راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

چند نامه دریافتی

و پاسخ راه توده به آنها

 

مهراد- از شما سوالی دارم. آیا امکان دارد داعش بطور جدی با ایران درگیر شود و مانند سوریه وعراق شویم. من احساس بدی دارم. در گرداب خاورمیانه و کشورهای تروربست زده افتاده ایم میخواهم تا دور نشده از ایران خارج و با خا نواده به کشوری امن بروم خواهش دارم برایم خوب تحلیل کنید .
راه توده: دوست گرامی چنین رویدادی بستگی به بسیاری از عوامل داخلی و منطقه ای و حتی جهانی دارد. پیش از آن که از ما تحلیل موضوع وتوصیه به خروج و یا عدم خروج از کشور را بخواهید، باید در کنار مردم ایران تلاش کرد که چنین حادثه ای روی ندهد و زمینه سازان چنین حادثه ای در حاکمیت منزوی شوند. ما توصیه ای درباره خروج شما از کشور و امنیت خانواده تان نداریم.
----------------

راه توده: دوست گرامی که اسم ای میل شما چنین Markazagahsaz- است و نام دیگری در پای نامه خود ننوشته بودید که شما را خطاب قرار دهیم. نوشته نسبتا مفصل شما در باره حزب توده ایران و انقلاب 57 رسید. ظاهرا این نوشته ها مبنایی از نوع کارهای تحقیقاتی و دانشگاه پسند در امریکا و یا یکی از کشورهای اروپائی است. ما ایرادی نداریم که شما چنین نوشته ای را برای فلان دانشگاه تهیه کرده باشید و یا حتی بخش هائی از آن را از روی برخی مقالات مثلا منتشر شده در بی بی سی کپی برداری کرده باشید. این به خودتان مربوط است اما چون آن را برای ما ارسال داشته بودید بر خود فرض میدانیم که بنویسیم:
1- درباره جنگ در کردستان و نقش مجاهدین انقلاب اسلامی اشتباه نوشته اید و چنین نبوده
2- حمله صدام حسین به ایران نه بر مبنای آن توهماتی که شما نوشته اید، بلکه با اهداف دیگری صورت گرفت که توصیه می کنیم به منابع دیگری در این زمینه مراجعه کنید. از جمله مقالات و مطالبی که در راه توده منتشر شده است.
3- همین اشتباه را در باره کودتای نوژه کرده اید.
4- رهبری حزب توده ایران در سالهای پس از انقلاب هم در وجود دو تنی که نوشته اید خلاصه نمی شده است. یعنی کیانوری و عموئی.
5- یورش به حزب توده ایران هم دلائل دیگری جز آنچه شما از روی نوشته های منابع غربی استخراج کرده اید داشت که دراین زمینه هم توصیه می کنیم یکسویه نبینید و حداقل سری به مطالب منتشر شده در راه توده در همین زمینه بزنید.

----------------
شبان بزرگ امید- به تازگی برخی افراد مانند محمود کاشانی، دروغ هائی در مورد کودتای 28 مرداد از خود اختراع کرده اند. البته محمود کاشانی کودتا را در اصل قبول ندارد (و جالب آن که تلاش فراوان می کند تا ثابت کند نامه دروغین پدرش، که او نیز از عوامل کودتا بود، دارای اصالت است)، ضمن دروغ های فراوان اراجیفی هم در مورد کیانوری به هم بافته است. در صورت امکان مصاحبه با او را خط به خط تحلیل کنید تا بقایای حزب زحمتکشان که این روزها دوباره تحرک یافته اند، در نزد مردم ایران افشا شوند.

راه توده: دوست گرامی دو بند پایانی نامه شما را که در باره صفری و لاهرودی و فرقه دمکرات آذربایجان بود حذف کردیم زیرا ما از ورود به این بحث ها پرهیز داریم و پیوسته نوشته ایم که بجای مشغول کردن خود به این نوع مسائل، وقت بگذارید و با مسائل جامعه امروز ایران بیشتر آشنا شوید و سیاسی تر با مسائل ایران برخورد کنید.
در مورد محمود کاشانی هم ما این مصاحبه را ندیده ایم، اما شک نداریم که بیش از آنچه که پیشینیان ایشان گفته اند حرفی برای گفتن نداشته است. فضای سیاسی ایران را به روی حزب توده ایران بسته اند تا امثال ایشان یک تنه به میدان برود و پیروز باز گردد. تلاش کنیم فضای سیاسی ایران باز شود. حداقل در آن حدود که بتوان در مطبوعات کنونی پاسخ مستدل به این نوع افراد داد.
ضمنا نامی که شما برای خود انتخاب کرده اید یکی از نام های مستعار زنده یاد سیاوش کسرائی است که دفتر شعر "به سرخی آتش به طعم دود" وی با همین نام منتشر شد. یا از نام دیگری استفاده کنید و یا این توضیح را در کنار نام خود در هرکجا هستید (فیسبوک، وبسایت، وبلاگ ...) اضافه کنید.
----------------
م- س- سلام.
بنظر می رسد تحلیل شما در مورد استیضاح وزیر علوم عمیق نیست.
پیوند زدن نظام سیاسی کشور با دوران 28 مرداد کاری بس اشتباه می باشد.ساختارهایی مانند ساختار سیاسی نظام سلطنتی ساختارهایی سرتاسر تناقض و نقص بودند. این در حالی است که ساختار فعلی بطرف کم کردن تناقضات درونی خود پیش می رود.
رقابت بین گروههای اجتماعی در درون این ساختار راهی است بسوی تحکیم و کاملتر شدن این ساختار و نه فروپاشی آن.
مطلق کردن یک جناح بر جناح دیگر ساختار معیوبی در تاریخ معاصر کشورمان بود که در دل آن آن کودتای 28 مرداد یا اعدامهای 1367 سر بیرون آورد . چنین چیزی دیگر در تاریخ ایران تکرار نخواهد شد و این چیزی نیست که خواست هیچکسی از جمله سازمان شما باشد.

راه توده: دوست عزیز شما یکبار از تفسیر استیضاح وزیر علوم رسیدید به تحکیم و تکامل ساختار حکومتی در جمهوری اسلامی. این شیوه تفسیر رویدادها صحیح نیست. ما نمیدانیم مطالعه تاریخی شما در چه حد و حدود است اما توصیه می کنیم بیشتر و از منابع مختلف درباره وقایع پیش و پس از کودتای 28 مرداد (مثلا نقش روحانیت، فراکسیون های مجلس، شیوه های کارشکنی علیه دولت مصدق و...) بخوانید. همچنین درباره وقایعی که در شهرها و خیابان ها روی داد. در همین شماره راه توده توصیه می کنیم آخرین یادداشت های دکتر حسین فاطمی را بخوانید و سپس چشم را بسته و حوادث اخیر مجلس ایران را مرور کنید. یقین داریم که به نتایج مشترکی می رسیم.
----------------
26.08.14
Ali Mozaffari
alimozaffariny@gmail.com
Devil\'s Game Book
please let me know how much is the price of the above book. I could not find the price on the website.thanks

راه توده: آقای Ali Mozaffari متاسفانه مرقوم نفرموده اید منظور شما کدام کتاب است تا بتوانیم پاسخ بدهیم.

مشایخی- سلام دوستان. خارج از محدوده دین، آئین، مرام، مسلک، سازمانی و تشکیلاتی، بارها چه در ایام مبارزات در محیط خدمت رسمی و بعدها در مجامع و جلسات و بدنبال آن در زندان و سپس آوارگی پیوسته گفته ام که از بدو انقلاب صاحب شناسنامه ای شدم که نام چپ در آن حک و سپس بمرور زمان با تغییر نام به اصلاح طلب و در 25 خرداد 88 با عزت و افتخار سبز سربداری شدم. سرمقاله های شما (راه توده) را همچون دیگر مقالات درج شده در این نشریه دو بار در طول هفته مرور می کنم و هر بار درود می فرستم بر شناخت و درکی که واقعیت جامعه در این سرمقاله ها نهفته است. بنده مسئولین این نشریه را برخاسته از اعماق جامعه میدانم.

راه توده: چه دین و آئینی بهتر از حقیقت بینی و اعتراف به آن؟
----------------



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  470   6 شهریور ماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت