راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کمونیستهای اوکرائین
زیر فشار دولت کیف

یونگه ولت- ترجمه عسگر داوودی

 

گفتگوی «پترو زیموننکو» دبیر اول حزب کمونیست اوکرائین با روزنامه چپ گرای «یونگه ولت» چاپ آلمان.

یونگه ولت: قرار است پنجشنبه آینده تقاضای ممنوعیت حزب کمونیست اوکرائین در یک دادگاه ویژه مطرح شود. فکر می کنید ممنوعیت حزب شما چگونه پیش خواهد رفت؟
زیموننکو: این دومین نشست دادگاه در این رابطه است. پنجشنبه اگر قرار بر رعایت مواد قانونی باشد، دادگاه به هیچ وجه موفق نخواهد شد اعلام ممنوعیت کند. قرار است شکایت کنندگان بطور مستند دلایل خواست ممنوعیت حزب را ارائه کنند.
س: پیش بینی شما از نتیجه دادگاه چیست؟
ج: موارد مورد استناد، نوشته هائی هستند که از روزنامه ها در رابطه با حزب جمع آوری شده است. از جمله مطلبی نیز از یونگه ولت. در مرحله اول باید صحت منابع نوشته ها ثابت شود و بعد در رابطه با خود نوشته ها بحث پیش خواهد آمد. وکلای مدافع ما در دادگاه البته در این رابطه به وظایف خود عمل خواهند کرد.
اگر نتیجه دادگاه از قبل مقررشده باشد می توان حدس زد که نتیجه معلوم و در عین حال بغرنج خواهد بود. تعدادی از دلائل در چنین مواقعی نقش ویژه دارند. در هر دادگاهی اگر قبلا تصمیم گرفته شده باشد، معمولا موفق می شوند، زیرا بهانه های کوچک همیشه وجود دارند. اگر دادگاه نتواند و یا نخواهد استقلال خود را حفظ کند و آلت دست سیاست مسلط و حاکم باشد، معمولا همان نتایجی حاصل می شود که گردانندگان امور مایلند. در چنین مواقعی دادگاه حیثیت مستقل خود را در مقابل قانون و افکار عمومی به باد می دهد.
ما کمونیست ها ساکت نمی نشینیم. در اروپای شرقی تعداد قابل توجهی دوستان سیاسی و قضائی داریم که قادرند بر اعمال کودتاگران در کیف تاثیر بگذارند. روز پنجشنبه حتی اگر دادگاه تصمیم به ممنوعیت حزب نیز گرفته باشد، تا مرحله اجرای عملی چنین تصمیمی زمان قابل توجهی لازم خواهد داشت. قطعا تا حدود یک ماه دیگر رای قاطعی در این رابطه نمی تواند از طرف دادگاه صادر شود.
س: حزب کمونیست اوکرائین قبلا نیز یکبار ممنوع شده بود، با توجه به وضعیت موجود، آیا حزب خود را برای فعالیت در شرایط مخفی احتمالی آماده می کند؟
ج: وکلای مدافع ما که مسلط بر قوانین اروپا هستند، اقدامات خود را دربرابرجلوگیری از ممنوعیت حزب شروع کرده اند. در بین وکلای مدافع حزب یکی از زبده ترین وکلای معروف اروپا از چچن فعال است. ارتباطات ما با احزاب چپ جهت تاثیر بر تحمیل های غیرقانونی و افشاگری در این رابطه ادامه دارد. تظاهرات در اغلب شهرهای اروپا در مخالفت با غیر قانونی کردن حزب جریان دارد و خواهد داشت. اینجا در برلین من از جمله با مسئولین «حزب چپ آلمان» در ارتباط نزدیک هستم . همچنین با احزاب کمونیست کوبا، ویتنام، چین، هند و یونان نیز در این رابطه ارتباط هائی برقرار شده است. قرار است من به احزاب سوسیالیست کشورهای عرب نیز وصل شوم. همچنین در حال ارتباط گیری با احزاب کمونیست کشورهای آمریکای لاتین هستیم. همچنین ما مناسبات بسیار دوستانه ای با احزاب کمونیست کشورهای اتحاد جماهیرشوروی سابق داریم. در اتحادیه احزاب کمونیست کشورهای سابق شوروی، «گنادی زیگانف» مسئول اول و من قائم مقام این اتحادیه هستم.
در وهله اول منتظر رای دادگاه هستیم، آنگاه تصمیم خواهیم گرفت که در شرایط مخفی فعالیت کنیم یا اینکه نام حزب را عوض کرده و فعالیت علنی کنیم. در این مرحله ما بر علیه ممنوعیت فعالیت حزب مبارزه می کنیم.
س: دو سال قبل حزب کمونیست اوکرائین با 13 و 2 درصد از مجموع رای دهندگان توانست تعداد 32 کرسی پارلمانی را به خود اختصاص بدهد. اما تعدادی از نمایندگان حزب فراکسیون خود را ترک کرده و به فراکسیون های احزاب راست پیوسته اند. چطور چنین اتفاقی ممکن شد؟
ج: لازم است تا دلایل چنین خیانتی مورد توجه قرار گیرد. فشار روانی شدید و دائمی تاثیرات شدیدی بر تعدادی از نمایندگان ما وارد می کند. تعدادی از این نمایندگان را برای وادار کردن به عقب نشینی از مواضع خود، در داخل و خارج از مجلس کتک زده اند. ما در این رابطه مدارک غیر قابل انکاری داریم. همچنین مدارکی داریم که به تعدادی از افراد ما همزمان با ایجاد رعب و وحشت رشوه داده شده است. یعنی خریدن افراد. در این رابطه 9 تن را از حزب اخراج کرده ایم. کلیه این شانتاژها توسط احزاب راست، بویژه احزاب راست افراطی اعمال می شود. بنابرتصمیم کمیته مرکزی از تمامی 110 هزار عضو حزب تک به تک سوال می شود که آیا داوطلبانه مایل هستند عضو حزب باقی بمانند یا میل دارند از حزب استعفاء دهند.

http://www.jungewelt.de/2014/08-13/036.php?sstr=Gespr%E4ch%7Cmit%7CPetro%7CSimonenko

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  468   23 مرداد ماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت