راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پیام های خوانندگان

و پاسخ های راه توده

 

 

محسن- درود بر رهروان راه توده. سپاس از زحمات یکایک شما در روشنگری. تشکر دوباره از جناب دکتر سهرابی بخاطر مقالات حکیمانه شان .

 

راه توده- با تشکر از شما. حتما پیام شما را همکار راه توده، دکتر سهرابی خواهند خواند.

 

منصور بهمنی اخیراً آقای دکتر سروش سهرابی نظرات عجیب و غریبی در مورد مارکس گفته اند، از جمله اینکه مارکس درک محدود خود در مورد انگلستان را به بقیه کشورها تعمیم داده که اشتباه است، به عبارتی میخواهد بگوید که نظریات مارکس نمیتواند جهانشمول باشد.

 

راه توده - آقای بهمنی. متن کامل نامه شما را برای آقای سهرابی فرستادیم تا مطالعه کنند. شما هم البته همیشه دست به انتقادید. فرق نمی کند در باره چه موضوعی باشد. در تمام زمینه ها. درباره همه افراد و خلاصه هرچه نوشته شود و یا هرکس حرفی بزند. البته ببخشید. این را برو بچه های تحریریه می گویند و تقریبا با خواندن نامه نگاری های شما که با روی کار آمدن محمد خاتمی و انتخابات دوم خرداد شروع شد و ادامه دارد درباره آن اتفاق نظر دارند. به نمونه دیگری از نامه ها و در واقع مته به خشخاش گذاشتن های خود توجه کنید:

منصور بهمنی:

در راه توده شماره464 در مقاله "اشتباهات مصدق و کاشانی....."در مورد ترور رزم آرا چنین آمده" تروری که اگر انجام نشده بود، ای بسا مسیر رویداد ها ی ایران نوع دیگری میشد". یعنی یک نفر بنام رزم آرا، قرار بوده یک تنه و یا به اتفاق یک جنبشی، مسیری را طی کند، ولی با قتل رزم آرا همه چیز به هم ریخته و تاریخ مسیر دیگری پیدا کرده است؟

به نظر من اگر جمله اینطور نوشته شد بود میتوانست درست باشد "اگر آن مسیری که شاه و ارتجاع ایران در پیش گرفته بودند، سمت و سوی دیگری می یافت، ای بسا که رزم آرا هم ترور نمیشد" بین جمله اول و دوم زمین تا آسمان اختلاف است.به نظر شما کدام جمله صحیح است؟

 

راه توده: می بینید آقای بهمنی. این هم نمونه دوم که البته ما فقط بخشی از دو نامه بلند شما را منتشر کردیم.

دوست عزیز جمله راه توده درست است. دقیق تر بخوانید. برای مثال اگر رزم آراء کلک شاه را کنده بود، مسیر حوادث به گونه ای دیگر نمی شد؟

درباره سقوط اصفهان هم نویسنده اصلی و محقق کتاب را که سرپرست کلیساها در دوران شاه سلطان حسین در اصفهان بود نظرات ارشادی نوشته اید. برادر عزیز گزارش وقایع به قلم یک کس دیگر را ما به چه مجوزی تغییر بدهیم؟ در آن کتاب در باره افغان و در واقع پشتون ها صحبت شده چه ارتباطی به شهر کابل و افغان های امروز دارد. چرا دنبال بهانه برای نامه نگاری می گردید؟

 

احمد از ایران- با سلام. این چندمین پیام است که برایتان فرستادم و تشکر میکنم که جواب دادید. اینجانب شصت و شش سالگی عمر را میگذرانم. از تحصیلات ومطالعه در حد نسبتا متوسطی برخوردارم. عضو هیچ گروه و دسته ای نیستم، اما اگر نشریاتی داشته باشند میخوانم. چنانکه هرهفته بی صبرانه راه توده را میبینم و می خوانم. اما واقعیت این است که دل نگران اوضاع ایرانم. متاسفانه گروه حاکم بر ایران و بخصوص رهبری این حکومت بنظر میرسد که از مردم و حال و روز و تفکرات آنها بی خبر است. باور بفرمایید میتوان گفت که راه اکثریت مردم از حکومت جداست. نه اینکه مردم اعتقادی به مذهب ندارند، خیر این نیست، اما اعتمادی به این رهبر و حکومت نیست. من بین مردم هستم و می بینم....همه افسرده و نگرانند بخصوص قشر جوان و درس خوانده. در رژیم گذشته این همه نا امیدی، افسردگی، عدم اعتماد به آینده و مشکلات فراوان دیگر که از حوصله این نوشته خارج است نبود. نمی خواهم از حکومت شاه دفاع کنم اما واقعا این مشکلات فعلی نبود یا خیلی کمتر بود. به کجا میرویم؟ چرا سران این حکومت و آنهایی که تریبونی در اختیارشان هست حرف هایی می گویند که مورد تمسخر مردم قرار گیرد. آیا باید نسبت به آینده خوش بین بود؟ اگر چه که از ما گذشت اما آیندگان باید خوش بین باشند؟ با تشکر از زحمات شما

 

راه توده: دوست گرامی. همه آنچه که نوشتید واقعیات امروز ایران است، اما برای تغییر آنها بنظر ما باید آگاهی مردم نسبت به ریشه مشکلات بیشتر شود. ما شک نداریم وبه شما هم توصیه می کنیم شک نداشته باشید که وضع کنونی به شکاف های بزرگ در حاکمیت نیز خواهد انجامید و دراینصورت است که جنبش مردم یک سر هم در حاکمیت پیدا خواهد کرد. شما به مطالبی که درباره دوران شاه منتشر شده – نه آن حرف های تبلیغاتی و ضد تبلیغاتی که در جمهوری اسلامی گفته و منتشر می شود- مراجعه کنید تا صحت این نظر ما را بخوانید. بهرحال، هر تحولی ابتدا باید زمینه اجتماعی و مردمی آن فراهم شود که ما و شما شاهد فراهم آمدن این زمینه هستیم. حتی شرکت مردم در انتخابات و تغییر دولت ها و ترکیب حکومتی ها و... همگی یعنی همین شکاف و همین ضرورت تغییرات. از هم اکنون خود را آماده شرکت در دو انتخابات مهم خبرگان و مجلس آینده کنید و به همه دوستان و آشنایانتان هم همین توصیه را بکنید. موفق باشید.

----------------

سوسن- پس از عرض سلام

 

لطفا لینک فیس بوک را در سایت اصلی راه توده به پیج فیس بوک هدایت کنید. الان این نشانی به فیس بوک عادی راه توده لینک می شود و هر بار باید دوباره کلیک کرده تا به پیج دسترسی پیدا کنیم . دو بار کلیک کردن به جای یک بار کلیک مانع دسترسی سریع به مطلب است.

سپاس از توجه و زحمات شما

 

راه توده: دوست گرامی. با سلام متقابل. این توصیه شما عملی شده است و اگر گاهی چنین نیست به دلیل تغییر صفحات اول است که به روی چشم باز هم مسئولین فنی دقت خواهند کرد که لینک به پیج راه توده از صفحه اول نشریه تغییر نکند.

 

بیژن کاکاوند- بادرودفراوان به رفقای عزیز

میخواستم بدانم اکنون و حتا درابتدا چه فرقی بین اصلاح طلبان ایران واصولگرایان وجود دارد :

نظرشان درمورد انرژی هسته ای، خصوصی سازی و کوچک شدن دولت، درخصوص لیبی و سوریه و آمریکا و ناتو، برنامه های اقتصادی دولت، حقوق بشر، زندانیان سیاسی، فقر و بیکاری و فساد اقتصادی و اجتماعی وحقوق کارگر و کارفرما چیست؟ اداره نظارت برسازمان تامین اجتماعی و احیای حقوق زحمتکشان و برنامه برای کوتاه کردن دست سرمایه داران ازشاهرگهای اقتصادی وسیاسی چیست؟

 

راه توده- دوست عزیز شما از ما پاسخ به سئوالاتی را خواسته اید که خود یک مثنوی هفتاد من است. اگر اخبار و نشریه ما را دنبال کرده بودید باحتمال بسیار پاسخ تمام سئوالات خودتان را تا حالا گرفته بودید اما ظاهرا تازه به ما پیوسته اید و حالا مرور 22 ساله راه توده را بصورت خلاصه از ما می خواهید که مقدور نیست.

درتمام زمینه هائی که دربالا اشاره کردید تفاوت های فاحش میان اصلاح طلبان و باصطلاح اصولگرایان که همان جناح راست جمهوری اسلامی باشد وجود دارد. البته اصلاح طلبان یکدست نیستند و به طیف های مختلف تقسیم می شوند، همچنان که جناح راست به طیف های مختلف تقسیم می شود. این ماجرا از آستانه انقلاب 57 تا همین لحظه که در آن هستیم ادامه دارد و شما باید خبرها را دنبال می کردید و اکنون نیز از یکجا شروع کنید. ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است. آرشیو راه توده را ورق بزنید و حداقل سرمقاله های آن را بصورت منظم بخوانید و بیائید به جلو.

 

----------------

 

حسن- ربط دادن غزه به جنبش

بنظر من  حمله به غزه در سیاست داخلی ایران نقش دارد.که ربط دادن ان به جنبش.این شعار انحرافی را عوامل گرو فشار جا انداختند.واسراییل و عوامل انهاپشت این قضیه هستند.

 

راه توده: دوست گرامی باور کنید من شخصا سه بار این پیام شما را خواندم و منظور شما را نفهمیدم. برای آن که کسی پاسخ صریح درباره سئوالش بخواهد، ابتدا خود باید سئوالش را دقیق و صریح بنویسد و مطرح کند.

 

 

 نوشین- درود . در وبلاگ آقای فرشاد امیرابراهیمی من اخیرا یک مطلبی خوندم که سالهای ۱۳۷۰ و ۱۳۷۲ اینها وقتی می خواستند انصار حزب الله را راه بیندازند با یکسری از بریده های سازمان مجاهدین و آقای کیانوری هم رفتند صحبت کرده اند و از آنها رهنمود گرفتن ! به نظرتان آیا واقعیت داره ؟ چقدر میشه رو این حرف حساب کرد ؟ چون اگر واقعیت داشته باشه خیلی چیزها رو میشه با این حساب تحلیل کرد. 

لینکش را برایتان میفرستم :

http://goftaniha.org/2112/khamenei/

 

 

راه توده  - با سلام. آقای فرشاد ابراهیمی تا وقتی در ایران بود یک اطلاعاتی داشت و با افشای آنها هم موجب شهرت و تبرئه خود از گذشته اش شد و هم به افشای گروه های فشار کمک کرد. ایشان از وقتی در خارج مستقر شده و دستش از اطلاعات داخل کشور کوتاه است، برای آن که مطرح باشد هر چند وقت یکبار یک چیزهائی از خودش در می آورد و منتشر می کند که هیچ ارزش افشاگرانه و تاریخی ندارد. مانند همین موردی که شما به آن اشاره کرده اید. وقت صرف این نوع نوشته ها نکنید بهتر است.

 

مهراد - آیا روحانیت در ایران ما میتواند حضور تاریخی داشته باشد و آیا میتوان روزگاری را بدون اینان تصور کرد؟  چرا که اینان خواسته و نا خواسته سد پیشترفت ما شده اند. ضمنا نطرتان مورد حجاب چیست؟

من فکر میکنم حتی اگر موسوی یا کروبی بجای احمدی نژاد  انتخاب میشدند آب از آب در ایران تکان نمیخورد پس چرا اینقدر این موضوع را کش میدهید.

 

راه توده: آقای مهراد گرامی. درباره نقش مراجع تقلید در ایران امروز می توانید در همین شماره راه توده مقاله ای را مطالعه کنید و پاسخ های خودتان را بگیرید. درباره نقش گذشته مراجع هم توصیه می کنیم به کتاب های تاریخی مراجعه کنید. در باره حجاب نیز به ما مربوط نیست که مردم چه می پوشند و یا نمی پوشند. دخالت حکومت در این زمینه هم همانقدر مضحک و بی نتیجه است که فرامین رضاشاه برای لغو حجاب. مردم خودشان باید تصمیم بگیرند چه بپوشند و یا نپوشند. اگر هم زیاده روی هائی وجود داشته باشد این را جامعه خود به خود و با استفاده از آزادی رسانه ها باید کنترل و یا اصلاح کند. هیچ امری با چماق و زندان و اجبار عملی نمی شود. چنان که حجاب اجباری در جمهوری اسلامی 35 سال است عملی نشده و بی حجابی اجباری هم در گذشته عملی نشد.

درباره آقایان موسوی و کروبی هم تصور می کنیم کمی ساده می بینید مسئله را. اگر آب از آب تکان نمی خورد که دست به کودتا نمی زدند و آنها را حبس خانگی نمی کردند برادر عزیز!

----------------

 

شبان بزرگ امید-

دو پرسش

1-  در مورد محمد خاوری عامل اختلاس 3 میلیارد دلاری پیامی دریافت کرده بودید و جواب داده بودید. آیا فکر نمی کنید اعدام مه آفرید خسروی در جهت ایجاد امنیت بیشتر برای آقای خاوری بوده است؟ در حال حاضر که مه آفرید خسروی اعدام شده است، کشور کانادا تحت هیچ شرایطی خاوری را مسترد نخواهد کرد.

2- یورش به حزب و اعدام رهبران حزب، ضربه کیفی بزرگی به حزب و جریان توده ای بود. سال هاست که پیگیر آثار مارکسیستی حزب هستم، اما جز آن چه تا سال 60 منتشر شده است، به ندرت نوشته تئوریک جدیدی می یابم. هنوز زنده یادان احسان طبری، نیک آئین، جوانشیر ... نویسنده اکثریت قریب به اتفاق آثار حزبی هستند. آیا قرار نیست این کمبود جبران شود؟

 

 

راه توده: در مورد سئوال اول شما ما نمی توانیم پیش بینی و در واقع پیشگوئی کنیم و به شما هم توصیه می کنیم قبل از این حدس و گمان اطلاعات خود در باره چرائی و چگونگی رشد چنین پدیده هائی در جامعه ایران افزایش دهید. امروز محمد خاوری است و فردا خاور محمدی. دیروز مه آفرید بود فردا خورشید آفرید پیدا می شود. مسئله اصلی ریشه این فاجعه است نه افراد.

در مورد سئول دلسوزانه دوم شما نیز باید عرض کنیم که آن رفقا محصول یک دوران بودند. آن دوران پشت سر مانده است و همانطور که شما هم اشاره کرده اید باید فکر امروز بود و از آثار آن رفقا در جهت تکمیل اطلاعات خود و به روز کردن مقالات خود استفاده کرد. ما در راه توده هم در زمینه فلسفه و هم در زمینه سیر تحولات اجتماعی به قلم دو تن از نویسندگان و همکاران راه توده با نام های "ع. خیرخواه" و "دکتر سروش سهرابی" مقالاتی را منتشر می کنیم که توصیه می کنیم آنها را با دقت بخوانید. قرار نیست این رفقا جانشین آن رفقائی که شما نام برده اید بشوند و چنین امکانی هم نیست. اما برای همیشه هم نمی توان و نباید افسوس گذشته را خورد و دست روی دست گذاشت. تحولات داخل کشور بسیار تعیین کننده است و بموقع خود که فضای باز سیاسی فراهم شود، چهره های جدید نیز پیدا می شوند. نگران نباشید!

 

Sattari  -

ich möchte gerne das Buch " barkhi barresiha darbarehe jahanbiniha wa jonbeshhaie ejtemaei dar Iran" kaufen! Sie wissen wohl gut, daß dieses Buch, ein Werk von zendeh iad aghaie Tabari ist. Bitte informieren Sie mich über den Preis und Ihre Kontonummer. Herzlichen Dank für Ihre Bemühung im Voraus.

Herzliche Grüße

 

راه توده-  با سلام- دوست عزیز این کتاب تقریبا نایاب است و اگر کسانی هم داشته باشند آن را برای خود حفظ کرده اند.  البته در تهران و از طریق شبکه کتاب های ممنوعه و یا نایاب شاید بتوانید پیدا کنید.

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  466   9 مرداد ماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت