته بندی ها نیز به نوبه خود می تواند منجر به رویاروئی آنها با یکدیگر در کشورهای اسلامی شده و این کشورها را غرق در جنگ مذهبی و داخلی کند!)
طالبان پاکستان گفتگو با دولت پاکستان را قبول کرده بود، که البته بی نتیجه ماند و گروه جماعت مجاهدین احرار این عمل را یک انحراف خواند. این در حالی است که داعش در حال بسیج جوانان در منطقه است، القاعده نیز به سازماندهی دوباره سیاسی ــ نـظامی مشغول است. به تازگی گزارشی در دوازده صفحه به نام "فتح" به زبان های پشتو و دری در اردوگاه های پناهدگان در پیشآور برای پشتیبانی و حمایت از داعش توزیع شد. سازمان های امنیتی- اطلاعاتی پاکستان نیز میگویند شماری سی دی و کتاب های حمایت از سیاست این سازمان را بدست آورده اند که از نفوذ جهادگران در منطقه خبر میدهد. در کشمیر (منطقه مورد ادعای هند و پاکستان) پرچم سیاه سفید و نقاشی های دیواری دولت اسلامی "داعش" دیده می شود. با ادامه بی ثباتی و اختلافات داخلی در حکومت افغانستان و زمزمه خروج واحدهای زمینی امریکا و ناتو از افغانستان تا پایان سال جاری، باید در انتظار حضور پررنگ تر القاعده، طالبان و "داعش" در این کشور بود. در همه این مناطق مرزها قابل کنترل نیستند. چشم انداز منطقه تیره است.

http://www.humanite.fr/lasie-en-proie-une-lutte-dinfluence-djihadiste-551176

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  472   20 شهریور ماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت