راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سازمان

 "بریکس"

علیه جهان

تک قطبی

مترجم و تدوین: ا. م. شیری

 

خلاصه گزارشی که "نیل نیکاندروف" درباره سازمان "بریکس" و آخرین اجلاس آن همزمان با مسابقات جهانی فوتبال در برزیل نوشته و در پایگاه خبری – تحلیلی fondsk منتشر شده است.

 

«رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین ضمن بیان دیدگاه خود در اجلاس ششم سران گروه بریکس در برزیل (۱۵ و ۱۶ ژوئیه) گفت: "زمان اصلاح نظام مالی- ارزی بین المللی از مدتها پیش فرارسیده، این نظام، هم از دیدگاه اعضای گروه و هم از نظر «اقتصاد جدید»، بطور کلی ناعادلانه است. تسریع مشارکت کشورهای گروه بریکس در فرآیند تصمیم گیریهای صندوق بین المللی پول و بانک جهانی ضرورت یافته است."

برنامه عمل، کشورهای گروه بریکس در چشم انداز نزدیک، تا اجلاس بعدی گروه که در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۵ در روسیه برگزار خواهد شد، معین شده است. همه رسانه های جمعی جهان از امضای سند نهائی ناظر بر تشکیل بانک جدید توسعه بریکس به مرکزیت پیمان شانگهای و ایجاد پول شرطی برای ذخیره ارزی خبر دادند. همانطور که پوتین، رئیس جمهور روسیه تصریح کرد، «تأسیس بانک توسعه و تعیین پول شرطی برای ذخیره ارزی- یکی از گامهای عملی کشورهای ما برای تحکیم و تقویت ساختار مالی بین المللی، متعادل تر و منصفانه تر کردن آن است».

دیلما روسوف، رئیس جمهور برزیل در باره نقش رو به رشد بریکس گفت: «گروه بریکس در تخفیف اثرات منفی بحران مالی جهانی، و همچنین، در امر توسعه پایدار اقتصاد بسیار موفق عمل کرد». تأسیس بانک بریکس و صندوق ذخیره، نشان می دهد که کشورهای عضو گروه «صرفنظر از تفاوتهای فرهنگی، ملی و زبانی، برای تشکل اتحاد استراتژیک جامع و مثبت، برای مقابله با بی ثباتی در عرصه بین المللی آماده اند. ما نه برای مقابله با کسی، بلکه، به سود خود پدید آمده ایم. رشد و شکوفائی جهان، فلسفه وجودی گروه است».

واقعا هم، سهم گروه «پنج» از مجموع سرمایه گذاریهای جهان، به ۱۱ درصد و از تجارت جهانی، به ۲۰ درصد بالغ شده است. گردش کالا در میان کشورهای بریکس در سالهای اخیر دو برابر افزایش یافته که این تنها آغاز کار است. کارشناسان روسیه یک طرح همکاری جامع و استراتژیک برای گروه بریکس تهیه کرده اند. اجرای آن نقش پیشتاز گروه در اقتصاد جهان را تضمین می کند.

در گزارشات تبلیغاتی و برنامه های تلویزیونی «ضد بریکس» چنین القاء می شود، که در مجمع بریکس فقط رؤسای جمهور «پوپولیست» ونزوئلا- نیکولاس مادرو، اکوادور- رفائیل کوره­آ، بولیوی- اوا مورالیست و احتمالا، رئیس جمهور اوروگوئه- خوزه موخیکا، «میانه رو سابق» شرکت کردند. اما معلوم شد که همه رهبران کشورهای آمریکای لاتین برای کسب اطلاعات دست اول در باره فعالیت و برنامه های گروه بریکس در برزیل جمع شدند. چشم انداز حل روابط تجاری و تقویت همکاریهای اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. سران کشورهای آمریکای جنوبی از حداکثر فرصت برای گفتگو با رهبران گروه «پنج» استفاده کردند.

اعضای گروه بریکس بموازات فعالیت های جمعی، جلسات دو جانبه با همتایان آمریکای جنوبی خود برگزار کردند. در همین راستا، ولادیمیر پوتین مذاکراتی با رؤسای جمهور ونزوئلا، بولیوی و اوروگوئه داشت.»

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  474   سوم مهر ماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت